ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: E-fakture - instrument nastavka digitalizacije
Digitalizacija sa sobom nosi brojne prednosti, među kojima su ubrzanje ekonomske aktivnosti i optimizacija i smanjenje troškova fakturisanja. Uvođenje sistema e-faktura već je ostvarilo značajne pozitivne efekte za unapređenje poslovanja, ali i otvorilo prostor za dodatne iskorake u digitalizaciji fiskalnog sistema.
Profesor dr Bojan Dimitrijević, član Fiskalnog saveta, govoreći o sistemu e-faktura, istakao je značaj uvođenja novih funkcionalnosti u okviru sistema elektronskih faktura (SEF) i njihov doprinos poboljšanju sistema rada u Srbiji, pojašnjavajući da je digitalizacija neizbežan proces i ključna karakteristika Četvrte industrijske revolucije, o kojoj se sve više govori.
- Taj proces donosi čitav niz prednosti u pogledu pojednostavljivanja ekonomskih aktivnosti, njihovog ubrzanja, kao i skraćivanja poslovnog ciklusa, bržeg protoka novca i optimizacije novčanih tokova. Uvođenje e-faktura dovodi do znatno manjih troškova fakturisanja, koji se smanjuju za više od 60%, koliko je procenjeno u EU i u SAD. Neki podaci u SAD govore da se od 2012. godine na taj način godišnje štedelo i do 450 miliona dolara, a troškovi fakturisanja u EU padaju sa 30 evra na svega pet evra - objasnio je Dimitrijević.
Upitan da li smatra da bi preliminarna PDV prijava predstavljala značajno administrativno rasterećenje za preduzeća i računovođe i koji izazovi su mogući, Dimitrijević kaže da nema sumnje da će to dovesti do administrativnog rasterećenja, pojednostavljenja procesa podnošenja poreske prijave, smanjenja troškova i uštede vremena.
- Istraživanja i praksa su pokazali, pa čak i anketiranje preduzeća koje se odnosi na našu privredu, da raste efikasnost u radu, dolazi do smanjenja troškova rada i materijala, a skraćuje se i proces naplate faktura. U SAD je proces plaćanja faktura posle uvođenja elektronskih faktura skraćen sa 17 na svega tri dana. Povećava se tačnost pri obradi i fakturisanju, smanjuju greške i primedbe i skraćuje vreme za obradu čitavog procesa fakturisanja. Promene kojima se predviđa uvođenje preliminarne PDV prijave iz SEF-a, vode ka tom procesu- rekao je Dimitrijević.
On je naglasio i da se neprekidno organizuju vebinari i konferencije, te izdaju uputstva od strane Ministarstva finansija.
- Nema sumnje da su regulativa i rešenja usklađeni sa Zakonom o PDV-u, Zakonom o računovodstvu, da je uspostavljen adekvatan regulatorni okvir, da su propisi usklađeni sa direktivama EU, gde je sistem elektronskih faktura zaživeo još od 2018. godine i u praksi daje sve bolje rezultate. Ilustracije radi, tržište e-faktura u EU već je poraslo sa 11 milijardi evra na 35 milijardi evra i u stalnom je porastu - pojašnjava Dimitrijević.
On smatra da izazovi uvek postoje u procesu digitalizacije sistema, ali kada jednom zažive u praksi, postaju deo rutinskog procesa koji donosi niz prednosti. Iz makroekonomskog ugla to znači bolju kontrolu u naplati poreza, lakši proces revizije i kontrole, veću naplatu PDV-a kao jednog od najizdašnijih poreskih oblika, stabilniji budžet i javne finansije, bolje izvršavanje budžetskih rashoda, koji imaju važne razvojne, investicione, infrastrukturne i socijalne namene. Preliminarna PDV prijava smanjuje greške, ubrzava proces, donosi uštede, povećava efikasnost državnih institucija, smanjuje jaz PDV-a (manja naplata od potencijalno moguće), snižava udeo "sive" ekonomije u BDP-u.
Makroekonomski podaci fiskalnih kretanja pokazuju da se u Srbiji od kraja 2023. godine uočava trend veće naplate PDV-a na nivou države, i taj trend se nastavlja i u 2024. godini. To je rast naplate za skoro 6% u odnosu na prvobitnu projekciju prihoda od PDV-a za čitavu zemlju. Reč je o 52 milijarde dinara, što se može videti i iz podataka Fiskalnog saveta. Jedan od ključnih razloga tog rasta je i povećanje efikasnosti u naplati poreza i smanjenje "sive" ekonomije, što svakako delimično možemo pripisati i uvođenju e-faktura. Treba imati u vidu i činjenicu da je budžetski deficit ispod 3% BDP-a, a javni dug oko 46,5% BDP-a, što je među nižim u Evropi, uz rekordna ulaganja u javne kapitalne investicije i infrastrukturu, što poboljšava konkurentnost srpske privrede smatra Dimitrijević u izlaganju.
Iz ugla privrede proces digitalizacije je pozitivno ocenjen od strane kompanije "Štampa Komerc sistem".
- Kompanija Moj kiosk Group je veliki i kompleksan sistem zbog mnogo prodajnih mesta, izuzetno velikog broja fiskalnih računa, kao i velikog broja ulaznih faktura od dobavljača. Smatramo da će preliminarna PDV prijava, uz unapređenu verziju SEF-a, olakšati podnošenje poreske prijave, unaprediti rad u smislu dodatnih kontrola evidentiranog izlaznog i ulaznog PDV-a. Popunjavanje dodatnih evidencija PDV-a imaće za posledicu smanjenje grešaka - smatra Olivera Papić, direktor Korporativnih poslova i marketinga.
Jasno je da digitalizacija fiskalnog sistema, naročito kroz uvođenje preliminarne PDV prijave na osnovu unapređenih postojećih evidencija obračuna PDV-a i novouvedene evidencije prethodnog poreza, donosi mnoge prednosti, koje privredi omogućavaju veću efikasnost i kvalitetnije poslovanje, zaključuju naši sagovornici.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt eKapija, 14.10.2024.
Naslov: Redakcija