PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLATAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o platama državnih službenika i nameštenika (,,Službeni glasnik RS”, br. 62/06, 63/06 - ispravka, 115/06 - ispravka, 101/07, 99/10, 108/13, 99/14, 95/18, 14/22 i 19/25), u članu 9. stav 1, broj:,,13” zamenjuje se brojem:,,12”.
U stavu 2. posle reči:,,do” broj:,,XIII” zamenjuje se brojem:,,XII”.
Član 2.
U članu 13. stav 3. menja se i glasi:
,,Koeficijenti su sledeći:
|
Grupe položaja i nazivi zvanja |
Platna grupa |
Platni razred |
|||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
|
Prva grupa položaja |
I |
9,00 |
0 |
||||||
|
Druga grupa položaja |
II |
8,00 |
0 |
||||||
|
Treća grupa položaja |
III |
7,11 |
0 |
||||||
|
Četvrta grupa položaja |
IV |
6,32 |
0 |
||||||
|
Peta grupa položaja |
V |
5,62 |
0 |
||||||
|
Viši savetnik |
VI |
3,96 |
4,15 |
4,36 |
4,58 |
4,81 |
5,05 |
5,30 |
5,57 |
|
Samostalni savetnik |
VII |
3,16 |
3,32 |
3,49 |
3,66 |
3,85 |
4,04 |
4,24 |
4,45 |
|
Savetnik |
VIII |
2,53 |
2,66 |
2,79 |
2,93 |
3,08 |
3,23 |
3,39 |
3,56 |
|
Saradnik |
IX |
1,90 |
1,99 |
2,09 |
2,19 |
2,30 |
2,42 |
2,54 |
2,67 |
|
Mlađi saradnik |
X |
1,65 |
1,73 |
1,82 |
1,91 |
2,00 |
2,10 |
2,21 |
2,32 |
|
Referent |
XI |
1,55 |
1,63 |
1,71 |
1,79 |
1,88 |
1,98 |
2,07 |
2,18 |
|
Mlađi referent |
XII |
1,40 |
1,47 |
1,54 |
1,62 |
1,70 |
1,79 |
1,88 |
1,97 |
Član 3.
U članu 17. posle stava 2. dodaju se st. 3. i 4. koji glase:
,,Odredbe stava 1. ovog člana primenjuju se i na određivanje koeficijenta državnom službeniku koji prvi put zasniva radni odnos na neodređeno vreme ako je, do dana zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme bio u radnom odnosu na određeno vreme na neposredno nižem radnom mestu, kao i u drugim slučajevima raspoređivanja odnosno premeštaja državnog službenika na neposredno više radno mesto.
Odredbe stava 2. ovog člana primenjuju se i na određivanje koeficijenta u slučaju preuzimanja službenika iz organa autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave.”
Član 4.
U članu 19. posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:
,,Odredbe stava 1. ovog člana primenjuju se i na određivanje koeficijenta državnom službeniku koji zasniva novi radni odnos na određeno vreme na odgovarajućem radnom mestu ili koji zasniva radni odnos na neodređeno vreme ako je, do dana zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme bio u radnom odnosu na određeno vreme na odgovarajućem radnom mestu.”
Član 5.
U članu 20. posle stava 3. dodaje se stav 4. koji glasi:
,,Državnom službeniku koji se po drugom osnovu u skladu sa zakonom premešta na niže radno mesto određuje se koeficijent u skladu sa stavom 1. ovog člana i ne ostvaruje pravo na uvećanje koeficijenta iz st. 2. i 3. ovog člana.”
Član 6.
U članu 22. procenat:,,80%” zamenjuje se procentom:,,90%”.
Prelazne i završne odredbe
Član 7.
,,Državnom službeniku koji je raspoređen na radno mesto čiji poslovi su razvrstani u zvanje mlađeg savetnika, početkom primene ovog zakona određuje se koeficijent prvog platnog razreda platne grupe u koju su svrstani poslovi u zvanju savetnika, a ukoliko je taj koeficijent niži od koeficijenta koji je državni službenik imao pre početka primene ovog zakona, određuje mu se neposredno viši koeficijent.
Državni službenik nastavlja da ostvaruje pravo na koeficijent utvrđen u skladu sa stavom 1. ovog člana, nakon raspoređivanja, odnosno premeštaja na radno mesto savetnika u skladu sa aktom o sistematizaciji koji je usklađen sa izmenama o razvrstavanju radnih mesta u zakonu kojim se uređuju prava i dužnosti državnih službenika.
Pripravniku koji je u radnom odnosu na dan početka primene ovog zakona, određuje se koeficijent u skladu sa odredbama ovog zakona.”
Stupanje na snagu
Član 8.
,,Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 1. januara 2026. godine.”
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi da se odredbe ovog zakona usklade sa izmenama propisa kojima se uređuje radnopravni položaj državnih službenika i nameštenika i unapredi položaj pripravnika i visokoobrazovanih zaposlenih koji nakon završenih studija zasnivaju radni odnos u državnim organima.
Usklađivanje odredaba ovog zakona sa predloženim izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima, kojima se vrše izmene državno-službeničkih zvanja, podrazumeva brisanje koeficijenata devete platne grupe u koju je svrstano zvanje mlađeg savetnika i menjanje broja platnih grupa u koja su razvrstana ostala niža zvanja. Time se za 25% povećava početni koeficijent, odnosno osnovna plata zaposlenih koji započinju rad u radnim organima nakon završenih studija. Takođe, usled razloga koji su dati u obrazloženju Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima i usklađivanjem platnih grupa sa brojem novih zvanja, prelaznim odredbama zakona predloženo je da se propiše da će se zatečeni državni službenici u zvanju mlađeg savetnika, rasporediti na radna mesta u zvanju savetnika, što posledično dovodi do povećanja njihovih koeficijenata. Usled toga, omogućiće će se rast plata zatečenih državnih službenika koji obavljaju poslove mlađeg savetnika od 2,8% do 25%, u zavisnosti od toga koji su platni razred ostvarivali na dan početka primene ovog zakona.
Takođe, navedenim predlogom doprinosi se privlačenju kadra na početnim pozicijama u državnim organima, na kojima se zasniva radni odnos nakon završenih studija, čije plate nisu bile konkurentne platama drugih zaposlenih u javnom sektoru ili van javnog sektora. Praćenjem stanja upravljanja ljudskim resursima u državnoj upravi, prema podacima iz ISKRE za decembar 2024. godine utvrđeno je da je u najnižim savetničkim zvanjima (mlađi savetnik, mlađi carinski savetnik, mlađi carinski inspektor) poslove obavljalo samo 2,45% od svih zaposlenih, a prema podacima Službe za upravljanje kadrovima na dan 31. decembar 2024. godine broj pripravnika u svim organima državne uprave iznosio je 48, što je 0,21% od ukupnog broja sistematizovanih radnih mesta.
Ovaj podatak ukazuje na visoku nezainteresovanost mladih da nakon završenih studija konkurišu za rad u državnim organima, od čega se kao najznačajniji razlog može smatrati i niska početna plata za rad u zvanju mlađi savetnik koja u organima državne uprave (ministarstva) iznosi oko 63.000 dinara, odnosno oko 50.000 dinara za pripravnike.
Stoga je izmenama ovog zakona predložena još jedna značajna promena, koja se odnosi na uvećanje osnovnog koeficijenta pripravnika u visini 90% koeficijenta predviđenog za obavljanje poslova radnog mesta za koje se pripravnik osposobljava za samostalni rad, što predstavlja dodatno povećanje od 10% u odnosu na zatečene plate pripravnika.
Predložena rešenja omogućavaju višu osnovnu platu za državne službenike koji su do početka primene ovog zakona raspoređeni na radna mesta u zvanju mlađi savetnik, više početne plate za pripravnike i zaposlene koji nakon studija zasnivaju radni odnoss u državnim organima, brži karijerni put ka najvišim zvanjima za službenike koji pokažu visok nivo kompetencija, čime se ujedno stvaraju uslovi za privlačenje visokoobrazovanih kadrova u državnim organima i njihovo zadržavanje.
Iz napred navedenih razloga predlažu se izmene i dopune Zakona o platama državnih službenika i nameštenika (“Službeni glasnik RS”, br. 62/06, 63/06 - ispravka, 115/06 - ispravka, 101/07, 99/10, 08/13, 99/14, 95/18, 14/22 i 19/25).
III. OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Predloga zakona utvrđuje se 12 platnih grupa za položaje i izvršilačka radna mesta, umesto dosadašnjih 13, i to tako što se IX platna grupa kojom su utvrđeni koeficijenti za mlađeg savetnika briše. Na predloženi način vrši se usklađivanje sa predloženim izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima.
Članom 2. Predloga zakona, u tabeli matrice koeficijenata, izvršena je navedena promena iz člana 1. Predloga zakona.
Članom 3. Predloga zakona precizirane su odredbe koje se odnose na način određivanja koeficijenta za konkretne situacije koje su nastajale u radu državnih organa, a koje nisu bile propisane odredbama zakona.
Predlaže se da se licu koje prvi put zasniva radni odnos na neodređeno vreme, ako je prethodno bio u radnom odnosu na određeno vreme u državnom organu na nižoj poziciji, prizna koeficijent koji je prethodnim radom ostvario po osnovu nagrađivanja, čime neće doći do smanjenja plate ako zaposleni iz statusa rada sa određenog pređe u rad na neodređeno vreme. Navedena odredba odnosi se i na određivanje koeficijenta i u drugim slučajevima raspoređivanja odnosno premeštaja državnog službenika na neposredno više radno mesto.
Novim stavom 4. predlaže se pravilo za određivanje koeficijenta u slučaju preuzimanja službenika iz organa autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, koja do sada nije bilo izričito definisano zakonom.
Članom 4. Predloga zakona, u novom stavu 3. predlažu se načini određivanja koeficijenta za državne službenike koji rade na određeno vreme u državnom organu ili koji nakon radnog odnosa na određeno vreme, zasnivaju radni odnos na neodređeno vreme na radnom mestu u istom zvanju. Ovim predlogom štiti se zatečeni nivo plate koji je državni službenik na određeno vreme ostvario po osnovu rada na određeno vreme na istim poslovima i istovremeno motivišu zaposleni da nastave rad u državnom organu na neodređeno vreme, bez smanjenja osnovne plate.
Članom 5. Predloga zakona preciziraju se pravila za određivanje koeficijenta državnog službenika koji se premešta na niže radno mesto u slučajevima koji se ne odnose na promenu uređenja državnog organa, a koja do sada nisu bila definasana zakonom (po osnovu nižeg vrednovanja radne uspešnosti, po osnovu dobrovoljnog konkurisanja za niže pozicije i po osnovu izrečene disciplinske kazne).
Članom 6. Predloga zakona propisano je pravo pripravnika na koeficijent koji iznosi 90% koeficijenta prvog platnog razreda platne grupe u kojoj se nalazi radno mesto na koje bi bio raspoređen posle pripravničkog staža, što podstiče privlačeljnje visokoobrazovanog kadra na rad u državnim organima.
Članom 7. Predloga zakona utvrđene su prelazne i završne odredbe, kojima je uređen način utvrđivanja koeficijenta za obračun i isplatu plata kod raspoređivanja, odnosno premeštaja državnih službenika iz zvanja mlađi savetnik u zvanje savetnik, kao i određivanje koeficijenta pripravniku. Za zaposlene na poslovima mlađih savetnika koji od početka primene ovog zakona stiču zvanje savetnika, određuje se viši koeficijent, i to za zvanje savetnika. Zatečeni pripravnici na radu u državnim organima, imaće pravo na 90% vrednosti koeficijenta predviđenog za obavljanje poslova radnog mesta za koje se osposobljavaju za samostalni rad.
Članom 8. Predloga zakona uređuje se stupanje na snagu i početak primene ovog zakona.
IV. SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije za 2025. godinu.
Za sprovođenje ovog zakona u narednim godinama sredstva će se planirati u okviru limita na razdelima svih budžetskih korisnika koji učestvuju u realizciji zakona.
Izvor: Vebsajt Vlade, 06.11.2026.
Naslov: Redakcija










