Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O RAZMENI PODATAKA, DOKUMENATA I OBAVEŠTENjA U SLUČAJU NASTUPANjA PRIVREMENE SPREČENOSTI ZA RAD KORIŠĆENjEM SOFTVERSKOG REŠENjA “E-BOLOVANjE - POSLODAVAC” - Tekst propisa


Predmet zakona

Član 1.

Ovim zakonom uređuje se razmena podataka, dokumenata i obaveštenja između korisnika softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” i informaciono-komunikacionih sistema ministarstva nadležnog za poslove zdravlja i organizacije za obavezno zdravstveno osiguranje u postupku ostvarivanja prava po osnovu privremene sprečenosti za rad, kao i prava i dužnosti lica koja vrše razmenu.

Subjekti na koje se zakon primenjuje

Član 2.

Odredbe ovog zakona primenjuju se na ostvarivanje prava po osnovu privremene sprečenosti za rad kod poslodavca koji zapošljava, odnosno kod koga je na radu, na službi ili obavlja poslove osiguranik koji ima pravo na naknadu zarade, odnosno naknadu plate (u daljem tekstu: naknadu zarade) u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad i zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje, izuzev ako ovim zakonom nije drukčije predviđeno.

Poslodavcem iz stava 1. ovog člana smatra se državni organ, organ jedinice autonomne pokrajine i lokalne samouprave, ustanova, javni beležnik, javni izvršitelj, privredno društvo i drugo pravno lice, kao i preduzetnik koji zapošljava jedno ili više lica.

Odredbe ovog zakona ne primenjuju se na pripadnike Bezbednosno-informativne agencije i profesionalna vojna lica, kao i na fizička lica koji zapošljavaju kućno pomoćno osoblje.

Softversko rešenje “e-Bolovanje - Poslodavac” može da koristi i preduzetnik koji ne zapošljava jedno ili više lica.

Registracija i korišćenje softverskog rešenja

Član 3.

Razmena podataka, dokumenata i obaveštenja iz člana 1. ovog zakona vrši se preko softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” koje uspostavlja i kojim upravlja organ državne uprave nadležan za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje sistema elektronske uprave (u daljem tekstu: Kancelarija).

Softversko rešenje iz stava 1. ovog člana ostvaruje vezu i sa drugim informaciono-komunikacionim sistemima koji sadrže podatke od značaja za ostvarivanje prava po osnovu privremene sprečenosti za rad, i na taj način obezbeđuje poslodavcu, izabranom lekaru i ovlašćenom licu u organizaciji za obavezno zdravstveno osiguranje podatke neophodne za ostvarivanje prava osiguranika po osnovu privremene sprečenosti za rad.

Radi pristupanja softverskom rešenju iz stava 1. ovog člana, poslodavac je dužan da se najpre registruje kao korisnik usluga elektronske uprave, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.

Nakon registracije iz stava 3. ovog člana, poslodavac pristupa funkcionalnostima softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” preko veb portala softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”.

Kancelarija pristupa podacima iz registara i evidencija u elektronskom obliku koje vode drugi organi državne uprave, a koji sadrže podatke neophodne za omogućavanje pristupa iz stava 4. ovog člana.

Preduzetnik iz člana 2. stav 4. ovog zakona može da pristupi i koristi softversko rešenje “e-Bolovanje - Poslodavac” preko veb portala softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” ako se najpre registruje kao korisnik usluga elektronske uprave, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.

Funkcionalnosti softverskog rešenja

Član 4.

Poslodavac iz člana 2. stav 1. ovog zakona dužan je da pristupi softverskom rešenju “e-Bolovanje - Poslodavac” i da ga koristi radi:

1) prijema potvrde i izveštaja o privremenoj sprečenosti za rad;

2) podnošenja zahteva za obračun naknada zarada za vreme privremene sprečenosti za rad i prijema obračuna od strane nadležnog organa;

3) podnošenja prigovora, odnosno zahteva i prijema obaveštenja koje sadrži podatke o oceni prvostepene, odnosno drugostepene lekarske komisije po podnetom prigovoru, odnosno zahtevu;

4) prijema obaveštenja koje sadrži podatke o oceni prvostepene lekarske komisije po predlogu izabranog lekara.

Korišćenjem softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” omogućava se prijem, pregled i slanje i drugih podataka i dokumenata od značaja za ostvarivanje prava iz rada i zdravstvenog osiguranja po osnovu privremene sprečenosti za rad, kao i praćenje statusa obračuna i isplate naknade zarade i statusa podnetih prigovora, odnosno zahteva, kao i izrada izveštaja na osnovu podataka sadržanih u dokumentima iz stava 1. ovog člana.

Izdavanje i dostavljanje elektronskog dokumenta

Član 5.

Izabrani lekar koji je utvrdio privremenu sprečenost za rad izdaje potvrdu o nastupanju privremene sprečenosti za rad u formi elektronskog dokumenta koja obavezno sadrži identifikacionu oznaku izdavaoca potvrde.

Potvrda iz stava 1. ovog člana ima dokaznu snagu javne isprave kojom izabrani lekar utvrđuje privremenu sprečenost za rad u skladu sa zakonom.

Radi utvrđivanja prava na naknadu zarade, odnosno zaključivanja privremene sprečenosti za rad, izabrani lekar izdaje izveštaj o privremenoj sprečenosti za rad u formi elektronskog dokumenta koji obavezno sadrži identifikacionu oznaku izdavaoca izveštaja.

Izveštaj iz stava 3. ovog člana ima dokaznu snagu javne isprave koju izabrani lekar izdaje za isplatu naknade zarade u skladu sa zakonom i predstavlja računovodstvenu ispravu u smislu zakona kojim se uređuju računovodstvene isprave.

Potvrda iz stava 1. ovog člana i izveštaj iz stava 3. ovog člana automatski se dostavljaju, odnosno čine dostupnim poslodavcu preko softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”.

Izveštaj iz stava 3. ovog člana dostavlja se, odnosno čini se dostupnim organizaciji za obavezno zdravstveno osiguranje preko informaciono-komunikacionog sistema ministarstva nadležnog za poslove zdravlja.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, izveštaj se izdaje u formi elektronskog dokumenta na automatizovan način:

1) kada izabrani lekar ne produži datum očekivanog trajanja privremene sprečenosti za rad, a osiguranik se ne pojavi na pregledu;

2) na kraju meseca tokom trajanja privremene sprečenosti za rad;

3) kada se promeni isplatilac naknade zarade tokom trajanja privremene sprečenosti za rad.

Kancelarija primenjuje odgovarajuće mere zaštite prava, sloboda i legitimnih interesa lica na koje se podaci odnose prilikom izdavanja izveštaja iz stava 7. ovog člana.

Bliži uslovi, način primene i sadržaj mera iz stava 8. ovog člana, urediće se propisom iz člana 9. ovog zakona.

Član 6.

Obračun naknade zarade koji izvrši nadležna organizacija za obavezno zdravstveno osiguranje po zahtevu poslodavca, odnosno obaveštenje koje sadrži podatke o oceni koju lekarska komisija obrazovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje donese po predlogu izabranog lekara, prigovoru, odnosno zahtevu za ocenu o privremenoj sprečenosti za rad, automatski se dostavlja, odnosno čini dostupnim poslodavcu preko softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”, u formi elektronskog dokumenta.

Obrada podataka o ličnosti

Član 7.

Obrada podataka o ličnosti predviđena ovim zakonom neophodna je radi vršenja ovlašćenja Kancelarije propisanih ovim zakonom, u cilju unapređenja pravne sigurnosti i efikasnosti ostvarivanja prava u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad.

Kancelarija vrši radnje obrade podataka o ličnosti kao rukovalac u smislu zakona kojim se uređuje pravo na zaštitu fizičkih lica u vezi sa obradom podataka o ličnosti, i to:

1) zastupnika i drugih ovlašćenih lica poslodavca, odnosno preduzetnika koji ne zapošljava jedno ili više lica u okviru softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”, u cilju omogućavanja pristupa i korišćenja softverskog rešenja iz stava 1. ovog člana;

2) osiguranika u cilju prikazivanja pregleda privremenih sprečenosti za rad i njihovog statusa, kao i prikazivanja dodatnih informacija u vezi sa privremenim sprečenostima za rad;

3) izabranog lekara u cilju prikazivanja dodatnih informacija u vezi sa privremenim sprečenostima za rad;

4) roditelja kada je privremena sprečenost za rad uzrokovana negom deteta u cilju prikazivanja podataka osiguranika, u smislu zakona kojim se uređuje zdravstveno osiguranje u Republici Srbiji.

Kancelarija vrši radnje obrade podataka o ličnosti iz stava 2. ovog člana na način koji obezbeđuje poštovanje pravila o srazmernosti obrade u odnosu na ciljeve propisane ovim zakonom.

Ministarstvo nadležno za poslove zdravlja i organizacija za obavezno zdravstveno osiguranje vrše radnje obrade podataka o ličnosti u skladu sa ovlašćenjima iz propisa kojima se uređuju zdravstvena dokumentacija i evidencije u oblasti zdravstva, odnosno zdravstveno osiguranje u Republici Srbiji.

Bliži uslovi, način i radnje vršenja obrade, vrste podataka, kao i drugi aspekti obrade podatka o ličnosti koja je predviđena ovim zakonom, urediće se propisom iz člana 9. ovog zakona.

Nadzor

Član 8.

Inspekcijski nadzor nad postupanjem poslodavaca, izabranog lekara, zdravstvene ustanove prilikom izvršavanja prava i dužnosti propisanih ovim zakonom vrši inspekcija rada, upravna inspekcija, odnosno zdravstvena inspekcija, kao i Inspektorat odbrane, u skladu sa svojim delokrugom.

Kancelarija je dužna da, u cilju nesmetanog vršenja inspekcijskog nadzora i prikupljanja podataka od značaja za vršenje inspekcijskog nadzora nad određenim subjektom nadzora, omogući inspektoru uvid u podatke i pristup uređajima, koji su u vezi sa predmetom nadzora.

Nadzor nad radom organizacije za obavezno zdravstveno osiguranje u sprovođenju ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove zdravlja.

Propisivanje načina pristupanja i korišćenja softverskog rešenja, ostvarivanja veze sa drugim informaciono-komunikacionim sistemima i sadržaj elektronskih obrazaca

Član 9.

Elektronski obrazac potvrde iz člana 5. stav 1. ovog zakona sadrže podatke o zdravstvenoj ustanovi, izabranom lekaru, osiguraniku, uzroku privremene sprečenosti za rad, odnosno druge podatke u vezi sa privremenom sprečenošću za rad, kao i potvrdu autentičnosti.

Elektronski obrazac izveštaja iz člana 5. stav 3. ovog člana sadrži podatke iz stava 1. ovog člana, kao i podatke od značaja za obračun i isplatu naknade zarade.

U slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad osiguranika, podatak o dijagnozi, odnosno o bolesti na osnovu kojih osiguranik može ostvariti prava po osnovu privremene sprečenosti za rad, dostavlja se, odnosno čini se dostupnim poslodavcu isključivo na zahtev osiguranika, uz primenu mera zaštite podataka koje omogućavaju zaštićeni uvid u podatke lica na koje se podaci odnose.

U slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad policijskog službenika, podatak o dijagnozi, odnosno o bolesti na osnovu kojih policijski službenik može ostvariti prava po osnovu privremene sprečenosti za rad u skladu sa zakonom kojim se uređuju policijski poslovi, dostavlja se, odnosno čini se dostupnim poslodavcu, uz primenu mera zaštite podataka koje omogućavaju zaštićeni uvid u podatke od strane ovlašćenog pripadnika ministarstva za unutrašnje poslove.

Način pristupanja i korišćenja softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”, ostvarivanja veze sa drugim informaciono-komunikacionim sistemima koji sadrže podatke od značaja za ostvarivanje prava po osnovu privremene sprečenosti za rad, bliži sadržaj elektronskih obrazaca potvrde i izveštaja iz člana 5. st. 1. i 3. ovog zakona, kao i druga pitanja od značaja za razmenu podataka, dokumenata i obaveštenja iz člana 1. ovog zakona, sporazumno uređuju ministar nadležan za poslove zdravlja i direktor Kancelarije.

Kaznene odredbe

Član 10.

Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj poslodavac - pravno lice iz člana 2. stav 1. ovog zakona, osim Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalne samouprave i njihovih organa, ako ne pristupi i koristi softversko rešenje “e-Bolovanje - Poslodavac” (član 4. stav 1. ovog zakona).

Preduzetnik koji zapošljava jedno ili više lica kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara.

Novčanom kaznom od 5.000 do 25.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice kod poslodavca, odnosno zastupnik poslodavca iz člana 2. stav 1. ovog zakona.

Okončanje započetih postupaka

Član 11.

Postupci za ostvarivanje prava po osnovu privremene sprečenosti za rad koji su započeti pre početka primene ovog zakona, okončaće se u skladu sa propisima koji su važili do dana početka primene ovog zakona.

Donošenje propisa

Član 12.

Propis iz člana 9. ovog zakona biće će donet do 1. januara 2026. godine.

Registracija

Član 13.

Poslodavac iz člana 2. stav 1. ovog zakona dužan je da se registruje i pristupi softverskom rešenju “e-Bolovanje - Poslodavac” do 1. januara 2026. godine, izuzev preduzetnika koji zapošljava jedno ili više lica koji je dužan da se registruje i pristupi softverskom rešenju “e-Bolovanje - Poslodavac” do 1. januara 2027. godine.

Prestanak primene ranijeg zakona

Član 14.

Danom početka primene ovog zakona na zaposlene, odnosno lica koja su na radu, na službi ili obavljaju poslove kod poslodavca iz člana 2. stav 1. ovog zakona prestaju da se primenjuju članom 103. i članom 179. stav 3. tačka 2) Zakona o radu (“Službeni glasnik RS”, br. 24/05, 61/05, 54/09, 32/13, 75/14, 13/17 - US, 113/17 i 95/18 - autentično tumačenje), kao i član 152. stav 5. i član 154. stav 6. Zakona o zdravstvenom osiguranju (“Službeni glasnik RS”, br. 25/19 i 92/23) - u delu koji se odnosi na obavezu osiguranog lica da obavesti poslodavca o oceni lekarske komisije o privremenoj sprečenosti za rad.

Objavljivanje, stupanje na snagu i primena

Član 15.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 1. januara 2026. godine, osim odredbe člana 13. koja se primenjuje od dana stupanja na snagu ovog zakona i odredaba člana 3. stav 1. tač. 2) i 3) koje se primenjuju od 1. aprila 2026. godine.

IZ OBRAZLOŽENjA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Pravo na odsustvo i naknadu zarade tokom privremene sprečenosti za rad (bolovanja) je jedno od najznačajnijih prava iz sistema obaveznog zdravstvenog osiguranja i radno-pravnog položaja zaposlenih. Ipak, aktuelni postupak koji se odnosi na bolovanje je zastareo, zasnovan na papirnim dokumentima i njihovom fizičkom preuzimanju i dostavi, fragmentisan i neefikasan, kao i podložan kašnjenjima, nejasnoćama, propustima i zloupotrebama. Između izabranih lekara, poslodavaca, lekarskih komisija i Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: RFZO) ne postoji elektronski, integrisan i pravno obavezujući mehanizam za razmenu podataka, dokumenata i obaveštenja.

Postupak razmene podataka, dokumenata i obaveštenja u slučaju bolovanja u praksi se sprovodi korišćenjem papirne dokumentacije od početka do kraja - od “otvaranja” do “zaključenja” bolovanja, kao i u postupku pred prvostepenom lekarskom komisijom i drugostepenom lekarskom komisijom po podnetom prigovoru, odnosno zahtevu. Postupak obuhvata izdavanje papirne potvrde o privremenoj sprečenosti za rad od strane izabranog lekara, dostavljanje tog papirnog dokaza od strane zaposlenog ili člana uže porodice ili drugog lica sa kojim živi u porodičnom domaćinstvu - poslodavcu, izdavanje papirnog izveštaja o privremenoj sprečenosti za rad (doznake) od strane izabranog lekara, ručnu obradi podataka kod poslodavca i podnošenje zahteva za obračun naknade zarade RFZO u papirnom obliku, što može biti praćeno nedoslednostima i nejasnoćama, kašnjenjima i spornim tumačenjima. Navedeno se odnosi i na postupak pred prvostepenom lekarskom komisijom i drugostepenom lekarskom komisijom po podnetom prigovoru, odnosno zahtevu za preispiivanje privremene sprečenosti za rad.

Posledica ovakvog stanja je dugotrajan i nepouzdan proces u kojem zaposleni lično dostavljaju papirne izveštaje poslodavcu, što dovodi do nepotrebnog administrativnog opterećenja, kašnjenja u isplati naknada i pravne nesigurnosti. Poslodavci, s druge strane, nemaju uvid u status zahteva, obračuna ili odluka lekarskih komisija. RFZO nema jedinstven kanal komunikacije sa poslodavcima. Nedostaje standardizovan elektronski proces koji je usklađen sa zakonima i drugim propisima u oblasti elektronske uprave, zaštite podataka i radnih odnosa. Usled ovakvog uređenja postupka i prakse, dolazi do problema na strani zaposlenih i poslodavaca, neefikasnosti i kašnjenja u obradi podataka, nedosledne primena propisa, nedovoljne pravne sigurnosti i transparentnosti, kao i do povećanog administrativnog troška za učesnike. Postojeći način sprovođenja postupka podrazumeva fizičko preuzimanje potvrde o bolovanju i doznake od izabranog lekara, lično dostavljanje papirne dokumentacije poslodavcu, ponovni dolazak u zdravstvenu ustanovu u slučaju ispravke, produženja bolovanja ili dopune, te čuvanje i arhiviranje papirnih dokumenata.

Imajući uvidu navedeno, a nakon sprovedene ex-ante analize efekata propisa, ukazala se potreba za donošenjem posebnog zakona koji će stvoriti pravni osnov za obaveznu primenu softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” i obezbediti elektronsku razmenu podataka, dokumenata i obaveštenja između poslodavaca, lekara i RFZO, u cilju pravovremenog, bezbednog i standardizovanog ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja u slučaju privremene sprečenosti za rad.

Sledstveno, kao opšti cilj donošenja ovog zakona utvrđeno je uspostavljanje pravovremenog, pouzdanog i obavezujućeg sistema elektronske razmene podataka, dokumenata i obaveštenja u postupku ostvarivanja prava na naknadu zarade po osnovu privremene sprečenosti za rad. On se postiže kroz uvođenje obavezne primene softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”, standardizaciju dokumenata i postupaka (potvrde, izveštaji, prigovori, obračuni), elektronsku validaciju i razmenu dokumenata i statusa, pojednostavljenu komunikaciju svih učesnika u postupku - poslodavaca, izabranih lekara i RFZO, kao i, uopšte, poboljšanje pravne sigurnosti, efikasnosti i transparentnosti sistema.

III. OBJAŠNjENjA OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. ovog zakona određuje se predmet ovog predloga zakona - uređenje razmene podataka, dokumenata i obaveštenja između korisnika softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” i informaciono-komunikacionih sistema Ministarstva zdravlja i RFZO u postupku ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja po osnovu privremene sprečenosti za rad, kao i prava i dužnosti lica koja vrše razmenu.

Članom 2. ovog predloga zakona određuju se subjekti na koje se on odnosi - poslodavci i lica koja ostvaruju pravo na naknadu zarade po osnovu privremene sprečenosti za rad (bolovanja).

U pravu obaveznog zdravstvenog osiguranja, pravo na naknadu zarade u slučaju bolovanja vezano je za status osiguranika i odnos sa poslodavcem. U tom smislu, Predlogom zakona su utvrđeni subjekti na koje se primenjuju odredbe ovog zakona, u sklopu pravnih odnosa koji nastaju povodom ostvarivanja prava na naknadu zarade u slučaju privremene sprečenosti za rad. Odredbe ovog zakona primenjuju se na poslodavca koji zapošljava, odnosno kod koga je na radu, na službi ili obavlja poslove osiguranik koji ima pravo na naknadu zarade, odnosno naknadu plate u skladu sa Zakonom o radu (“Službeni glasnik RS”, br. 24/05, 61/059, 54/09, 32/13, 75/14, 13/17 - US, 113/17 i 95/18 - autentično tumačenje) i Zakonom o zdravstvenom osiguranju (“Službeni glasnik RS”, br. 25/19 i 92/23), izuzev ako ovim zakonom nije određeno drukčije. Obuhvaćene su tradicionalne kategorije poslodavaca i zaposlenih (privredna društva i druga pravna lica, preduzetnici, javni sektor - državna uprava i drugi državni organi, pokrajinska autonomija i lokalna samouprava), kao i lica sa poverenim javnim ovlašćenjima i svojstvom samozaposlenih - javni beležnici i javni izvršitelji. Od primene ovog zakona izuzimaju se zaposleni u Bezbednosno-informativnoj agenciji, kao i vojna lica u službi u Vojsci Srbije, imajući u vidu poseban regulatorni režim zaposlenih u organima u oblasti nacionalne bezbednosti, kao i režim zaštite podataka i obrade lične i zdravstvene dokumentacije - posebni propisi, procedure i protokoli, koji nisu kompatibilni sa centralizovanim softverskim rešenjem predviđenim ovim predlogom zakona. Izuzetak postoji i za fizička lica koja zapošljavaju kućno pomoćno osoblje (npr. dadilje, kućne pomoćnice, bolničare, kuvare, baštovane i sl). Oni se ne smatraju poslodavcima u smislu ovog zakona i nisu obveznici primene ovog zakona, budući da nemaju obavezu poslovne organizacije, tehničke kapacitete za elektronsko poslovanje, administrativnu strukturu ili IT resurse.

Pored obaveznog korišćenja, predviđena je i opcija za samozaposlene i druge poslodavce koji ne zapošljavaju druga lica da dobrovoljno pristupe sistemu i koriste sve njegove funkcionalnosti, u skladu sa načelima ravnopravnosti, jednakog tertmana i srazmernosti. Ova odredba ima fleksibilan i podsticajan karakter. Iako preduzetnik koji ne zapošljava druga lica nema svojstvo poslodavca, neki od njih mogu da imaju interes da koriste platformu za automatizaciju procesa, vrše elektronski uvid u podatke (npr. u slučaju sopstvene sprečenosti za rad) i sklapaju ugovorne radne angažmane sa drugim licima. Omogućavanjem dobrovoljnog pristupa sistemu podstiče se širenje elektronske uprave, unapređenje pravne sigurnosti preduzetnika i priprema za eventualno buduće zapošljavanje.

Članom 3. ovog predloga zakona se predviđa da se elektronska razmena podataka, dokumenata i obaveštenja u vezi sa privremenom sprečenošću za rad vrši isključivo preko centralizovanog softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”. Svrha ovog člana je da se na jasan i nedvosmislen način utvrdi mehanizam pomoću kojeg se realizuje elektronska komunikacija učesnika u postupku - izabranog lekara, RFZO i poslodavca. Uspostavljanjem i upravljanjem ovim softverskim rešenjem od strane Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu (u daljem tekstu: Kancelarija) obezbeđuje se centralizovana infrastruktura za elektronsku razmenu informacija i interoperabilnost sa drugim sistemima (elektronski zdravstveni karton, Portal eUprava, sistemi poslodavaca). Funkcionalnosti uključuju i validnost i integritet podataka, praćenje statusa i protoka dokumenata, kao i kontrolu pristupa i autentifikaciju korisnika.

Takođe, propisano je da je uslov za korišćenje sistema obavezna registracija poslodavca kao korisnika usluga elektronske uprave, čime se obezbeđuje sigurnosni i pravni osnov za pristup i razmenu osetljivih podataka, u skladu sa Zakonom o elektronskoj upravi (“Službeni glasnik RS”, broj 27/18) i Zakonom zaštiti podataka o ličnosti (“Službeni glasnik RS”, broj 87/18). Nakon registracije poslodavac koristi funkcionalnosti softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” preko veb portala koji čini deo tog softverskog rešenja.

Uspostavlja se i interoperabilnost softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac” sa drugim relevantnim informaciono-komunikacionim sistemima koji sadrže podatke od značaja za ostvarivanje prava na naknadu zarade po osnovu privremene sprečenosti za rad. U praksi to znači da će ovo softversko rešenje biti povezano sa informacionim sistemom RFZO, radi preuzimanja i razmene podataka o pravima osiguranika, oceni lekarskih komisija i stanju obračuna naknada, kao i imati vezu sa sistemima elektronske uprave i eZdravlja, radi automatske validacije identiteta i prava. Softversko rešenje će biti i tehnički sposobno za razmenu podataka sa drugim registrima koji sadrže bitne informacije (Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja - CROSO, PIO fond, Ministarstvo zdravlja, Portal eUprava). Na ovaj način se poslodavcima, izabranim lekarima i RFZO-u obezbeđuje jednostavan, siguran i pouzdan pristup svim relevantnim podacima neophodnim za izdavanje i obradu elektronskih potvrda i izveštaja o bolovanju, obračun i isplatu naknada zarada, i bržu razmenu informacija u slučaju prigovora i žalbi. Ovaj element digitalizacije postupka omogućava da se podaci pribavljaju po službenoj dužnosti, bez potrebe da se od osiguranika ili poslodavaca zahteva dostavljanje već postojećih dokumenata.

Članom 4. ovog predloga zakona su uređene i funkcionalne obaveze i prava poslodavca u okviru sistema “e-Bolovanje - Poslodavac”, u skladu sa ciljem digitalizacije procesa koji se odnosi na privremenu sprečenost za rad zaposlenog. Predviđa se da je poslodavac obavezan da preko ovog sistema prima elektronske potvrde i izveštaje o privremenoj sprečenosti za rad, podnosi elektronske zahteve za obračun naknada i dobija povratne obračune, podnosi prigovore ili zahteve za ocenu, kao i da prima odgovore komisija, kao i da prima podatke o mišljenjima lekarskih komisija po predlogu izabranog lekara. Na ovaj način se u celosti uklanja potreba za papirnom dokumentacijom u tim proceduralnim radnjama, čime se značajno smanjuju administrativni troškovi, kašnjenja i greške u postupku, a istovremeno povećava pravna sigurnost i transparentnost. Predviđa se i mogućnost šire upotrebe sistema, koja uključuje elektronski pregled i upravljanje statusom postupaka (npr. isplata naknade, rešavanje prigovora), izveštavanje i elektronsku evidenciju dokumenata od značaja za ostvarivanje prava iz osiguranja. Na ovaj način, obezbeđuje se ne samo digitalizacija pojedinačnih radnji, nego i celovito digitalno upravljanje procesom bolovanja, u skladu sa savremenim standardima elektronske uprave i upravljanja podacima.

Članom 5. ovog predloga zakona uređeno je da izabrani lekar dokumente koji se odnose na privremenu sprečenost za rad - potvrdu i izveštaj (doznaku) izdaje isključivo u elektronskom obliku - u formi elektronskog dokumenta i dostavlja ih, odnosno čini dostupnim poslodavcu automatizovanim putem preko softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”. Smisao ove odredbe je da se ukine upotreba papirnih dokumenata i njihovo ručno dostavljanje poslodavcu i obezbedi pouzdana i pravovremena razmena podataka, uz smanjenje administrativnog tereta za zdravstvene ustanove i sprečavanje zloupotreba, falsifikovanja i gubitka dokumenata. Automatska dostava dokumenata poslodavcu putem centralizovanog sistema povećava efikasnost, usklađenost i pravnu sigurnost, pri čemu ostaje usklađena sa propisima o zaštiti podataka o ličnosti.

Takođe, uređena su pitanja dokazne snage izdatih dokumenata, na način da je propisano da i potvrda i izveštaj imaju dokaznu snagu javne isprave, dok izveštaj istovremeno predstavlja računovodstvenu ispravu u smislu zakona kojim se uređuju računovodstvene isprave. Naime, navedenim zakonom propisano je da računovodstvena isprava, sastavljena kao elektronski zapis, sadrži potpis ili drugu identifikacionu oznaku odgovornog lica, odnosno lica ovlašćenog za izdavanje računovodstvene isprave, odnosno elektronski potpis u skladu sa zakonom, kao i da u situacijama kada se računovodstvena isprava prenosi putem servisa za elektronsku razmenu podataka, pružalac usluge elektronske razmene podataka dužan je da obezbedi integritet razmenjenih podataka. Imajući u vidu navedeno, odredbom člana 5. ovog predloga zakona propisano je da i potvrda i izveštaj obavezno sadrže identifikacionu oznaku izdavaoca potvrde. Napominjemo da je upotreba elektronskog pečata uređena posebnim propisima i da nije potrebno dodatno propisivati ovim predlogom zakona i istovremeno ukazujemo da će dokumentima iz člana 5. ovog predloga zakona biti pridružen elektronski pečat Kancelarije, odnosno nadležne zdravstvene ustanove prilikom razmene podataka, dokumenata i obaveštenja koja je predmet ovog predloga zakona. Takođe je propisano da se izveštaj iz stava 3. ovog člana dostavlja, odnosno čini dostupnim organizaciji za obavezno zdravstveno osiguranje preko informaciono-komunikacionog sistema ministarstva nadležnog za poslove zdravlja.

Ovom odredbom Predloga zakona uređene su i situacije u kojima se izveštaj izdaje u formi elektronskog dokumenta na automatizovan način, a to su: kada izabrani lekar ne produži datum očekivanog trajanja privremene sprečenosti za rad, a osiguranik se ne pojavi na pregledu, zatim na kraju meseca tokom trajanja privremene sprečenosti za rad, kao i kada se promeni isplatilac naknade zarade tokom trajanja privremene sprečenosti za rad. Imajući u vidu da se radi o donošenju odluka na osnovu automatizovane obrade podatka, a posebno podatka o ličnosti osiguranika, članom 5. stav 8. ovog predloga zakona propisano je da Kancelarija primenjuje odgovarajuće mere zaštite prava, sloboda i legitimnih interesa lica na koje se podaci odnose prilikom izdavanja izveštaja iz stava 7. ovog člana, kao i da će bliži uslovi, način primene i sadržaj mera iz stava 8. ovog člana, biti uređeni propisom iz člana 9. ovog zakona.

Obim elektronske razmene proširen je članom 6. ovog predloga zakona i na dokumenta koja izdaje RFZO, kao i na obaveštenja lekarskih komisija koja se odnose na ocenjivanje privremene sprečenosti za rad. Preko ovog sistema dostavlja se obračun naknade zarade koji RFZO izračunava na osnovu zahteva poslodavca i dostavljaju odluke, mišljenja i obaveštenja koje izdaju prvostepene ili drugostepene lekarske komisije (po inicijativi izabranog lekara ili na osnovu prigovora/zahteva poslodavca). Svrha ovih odredaba sastoji se u automatizaciji administrativne komunikacije između poslodavaca i RFZO i usklađivanju svih tokova podataka unutar jedinstvenog sistema, kao i u omogućavanju praćenja statusa obračuna i prigovora u realnom vremenu.

Članom 7. ovog predloga zakona uređena su pitanja zaštite podataka ličnosti, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti (“Službeni glasnik RSˮ, broj 87/18), pa je tako ovom odredbom određeno da je obrada podataka o ličnosti predviđena ovim zakonom neophodna radi vršenja ovlašćenja organa iz člana 3. stav 1. ovog zakona propisanih ovim zakonom (Kancelarije), u cilju unapređenja pravne sigurnosti i efikasnosti ostvarivanja prava u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad, čime se određuje javni interes koji se postiže primenom predloženih zakonskih rešenja. Takođe, odredbom je određen rukovalac podacima, kao i skup podataka koji se prilikom razmene podataka, dokumenata i obaveštenja koja se odnose na ostvarivanje prava na privremenu sprečenost za rad i propisano je da Kancelarija vrši radnje obrade propisanih podataka o ličnosti na način koji obezbeđuje poštovanje pravila o srazmernosti obrade u odnosu na ciljeve propisane ovim zakonom.

Imajući u vidu povezanost softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavacˮ sa informaciono-komunikacionim sistemima ministarstva nadležnog za poslove zdravlja i organizacije za obavezno zdravstveno osiguranje, precizirano je da navedeni organi vrše radnje obrade podataka o ličnosti u skladu sa ovlašćenjima iz propisa kojima se uređuju zdravstvena dokumentacija i evidencije u oblasti zdravstva, odnosno zdravstveno osiguranje u Republici Srbiji. Poslednjim stavom propisano je da će bliži uslovi, način i radnje vršenja obrade, vrste podataka, kao i drugi aspekti obrade podatka o ličnosti koja je predviđena ovim zakonom, biti uređeni propisom iz člana 9. ovog zakona.

Kada je reč o nadzoru nad primenom ovog zakona, članom 8. ovog predloga zakona predviđeno je da inspekcijski nadzor nad postupanjem poslodavaca, izabranog lekara, zdravstvene ustanove prilikom izvršavanja prava i dužnosti propisanih ovim zakonom vrše inspekcija rada, upravna inspekcija i zdravstvena inspekcija, svaka u okviru svoje nadležnosti, dok nadzor nad radom RFZO vrši Ministarstvo zdravlja. Utvrđena je i obaveza organa državne uprave da, u cilju nesmetanog vršenja inspekcijskog nadzora i prikupljanja podataka od značaja za vršenje inspekcijskog nadzora nad određenim nadziranim subjektom, omoguće licu koje vrši inspekcijski nadzor uvid u podatke o poslovanju, poslovnu dokumentaciju, prateću tehničku opremu i uređaje koji su u vezi sa obavezama propisanim zakonom, što je u skladu sa članom 20. stav 7. Zakona o inspekcijskom nadzoru (“Službeni glasnik RS”, br. 36/15, 44/18 - dr. zakon i 95/18).

Članom 9. ovog predloga zakona uređuje se sadržaj elektronskih obrazaca iz člana 5. st. 1. i 3. ovog predloga zakona, pa je precizirano da navedena dokumenta sadrže podatke o zdravstvenoj ustanovi, izabranom lekaru, osiguraniku, uzroku privremene sprečenosti za rad, odnosno druge podatke u vezi sa privremenom sprečenošću za rad, kao i potvrdu autentičnosti, dok izveštaj iz člana 5. stav 3. Predloga zakona, osim navedenih podataka, sadrži i podatke od značaja za obračun i isplatu naknade zarade. Stavom 2. ovog člana Predloga zakona unapređuje se zaštita ličnih podataka, imajući u vidu da se predloženom normom osnažuje pravo lica da kontroliše upotrebu osetljivih podataka koji se odnose na to lice, pa je predviđeno da u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad osiguranika, podatak o dijagnozi, odnosno o bolesti na osnovu kojih osiguranik može ostvariti prava po osnovu privremene sprečenosti za rad, dostavlja se, odnosno čini se dostupnim poslodavcu isključivo na zahtev osiguranika, uz primenu mera zaštite podataka koje omogućavaju zaštićeni uvid u podatke lica na koje se podaci odnose.

Ovim članom predviđeno je i sporazumno uređivanje tehničkih aspekata i formata dokumenata kroz donošenje podzakonskog propisa od strane ministra zdravlja i direktora Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu, kojim će se bliže urediti način pristupanja i korišćenja softverskog rešenja “e-Bolovanje - Poslodavac”, ostvarivanje veze (interoperabilnost) sa drugim informaciono-komunikacionim sistemima koji sadrže podatke od značaja za ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja po osnovu privremene sprečenosti za rad, bliži sadržaj elektronskog obrasca potvrde o nastupanju privremene sprečenosti za rad, kao i druga pitanja od značaja za razmenu podataka, dokumenata i obaveštenja iz člana 1. ovog predloga zakona. Na taj način, omogućava se da se postigne visok stepen usklađenosti i tehničke izvodljivosti, uz koordinaciju i saradnju Ministarstva zdravlja, kao organa nadležnog za sadržinu i praćenje postupaka u oblasti zdravstvene zaštite, i Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu, kao nosioca tehničke implementacije i integracije elektronskih servisa, čime se ostvaruje pravna sigurnost, predvidivost i fleksibilnost u tehničkoj primeni, bez potrebe za izmenama i dopunama ovog zakona u slučaju tehnoloških unapređenja. Podzakonskim aktom biće uređena i pitanja zaštite podataka o ličnosti, kako je navedeno u čl. 5. i 7. ovog predloga zakona. Ovim članom propisano je da u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad policijskog službenika, podatak o dijagnozi, odnosno o bolesti iz grupe duševnih bolesti i poremećaja, kao i o težoj bolesti van rada koja životno ugrožava zaposlenog na osnovu kojih policijski službenik može ostvariti prava po osnovu privremene sprečenosti za rad u skladu sa zakonom kojim se uređuju policijski poslovi, dostavlja se, odnosno čini se dostupnim poslodavcu, uz primenu mera zaštite podataka koje omogućavaju zaštićeni uvid u podatke od strane ovlašćenog pripadnika ministarstva za unutrašnje poslove.

Članom 10. ovog predloga zakona uvode se prekršaji za nepridržavanje osnovne obaveze ovog zakona, a to je korišćenje sistema “e-Bolovanje - Poslodavac” u svrhe propisane ovim zakonom, i to: za poslodavca - pravno lice, osim Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalne samouprave i njihovih organa, sa zaprećenom novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara, a za preduzetnika koji zapošljava jedno ili više lica zaprećenom novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara, ako ne pristupi i koristi softversko rešenje “e-Bolovanje - Poslodavac” (član 4. stav 1. ovog zakona), dok je za odgovorno lice, odnosno zastupnika poslodavca zaprećena novčana kazna u rasponu od 5.000 do 25.000 dinara za navedeni prekršaj.

U prelaznim i završnim odredbama propisano je da će se postupci za ostvarivanje prava po osnovu privremene sprečenosti za rad koji su započeti pre početka primene ovog zakona, okončati u skladu sa propisima koji su važili do dana početka primene ovog zakona (član 11. Predloga zakona), zatim da će propis iz člana 9. ovog zakona biti donet do 1. januara 2026. godine (član 12. Predloga zakona), kao i da je poslodavac iz člana 2. stav 1. ovog zakona dužan da se registruje i pristupi softverskom rešenju “e-Bolovanje - Poslodavac” do 1. januara 2026. godine, izuzev preduzetnika koji zapošljava jedno ili više lica koji je dužan da se registruje i pristupi softverskom rešenju “e-Bolovanje - Poslodavac” do 1. januara 2027. godine (član 13. Predloga zakona).

U skladu sa članom 14. ovog predloga zakona danom početka primene ovog zakona prestaju da se primenjuju član 103. Zakona o radu, kao neusklađen sa ovim zakonom, a kojim se uređuje obaveštenje o privremenoj sprečenosti za rad u papirnom obliku, sa fizičkim dostavljanjem potvrde o privremenoj sprečenosti za rad poslodavcu od strane zaposlenog ili člana njegove uže porodice ili porodičnog domaćinstva, kao i povezani član 179. stav 3. tačka 2) ovog zakona, kojim se uređuje otkazni razlog u vidu nepoštovanja radne discipline zbog nedostavljanja potvrde o privremenoj sprečenosti za rad u skladu sa članom 103. ovog zakona. Takođe, danom početka primene ovog zakona prestaju da se primenjuju odredbe člana 152. stav 5. i člana 154. stav 6. Zakona o zdravstvenom osiguranju, u delu koji se odnosi na obavezu osiguranog lica da obavesti poslodavca o oceni lekarske komisije o privremenoj sprečenosti za rad. Ovim se eliminiše dupliranje obaveza i omogućava potpuna zamena papirne komunikacije elektronskim tokom podataka, u skladu sa novim zakonom.

Članom 15. ovog predloga zakona propisano se da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a da se primenjuje se od 1. januara 2026. godine, osim odredbe člana 13. koje se primenjuju od dana stupanja na snagu ovog zakona i odredaba člana 3. stav 1. tač. 2) i 3) ovog zakona koje počinju da se primenjuju od 1. aprila 2026. godine.

IV. FINANSIJSKA SREDSTVA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su sredstva Kancelariji za informacione tehnologije i elektronsku upravu na Razdelu 51 - Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu, Program 0614 - Informacione tehnologije i elektronska uprava, Projekat 5003 - Implementacije elektronskih registara organa i organizacija javne uprave i ljudskih resursa u sistemu javne uprave, Funkcija 140 - Osnovno istraživanje, Ekonomska klasifikacija - 515 - Nematerijalna imovina u iznosu od 150.000.000,00 dinara sa pripadajućim porezom na dodatu vrednost Budžetom Republike Srbije za 2025. godinu, kao i planirana sredstva za 2026. godinu u iznosu od 130.000.000,00 dinara sa pripadajućim porezom na dodatu vrednost.


Izvor: Vebsajt Vlade, 06.11.2026.