Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O PORESKOM POSTUPKU I PORESKOJ ADMINISTRACIJI: Preknjižavanje više ili pogrešno plaćenog poreza


Poreska uprava Republike Srbije kroz aktivno informisanje i transparentnost u radu gradi siguran, partnerski odnos sa građanima. Bogatim katalogom usluga olakšava poreskim obveznicima da efikasnije ispunjavaju poreske obaveze, rešava njihove dileme, pojednostavljuje proces interakcije i doprinosi poreskoj disciplini.

Jedna od neretkih dilema poreskih obveznika jeste šta da rade ako su porez uplatili u većem iznosu od propisanog ili su uplatu izvršili na pogrešan uplatni račun javnih prihoda. Poreska uprava obaveštava da, u skladu Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji ("Sl. glasnik RS", br. 80/2002, 84/2002 - ispr., 23/2003 - ispr., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 - dr. zakon, 62/2006 - dr. zakon, 63/2006 - ispr. dr. zakona, 61/2007, 20/2009, 72/2009 - dr. zakon, 53/2010, 101/2011, 2/2012 - ispr., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 - autentično tumačenje, 112/2015, 15/2016, 108/2016, 30/2018, 95/2018, 86/2019, 144/2020, 96/2021, 138/2022 i 94/2024), fizičkom, odnosno pravnom licu kao i fondu, na osnovu podnetog zahteva može da odobri u celosti ili delimično preknjižavanje više ili pogrešno plaćenog poreza odnosno sporednih poreskih davanja (preplatu) za namirenje dospelih obaveza po drugom osnovu, kao i povraćaj poreza, odnosno sporednih poreskih davanja.

Kako se podnosi zahtev?

Zahtev za preknjižavanje i povraćaj više ili pogrešno plaćenih javnih prihoda (ZPP) može se podneti u elektronskom obliku, preko portala Poreske uprave ePorezi, a kao pomoć poreskom obvezniku nudi se i detaljno korisničko uputstvo.

Drugi način podnošenja zahteva je u pisanom obliku – neposredno na pisarnici, putem pošte ili mejlom nadležnoj organizacionoj jedinici Sektora za poresko računovodstvo Poreske uprave prema sedištu, odnosno prebivalištu poreskog obveznika. Adresaru nadležnih organizacionih jedinica i spisku elektronskih adresa za prijem podnesaka može se pristupiti OVDE.

Zahtev za preknjižavanje ili zahtev za povraćaj se u pisanom obliku podnosi u slobodnoj formi i na isti se prilikom podnošenja ne plaća administrativna taksa. Rok za postupanje Uprave i donošenje rešenja u oba slučaja je 15 dana od dana prijema urednog zahteva.

U zahtevu za preknjižavanje ili povraćaj obavezno je navesti: naziv/ime obveznika, PIB/JMBG, sedište/adresa, račun na teret kog se vrši preknjižavanje odnosno povraćaj, traženi iznos za povraćaj odnosno preknjižavanje i račun u korist kog se vrši prenos sredstava, odnosno BOP ukoliko je isti dodeljen poreskoj prijavi ukoliko se zahteva preknjižavanje ili tekući račun u korist koga se vrši povraćaj ukoliko se radi o povraćaju. Ostvarivanje prava na preknjižavanje detaljno je obrađeno u poreskom informatoru Kako se ostvaruje pravo na preknjižavanje“.

Kada je u pitanju zahtev za povraćaj poreza, za sve više ili pogrešno uplaćene javne prihode i primanja sa računa za koje analitiku uplata ne vodi Poreska uprava, pored gore navedenih podataka koje treba da sadrži zahtev za povraćaj, obavezan prilog zahteva su dokaz o izvršenoj uplati (original naloga za uplatu i izvod banke – kao dokaz o izvršenoj uplati) i original potvrda nadležnog organa da uplaćena sredstva nisu, odnosno neće biti iskorišćena po svojoj nameni.

Zahtevi za povraćaj i preknjižavanje više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda takođe se mogu podneti i u Filijalama Uprave za trezor, koja je određena kao jedinstveno upravno mesto za povraćaj odnosno preknjižavanje javnih prihoda i primanja.

Za detaljnije informacije o ovim, kao i drugim uslugama Poreske uprave pristupite Katalogu usluga koji je dostupan na naslovnoj strani sajta Poreske uprave, u delu “Servisi i usluge”.


Izvor: Vebsajt Poreske uprave, 24.10.2025.
Naslov: Redakcija