PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O CARINSKOJ SLUŽBI - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o carinskoj službi (“Službeni glasnik RSˮ, br. 95/18 i 144/20), član 61. menja se i glasi:
“Član 61.
Radni odnos na određeno vreme u Upravi carina zasniva se pod uslovima propisanim za državne službenike i nameštenike.ˮ
Član 2.
U članu 63. stav 1. posle reči: “specijalističkim akademskim studijamaˮ dodaju se reči: “master strukovnim studijama,ˮ, a reč: “sedamˮ zamenjuje se rečju: “petˮ.
U stavu 2. posle reči: “specijalističkim akademskim studijamaˮ dodaju se reči: “master strukovnim studijama,ˮ, a reči: “pet godinaˮ zamenjuju se rečima: “tri godineˮ.
Stav 3. menja se i glasi:
“U zvanju carinskog savetnika i carinskog inspektora obavljaju se složeni poslovi koji su najčešće precizno određeni i podrazumevaju primenu utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika sa jasnim okvirom delovanja, uz povremeni nadzor pretpostavljenog. Poslovi zahtevaju sposobnost da se problemi rešavaju uz pojedinačna uputstva pretpostavljenog, ako je potrebno i uz obraćanje pretpostavljenom kad je problem složen i zahteva dodatno znanje i iskustvo. Za rad na poslovima u zvanju carinskog savetnika i carinskog inspektora carinski službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje jednu godinu radnog iskustva u struci, odnosno tri godine radnog iskustva u struci za rukovodeća radna mesta ili najmanje pet godina radnog staža u državnim organima.ˮ
Stav 4. briše se.
Član 3.
U članu 64. stav 1. reč: “najmanjeˮ briše se.
U stavu 2. reč: “najmanjeˮ briše se, a reči: “završen pripravnički stažˮ zamenjuju se rečima: “najmanje devet meseci radnog iskustva u struciˮ.
Član 4.
U članu 65. stav 2. posle reči: “srednju školu i” dodaje se reč: “najmanjeˮ, a zapeta i reči: “odnosno završen pripravnički stažˮ brišu se.
Član 5.
U članu 66. tačka 4) briše se, a dosadašnje tač. 5), 6), 7) i 8) postaju tač. 4), 5), 6) i 7).
Član 6.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbijeˮ.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlog za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o carinskoj službi je prevashodno u potrebi da se odredbe tog zakona usklade sa izmenama Zakona o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, broj 109/25). Zakon o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima donet je iz potrebe daljeg razvoja i unapređenja državno-službeničkog sistema u Republici Srbiji, a predložene izmene predstavljaju nastavak reformskih aktivnosti usmerenih na izgradnju efikasne, profesionalne i moderne državne uprave u službi građana i privrede. Pre svega, u cilju stvaranja uslova za efikasnije funkcionisanje i veću atraktivnost državne uprave kao poslodavca, pokazalo se da je neophodno preduzimati mere koje se odnose na privlačenje i zadržavanje stručnih kadrova, naročito mladih visokoobrazovanih kadrova. Stoga se razlozi za donošenje zakona zasnivaju pre svega na potrebi privlačenja mladih kadrova i stvaranje uslova za njihovo brže karijerno napredovanje i dugoročno zadržavanje u državnim organima. Sprovedene analize pokazuju da se poslovi koji zahtevaju najviši stepen obrazovanja i profesionalna znanja u određenim oblastima rada iz delokruga državnih organa, najčešće grupišu u tri ekspertska nivoa, što odgovara zvanjima savetnika, samostalnog savetnika i višeg savetnika u državno-službeničkom sistemu. Analize trenutnog stanja u implementaciji upravljanja ljudskim resursima zasnovanim na kompetencijama u državnoj upravi, posebno u delu koji se odnosi na razvoj kompetencija i profesionalni razvoj državnih službenika, pokazuju da tri nivoa ispoljavanja kompetencija u ekspertskim zvanjima mogu adekvatno da obuhvate zahteve za obavljanje poslova državne uprave.
Zakonom o državnim službenicima i Zakonom o carinskoj službi radna mesta državnih/carinskih službenika u državnim organima razvrstavaju se u odgovarajuća zvanja, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad na tim poslovima. Postoje četiri zvanja savetnika/inspektora za koje je potrebno najviše obrazovanje (stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje od 240 ESPB), kao i propisani najmanji broj godina radnog iskustva u ovim zvanjima, a prema kriterijumima koji omogućavaju karijerni razvoj, odnosno dinamiku napredovanja nakon minimalno dve godine rada u istom zvanju. Prema podacima iz sistema ISKRA za oktobar 2025. godine, utvrđeno je da je u zvanjima mlađi carinski savetnik i mlađi carinski inspektor u Upravi carina poslove obavljalo samo 168 zaposlenih, što čini 7,4 % od ukupnog broja zaposlenih. Taj podatak ukazuje na visoku nezainteresovanost mladih da nakon završetka studija konkurišu za rad u državnim organima na zvanja mlađi carinski savetnik/inspektor, a kao najznačajniji razlozi mogu se smatrati zahtevi višegodišnjeg rada da bi se postiglo odgovarajuće napredovanje i početna plata za rad u zvanju mlađi carinski savetnik /inspektor koja u Upravi carina iznosi oko 67.000,00 dinara. Polazeći od analize poslova u postojećim sistematizacijama, koje pokazuju da se u okviru postojećeg sistema poslovi u savetničkim zvanjima najčešće grupišu na tri nivoa složenosti (carinski savetnik/inspektor, samostalni carinski savetnik/inspektor i viši carinski savetnik/inspektor) od statističkih podataka koji pokazuju izuzetno nisku popunjenost radnih mesta u organima državne uprave u zvanju mlađi carinski savetnik/inspektor, te se predlaže uspostavljanje trostepene gradacije radnih mesta u zvanjima carinski savetnik/inspektor, samostalni carinski savetnik/inspektor i viši carinski savetnik/inspektor i ukidanje zvanja mlađi carinski savetnik/inspektor. Posledično, navedena promena pozitivno bi uticala na nivoe plata koje bi ostvarili kako zatečeni, tako i novi zaposleni na početnim radnim mestima nakon fakulteta i koja bi se predloženim izmenama uvećala (u zavisnosti od dostignutog nivoa nagrađivanja).
Takođe, kako bi se zadržala zatečena dinamika karijernog razvoja carinskih službenika, a uvažavajući potrebu omogućavanja napredovanja zaposlenih koji kroz uspostavljen sistem vrednovanja rada pokažu visok nivo razvoja profesionalnih kompetencija, predloženo je korigovanje uslova u pogledu radnog iskustva u struci za radna mesta razvrstana u zvanja carinski savetnik/inspektor (jedna godina), samostalni carinski savetnik/inspektor (tri godine) i viši carinski savetnik/inspektor (pet godina).
Zakon o carinskoj službi propisuje više radnih mesta carinskih službenika i razvrstavanje radnih mesta po zvanjima u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad na poslovima. Zvanja sa visokim obrazovanjem su viši carinski savetnik/inspektor, samostalni carinski savetnik/inspektor, carinski savetnik/inspektor i mlađi carinski savetnik/inspektor. S tim u vezi, nakon izmena Zakona o državnim službenicima i brisanjem zvanja mlađeg savetnika, nije postojao drugi način da se upodobe zvanja i opisi radnih mesta osim izmenama postojećeg Zakona o carinskoj službi.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa Zakonom o državnim službenicima u delu koji se odnosi na zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme u Upravi carina.
Članom 2. Predloga zakona brišu se zvanja mlađi carinski savetnik i mlađi carinski inspektor i menjaju se uslovi u pogledu radnog iskustva u struci za radna mesta razvrstana u zvanja carinski savetnik/ inspektor (jedna godina), samostalni carinski savetnik/inspektor (tri godine) i viši carinski savetnik/inspektor (pet godina). Naime, analizom poslova u sistematizaciji Uprave carina utvrđeno je da se u okviru postojećeg organizovanja poslova, poslovi u savetničkim/inspektorskim zvanjima, najčešće grupišu na tri nivoa složenosti (carinski savetnik/inspektor, samostalni carinski savetnik/inspektor i viši carinski savetnik/ inspektor). Takođe, statistički podaci pokazuju izuzetno nisku popunjenost radnih mesta u Upravi carina u zvanjima mlađi carinski savetnik i mlađi carinski inspektor, s obzirom da je ove poslove obavljalo samo 7,4% od ukupnog broja zaposlenih, odnosno 168 carinskih službenika. Iz tih razloga, predlaže se uspostavljanje trostepene gradacije radnih mesta u zvanjima carinski savetnik/inspektor, samostalni carinski savetnik/inspektor i viši carinski savetnik/inspektor i ukidanje zvanja mlađi carinski savetnik i mlađi carinski inspektor.
Članom 3. Predloga zakona uslovi u pogledu obrazovanja i radnog iskustva za rad na poslovima u zvanjima carinskog saradnika/pregledača i mlađeg carinskog saradnika/ pregledača usaglašeni su sa uslovima propisanim Zakonom o državnim službenicima za zvanja saradnika i mlađeg saradnika.
Članom 4. Predloga zakona uslovi u pogledu obrazovanja i radnog iskustva za rad na poslovima u zvanjima mlađeg carinskog referenta/nadzornika usaglašeni su sa uslovima propisanim Zakonom o državnim službenicima za zvanje mlađeg referenta.
Članom 5. Predloga zakona u članu 66. Zakona o carinskoj službi briše se tačka 4), a dosadašnje tač. 5), 6), 7) i 8) postaju tač. 4), 5), 6) i 7), ovog zakona.
Članom 6. Predloga zakona uređuje se stupanje na snagu ovog zakona i početak njegove primene, odnosno da zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 19.12.2025.










