Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA: Ukoliko obveznik u kalendarskoj godini u kojoj je izvršio ulaganje u alternativni investicioni fond, kao i u naredne tri kalendarske godine otuđi akcije ili udele u alternativnom investicionom fondu, odnosno investicione jedinice, gubi pravo na prethodno ostvaren poreski kredit po osnovu tog ulaganja


Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana pooštriće politiku ostvarivanja poreskih olakšica za one koji ostvaruju visoka primanja. Kako su uspevali da iskoriste prednosti poreskog sistema kako bi platili manji porez i šta se to menja predloženim zakonskim izmenama?

Zakon o porezu na dohodak građana ("Sl. glasnik RS", br. 24/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 135/2004, 62/2006, 65/2006 - ispr., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 - odluka US, 7/2012 - usklađeni din. izn., 93/2012, 114/2012 - odluka US, 8/2013 - usklađeni din. izn., 47/2013, 48/2013 - ispr., 108/2013, 6/2014 - usklađeni din. izn., 57/2014, 68/2014 - dr. zakon, 5/2015 - usklađeni din. izn., 112/2015, 5/2016 - usklađeni din. izn., 7/2017 - usklađeni din. izn., 113/2017, 7/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018, 4/2019 - usklađeni din. izn., 86/2019, 5/2020 - usklađeni din. izn., 153/2020, 156/2020 - usklađeni din. izn., 6/2021 - usklađeni din. izn., 44/2021, 118/2021, 132/2021 - usklađeni din. izn., 10/2022 - usklađeni din. izn., 138/2022, 144/2022 - usklađeni din. izn., 6/2023 - usklađeni din. izn., 92/2023, 116/2023 - usklađeni din. izn. i 6/2024 - usklađeni din. izn.) previđa plaćanje i godišnjeg poreza na dohodak. U ovom delu se navodi da oni koji u jednoj godini ostvare prihode veće od trostruke prosečne godišnje zarade imaju obavezu da plate dodatni iznos poreza. Procenjeno je da je u proseku oko 30 hiljada domaćih građana proteklih godina imalo tu obavezu. Međutim, poreska osnovica se može prepoloviti kupovinom investicionih jedinica alternativnog investicionog fonda u kalendarskoj godini za koju se utvrđuje godišnji porez. Ta olakšica važi čak i kada se novac uloži u fond u decembru, a podigne odmah u januaru, posle svega nekoliko dana, objašnjava Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije.

Međutim, kada zažive najavljene izmene Zakona o porezima na dohodak građana više neće biti moguće u tako kratkom vremenu povući novac. Naime, ona će u fondu morati da budu vezana barem tri godine da bi se ostvarila poreska olakšica, dodaje Atanacković.

Ako novac povuče pre isteka tri godine, obveznik će o tome morati da obavesti Poresku upravu u roku od 30 dana i plati pun iznos poreza koji bi mu sledovao da nije imao tu olakšicu, i to sa kamatom. Međutim, kako kaže Atanacković, nije jasno ko će to kontrolisati.

Stručnjaci ocenjuju da je takvo zakonsko rešenje bolje nego prethodno, ali da je problem delimično rešen i da može da dovede do komplikacija u primeni. Osim nejasne kontrole, sporna je, kako kažu, i selektivnost u odabiru podsticaja, a jedina pravedna poreska olakšica je, poručuju, ona koja važi za sve učesnike na tržištu. Kako je navedeno, izmene Zakona o porezima na dohodak građana primenjivaće se od 1. januara 2025. godine.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt RTV, 01.11.2024.
Naslov: Redakcija