ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vozačka dozvola za upravljanje motornim vozilima izdaje se na rok od 10 godina, a licima koja su starija od 65 godina na rok od najviše pet godina
Kako globalna populacija stari, sve više ljudi ostaje aktivno za volanom i posle 65. godine. Međutim, nakon navršenih 65 godina, vozačka dozvola važi pet godina umesto deset, a za njeno produženje neophodno je ispuniti određene uslove.
Međunarodno istraživanje koje je sprovela kompanija "iSelect” mapiralo je 25 zemalja i kreiralo "indeks starijih vozača”. U svim vodećim zemljama, prema rezultatima istraživanja, više od 20 odsto smrtonosnih saobraćajnih nesreća uključuje vozače starije od 65 godina, što dodatno ističe važnost teme starijih vozača. Uobičajeno trajanje vozačke dozvole je deset godina, ali nakon što vozač napuni 65 godina, period važenja dozvole se menja.
Advokat Bojana Kekić je istakla da je cilj produžavanja vozačkih dozvola uz specifičnu proceduru obezbeđivanje bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, ali i očuvanje samostalnosti starijih vozača u tom segmentu.
Ona je na samom početku istakla da zakon ne pravi diskriminaciju na osnovu starosti - svako može da poseduje vozačku dozvolu, ali se uvode dodatne provere zdravstvene sposobnosti radi očuvanja bezbednosti u saobraćaju.
Prema članu 185 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - dr. zakon, 87/2018, 23/2019, 128/2020 - dr. zakon, 76/2023 i 19/2025), vozačka dozvola za upravljanje motornim vozilima izdaje se na rok od 10 godina, a licima koja su starija od 65 godina na rok od najviše pet godina, što znači da može biti, na primer, i na tri godine - sve prema nalazu i mišljenju datom u uverenju o zdravstvenoj sposobnosti, kaže ona i ističe da se vozačka dozvola kategorije C i D izdaje na rok od pet godina.
Dodaje da, ukoliko lice ima navršenih 55 godina, vozačka dozvola se izdaje do navršenih 65 godina.
"Što znači da, ukoliko lice ima, na primer, 58 godina, vozačka dozvola mu se izdaje do navršenih 65 godina, a nakon toga produženje je moguće samo uz detaljan lekarski pregled", objašnjava ona.
Ističe da takav pristup ne treba smatrati diskriminacijom u formalno-pravnom smislu, jer naš zakon takvu razliku uvodi upravo radi bezbednosti i zaštite svih učesnika u saobraćaju.
Kekić je rekla da lekarski pregled ne treba posmatrati kao kaznu, već kao meru prevencije, čiji je cilj očuvanje bezbednosti kako samog vozača, tako i svih ostalih učesnika u saobraćaju.
"Nažalost, stariji vozači mogu imati zdravstvene promene koje i ne osete - oslabljen vid, oštećen sluh, usporene reflekse - zato su redovni pregledi, a pogotovo nakon 65. godine, kao i kada su u pitanju profesionalni vozači, obavezni i to češće nego inače" - kaže Kekić.
Na kraju je napomenula da je važno da shvatimo kako pravo na vožnju nije pitanje godina, već pitanje odgovornosti i sposobnosti.
"Lekarske preglede za produžetak vozačke dozvole nakon 65. godine treba shvatiti zaista ozbiljno, jer samo ako poštujemo zakon, život i jedni druge, možemo bezbedno deliti put - bez obzira na godine", zaključila je Bojana Kekić.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Euronews, 21.10.2025.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija










