UREDBA O DODATNIM ZAHTEVIMA ZA STAVLJANJE NA TRŽIŠTE PROIZVODA KOJI SADRŽE PALMINO ULJE, PALMINU MAST, ODNOSNO DRUGA BILJNA ULJA I MASTI: Počelo kažnjavanje zbog neobeležavanja proizvoda s palminim uljem
Veterinarska inspekcija već kontroliše primenu Uredbe o dodatnim zahtevima za stavljanje na tržište proizvoda koji sadrže palmino ulje, palminu mast, odnosno druga biljna ulja i masti ("Sl. glasnik RS", br. 47/2025 i 66/2025), o obaveznom obeležavanju proizvoda koji sadrže palmino ulje u radnjama širom Srbije. Ali i mlekara u vezi sa zahtevima poljoprivrednika koji su sumnjali u njihovo regularno poslovanje na tržištu.
Prema nezvaničnim saznanjima “Politike”, napisano je više desetina kazni kako malim prodavcima, tako i velikim trgovcima i mlekarama, pekarama i picerijama.
Prema rečima načelnice odeljenja u Upravi za veterinu Ljiljane Ivanjac, u prvoj nedelji bilo je onih koji uopšte nisu primenili propis.
- Za njih slede kazne, jer nepoštovanje uredbe znači direktnu obmanu potrošača - rekla je ona. Već nakon druge nedelje, situacija se popravila - na policama velikih marketa, ali i u malim radnjama i pekarama, pojavile su se oznake koje potrošačima jasno pokazuju da proizvod nije isključivo mlečni.
Kako se navodi, najveća novina je uvođenje jedinstvenog znaka: pravougaonik sa trouglom, koji jasno upozorava da proizvod sadrži biljna ulja. Pored simbola navodi se i tekstualno objašnjenje, kao i procenat u kojem je određeno ulje zastupljeno u proizvodu.
“Time je rešen problem sitnih slova u deklaracijama. Kupac na prvi pogled može da vidi da li je proizvod čisto mlečni ili ne”, naglasila je Ljiljana Ivanjac.
Inspekcija je takođe pozvala građane da prijavljuju nepravilnosti i odziv je, kako kažu, izuzetno dobar. Najviše prijava odnosi se na lokalne prodavnice, gde kupci primećuju da li su proizvodi pravilno označeni.
- Građani su naši saveznici u ovom poslu. Njihove prijave nam pomažu da nadoknadimo manjak inspektora i brže reagujemo - ističe Ljiljana Ivanjac.
Pored mlečnih proizvoda, kako se dodaje, inspekcija se nedavno suočila i sa slučajem pakovanja jaja. Na kutijama su bile marketinške poruke koje su dovodile kupce u zabludu - poput tvrdnje da su “ljuske čvršće” ili da potiču “iz čistog gnezda”.
- To implicira da sva druga jaja potiču iz prljavog gnezda, što je nedopustivo. Potrošač mora dobiti tačnu i jasnu informaciju, a ne da bude obmanut reklamnim porukama - rekla je Ljiljana Ivanjac i dodala da je inspekcija hitno reagovala, a da je proizvođač morao da prekrije sporne oznake na kutijama.
Ministarstvo poljoprivrede podseća da se svi proizvodi koji su stavljeni na tržište pre 1. avgusta, a koji ne sadrže propisane oznake, mogu prodavati do isteka roka trajanja, ali najduže do 31. decembra 2025. godine.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović, 23.08.2025.
Naslov: Redakcija