PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA - Tekst propisa
Član 1.
Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (“Službeni glasnik RS”, br. 88/17, 27/18 - dr. zakon, 10/19, 6/20, 129/21 i 92/23), u Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (“Službeni glasnik RS”, br. 129/21 i 92/23), u članu 50. stav 2. reči “školskom 2024/2025. godinom” zamenjuju se rečima “školskom 2027/2028. godinom”.
U stavu 3. tačka 2) reči “školske 2025/2026. godine” zamenjuju se rečima: “školske 2028/2029. godine”.
Član 2.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
U cilju unapređivanja douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, a prema Strategiji razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, opšti cilj jeste povećan kvalitet nastave i učenja, pravednost i dostupnost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, te je za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature) neophodno da se u potpunosti obezbede uslovi za njihovo sprovođenje.
Predložena izmena zakona je predložena u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje državne mature u cilju što kvalitetnije pripreme svih učesnika.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
U članu 1. Predloga zakona utvrđen je režim polaganja maturskog ispita za učenike koji završavaju srednje obrazovanje u i vaspitanje u četvorogodišnjem trajanju, opšte, umetničke i stručne mature, koji će se realizovati u skladu sa odredbama ovog i posebnog zakona. Ističemo da je kao preduslov za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature) neophodno da se u potpunosti obezbede uslovi za njihovo sprovođenje. U prethodnom periodu obavljeni su mnogobrojni i različiti poslovi i aktivnosti u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje državne mature: izmenjeni su propisi iz oblasti obrazovanja radi definisanja poslova Centra za ispite pri Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, pripremljeni su zadaci iz predmeta koji se polažu na državnoj maturi, obavljeni razgovori sa rektorima i dekanima, sprovedene probe polaganja državne mature kroz koje su nastavnici i učenici svih srednjih škola upoznati sa načinom i procedurama sprovođenja državne mature, sa testovima, sve aktivnosti su predstavljene najširoj javnosti i svakodnevno se radi na ovim poslovima. Ipak, da bi državna matura bila sprovedena u punom kapacitetu i omogućila ostvarivanje prava kandidata koji pristupe polaganju i svih funkcija maturskog ispita (sertifikacioni, selekcioni i evaluativni), potrebno je realizovati dodatne aktivnosti u narednom periodu, a najpre ojačati kapacitete Centra za ispite (prostorne, kadrovske i materijalne), na čemu je dosad urađeno dosta, ali je potrebno uložiti i dodatne napore. Zatim, da bi se ostvarila prava iz Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju o upisu na visokoškolsku ustanovu bez polaganja prijemnog ispita posle položene državne mature, neophodno je da se po Zakonu o visokom obrazovanju visokoškolske ustanove izjasne koji se ispiti sa opšte, stručne i umetničke mature vrednuju prilikom upisa na studije i koji su kriterijumi na osnovu kojih se obavlja klasifikacija i izbor kandidata za upis na studije. Osim toga, softver čija je uloga da podrži sve poslove vezane za sprovođenje državne mature i upis učenika na visokoškolske ustanove, još uvek je u fazi razvoja i povezivanja sa registrima koji se vode u okviru JISP-a, gde se svakodnevno rešavaju situacije koje otežavaju rad softvera. Zbirke zadataka čiji je cilj vežba i pomoć učenicima u pripremi državne mature su još uvek u pripremi, a radi se i na odabiru zadataka koji bi postignuća učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju najrelevantnije proverili. Pripremaju se i podzakonski akti i uputstva za detaljno upoznavanje svih učesnika o ukupnim procedurama i aktivnostima u sprovođenju državne mature, kroz roditeljske sastanke, sastanke sa učenicima i obuku nastavnika za sprovođenje državne mature. Imajući u vidu sve navedene razloge, prelazni režim polaganja maturskog ispita u srednjem obrazovanju i vaspitanju izrađen je na osnovu analize ispunjenosti uslova za sprovođenje ovog ispita na kraju srednjeg obrazovanja i vaspitanja.
Do tog trenutka će se neprekidno obavljati svi poslovi pripreme polaganja državne mature i sprovešće se i dodatna probna testiranja za učenike koji će polagati državnu maturu, sa pripremljenim zbirkama zadataka i logistikom koja prati sprovođenje državne mature, u cilju što kvalitetnije pripreme svih učesnika.
Član 2. Predloga zakona sadrži odredbe o stupanju na snagu propisa.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Predlaže se da Predlog zakona o izmeni Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja bude donet po hitnom postupku, jer se izmene odnose na odlaganje sprovođenja stručne, umetničke i opšte mature.
Nedonošenje Zakona o izmeni Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja po hitnom postupku, moglo bi da prouzrokuje štetne posledice po rad organa i ustanova u srednjem obrazovanju i vaspitanju, koje ne bi blagovremeno uspele da obave sve pripreme za sprovođenje državne, stručne i umetničke mature.
Takođe, nedonošenje ovog zakona po hitnom postupku proizvelo bi štetne posledice po rad Ministarstva prosvete, jer je potrebno da donese odgovarajuće izmene i dopune podzakonskih akata koji su neophodni za rad ustanova srednjeg obrazovanja i vaspitanja, a koji se odnose na izmenu odredbi o državnoj, stručnoj i umetničkoj maturi.
ANALIZA EFEKATA
PREDLOGA ZAKONA O IZMENI ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA
Ključna pitanja za analizu postojećeg stanja i pravilno definisanje promene koja se predlaže
1) Koji pokazatelji se prate u oblasti, koji su razlozi zbog kojih se ovi pokazatelji prate i koje su njihove vrednosti?
Državna matura je aktivnost i instrument unapređenja obrazovnog sistema. Implementacija ovog ispita u obrazovni sistem produžava se do školske 2027/2028. godine.
Maturski ispit za učenike koji završavaju srednje obrazovanje i vaspitanje u četvorogodišnjem trajanju zaključno sa školskom 2027/2028. godinom, obaviće se u skladu sa propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog zakona.
Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja - Centar za ispite, obavljaće sve poslove na pripremi i sprovođenju opšte, umetničke i stručne mature počev od školske 2028/2029. godine.
Preduslov za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državna matura) je obezbeđivanje uslova za njihovo sprovođenje. U prethodnom periodu obavljeni su mnogobrojni i različiti poslovi i aktivnosti u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje državne mature: izmenjeni su propisi iz oblasti obrazovanja radi definisanja poslova Centra za ispite pri Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, pripremljeni su zadaci iz predmeta koji se polažu na državnoj maturi, obavljeni razgovori sa rektorima i dekanima, sprovedene probe polaganja državne mature kroz koje su nastavnici i učenici svih srednjih škola upoznati sa načinom i procedurama sprovođenja državne mature, sa testovima, sve aktivnosti su predstavljene najširoj javnosti i svakodnevno se radi na ovim poslovima. Ipak, da bi državna matura bila sprovedena u punom kapacitetu i omogućila ostvarivanje prava kandidata koji pristupe polaganju i svih funkcija maturskog ispita (sertifikacioni, selekcioni i evaluativni), potrebno je realizovati dodatne aktivnosti u narednom periodu, a najpre ojačati kapacitete Centra za ispite (prostorne, kadrovske i materijalne), na čemu je dosad urađeno dosta, ali je potrebno uložiti i dodatne napore. Zatim, da bi se ostvarila prava iz Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju o upisu na visokoškolsku ustanovu bez polaganja prijemnog ispita posle položene državne mature, neophodno je da se po Zakonu o visokom obrazovanju visokoškolske ustanove izjasne koji se ispiti sa opšte, stručne i umetničke mature vrednuju prilikom upisa na studije i koji su kriterijumi na osnovu kojih se obavlja klasifikacija i izbor kandidata za upis na studije. Osim toga, softver čija je uloga da podrži sve poslove vezane za sprovođenje državne mature i upis učenika na visokoškolske ustanove, još uvek je u fazi razvoja i povezivanja sa registrima koji se vode u okviru JISP-a, gde se svakodnevno rešavaju situacije koje otežavaju rad softvera. Zbirke zadataka čiji je cilj vežba i pomoć učenicima u pripremi državne mature su još uvek u pripremi, a radi se i na odabiru zadataka koji bi postignuća učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju najrelevantnije proverili. Pripremaju se i podzakonski akti i uputstva za detaljno upoznavanje svih učesnika o ukupnim procedurama i aktivnostima u sprovođenju državne mature, kroz roditeljske sastanke, sastanke sa učenicima i obuku nastavnika za sprovođenje državne mature. Imajući u vidu sve navedene razloge, prelazni režim polaganja završnog ispita u srednjem obrazovanju i vaspitanju izrađen je na osnovu analize ispunjenosti uslova za sprovođenje završnih ispita na kraju srednjeg obrazovanja i vaspitanja.
Do tog trenutka će se neprekidno obavljati svi poslovi pripreme polaganja državne mature i sprovešće se i dodatna probna testiranja za učenike koji će polagati državnu maturu, sa pripremljenim zbirkama zadataka i logistikom koja prati sprovođenje državne mature, u cilju što kvalitetnije pripreme svih učesnika.
2) Da li se u predmetnoj oblasti sprovodi ili se sprovodio dokument javne politike ili propis? Predstaviti rezultate sprovođenja tog dokumenta javne politike ili propisa i obrazložiti zbog čega dobijeni rezultati nisu u skladu sa planiranim vrednostima.
Strategija razvoja obrazovanja u Republici Srbiji do 2020. godine (SROS 2020) postavila je temelje razvoja douniverzitetskog obrazovanja u 21. veku koji se odnose na povećanje kvaliteta, obuhvata, relevantnosti i efikasnosti obrazovanja, a radi stvaranja uslova za lični i profesionalni razvoj svakog pojedinca, kao i za razvoj društva i države zasnovanih na znanju.
Izradom Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, u daljem tekstu: SROVRS 2030 ((“Službeni glasnik RS”, broj 63/21) izrađen je novi strateški dokument kao sveobuhvatni dokument javne politike u oblasti razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji.
Kada je u pitanju odlaganje rokova polaganja mature, činjenica je da je uvođenje opšte, stručne i umetničke mature kao završnih ispita trebalo da podignu kvalitet srednjeg obrazovanja i vaspitanja i da služe kao ulaz u visoko obrazovanje kako je i bilo planirano Strategijom razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine (“Službeni glasnik RS”, broj 107/12). Međutim, početak sprovođenja ovih ispita je već odlagan, Ministarstvo je uz podršku Projekta “Državna matura” napravilo koncept institucionalnog okvira za sprovođenje opšte, stručne i umetničke mature, što je predviđeno aktivnošću broj 1.2.2.1 planiranim Akcionim planom za period od 2023. do 2026. godine za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine ("Službeni glasnik RS", broj 96 od 2. novembra 2023.). U skladu sa konceptom određene nadležnosti date su Centru za ispite pri Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Međutim, s obzirom da Centru za ispite još uvek nisu dodeljena potrebna budžetska sredstva i da postoje problemi sa softverom neophodno je da se rok za početak sprovođenja državne mature pomeri za školsku 2027/2028. godinu. Do tog trenutka će se neprekidno obavljati svi poslovi pripreme polaganja državne mature i obaviće se i dodatna probna testiranja za učenike koji će i polagati državnu maturu.
3) Da li su uočeni problemi u oblasti i na koga se oni odnose? Predstaviti uzroke i posledice problema.
Vrlo jasno su uočeni problemi koji postoje i čije rešavanje je prepoznato kao preduslov za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature), u smislu da se u potpunosti obezbede uslovi za njihovo sprovođenje. Naime, da bi državna matura bila sprovedena u punom kapacitetu i omogućila ostvarivanje prava kandidata koji pristupe polaganju i svih funkcija maturskog ispita (sertifikacioni, selekcioni i evaluativni), potrebno je realizovati dodatne aktivnosti u narednom periodu, a najpre ojačati kapacitete Centra za ispite (prostorne, kadrovske i materijalne), na čemu je dosad urađeno dosta, ali je potrebno uložiti i dodatne napore.U prethodnom periodu obavljeni su mnogobrojni i različiti poslovi i aktivnosti u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje državne mature: izmenjeni su propisi iz oblasti obrazovanja i vaspitanja radi definisanja poslova Centra za ispite pri Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, pripremljeni su zadaci iz predmeta koji se polažu na državnoj maturi, obavljeni razgovori sa rektorima i dekanima, sprovedene probe polaganja državne mature kroz koje su nastavnici i učenici svih srednjih škola upoznati sa načinom i procedurama sprovođenja državne mature, sa testovima, sve aktivnosti su predstavljene najširoj javnosti i svakodnevno se radi na ovim poslovima. Zatim, da bi se ostvarila prava iz Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju o upisu na visokoškolsku ustanovu bez polaganja prijemnog ispita posle položene državne mature, neophodno je da se po Zakonu o visokom obrazovanju visokoškolske ustanove izjasne koji se ispiti sa opšte, stručne i umetničke mature vrednuju prilikom upisa na studije i koji su kriterijumi na osnovu kojih se obavlja klasifikacija i izbor kandidata za upis na studije. Istovremeno oučeno je i da je softver čija je uloga da podrži sve poslove vezane za sprovođenje državne mature i upis učenika na visokoškolske ustanove, još uvek u fazi razvoja i povezivanja sa registrima koji se vode u okviru JISP-a, gde se svakodnevno rešavaju situacije koje otežavaju rad softvera. Takođe, zbirke zadataka čiji je cilj vežba i pomoć učenicima u pripremi državne mature su još uvek u pripremi, a radi se i na odabiru zadataka koji bi postignuća učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju najrelevantnije proverili. Pripremaju se i podzakonski akti i uputstva za detaljno upoznavanje svih učesnika o ukupnim procedurama i aktivnostima u sprovođenju državne mature, kroz roditeljske sastanke, sastanke sa učenicima i obuku nastavnika za sprovođenje državne mature. Imajući u vidu sve navedene probleme i razloge za nemogućnost sprovođenja ovih ispita na kvalitetan način i u punom kapacitetu, u narednom periodu obavljaće se svi poslovi pripreme polaganja državne mature i sprovešće se i dodatna probna testiranja za učenike koji će polagati državnu maturu, sa pripremljenim zbirkama zadataka i logistikom koja prati sprovođenje državne mature, u cilju što kvalitetnije pripreme svih učesnika.
4) Na koje ciljne grupe će uticati predložena promena? Utvrditi i predstaviti ciljne grupe na koje će promena imati neposredan odnosno posredan uticaj.
Izmene zakona uticaće na nastavnike, stručne saradnike, kao i učenike i njihove roditelje, odnosno zakonske zastupnike.
Ministarstvo će, kao i uvek informisati navedene ciljne grupe putem odgovarajućih smernica koje će, pored ostalog, biti dostupne na znaničnim internet stranama Ministarstva i zavoda.
Ključna pitanja za utvrđivanje ciljeva
1) Zbog čega je neophodno postići željenu promenu na nivou društva?
Cilj predloženih izmena i dopuna je kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature).
4) Na osnovu kojih pokazatelja učinka će biti moguće utvrditi da li je došlo do ostvarivanja opštih odnosno posebnih ciljeva?
U cilju merenja efekata, odnosno evaluacije rezultata SROVRS 2030, Ministarstvo prosvete u kontekstu Zakona o planskom sistemu i Uredbe o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika pratiće sprovođenja dokumenta javne politike i vrednovanje učinaka, tako što će se planirane analize oslanjati na godišnje izveštaje o sprovođenju mera i aktivnosti, ali i na praćenje efekata ovog dokumenta javne politike. Praćenje sprovođenja mera i aktivnosti vršiće se na osnovu pokazatelja rezultata (mere), pokazatelja ishoda (posebni ciljevi) i pokazatelja efekata (opšti ciljevi), koji su navedeni u SROVRS 2030 i u Akcionom planu za period 2023. do 2026. godine za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030 godine, mera 1.2.2. Unapređivanje sistema i procesa za praćenje napredovanje učenika kroz aktivnost 1.2.2.6. - obezbeđivanje održivog sistema državne mature, priprema i sprovođenje probne mature, kontinuirano unapređivanje ljudskik kapaciteta za sprovođenje mature. Procena ostvarenosti mera i aktivnosti, kao i procena ishoda i efekata, baziraće se na različitim statističkim i drugim podacima Ministarstva i drugih institucija u obrazovnom sistemu, Republičkog zavoda za statistiku, podacima koji proističu iz različitih međunarodnih istraživanja u kojima učestvuje Republika Srbija, ali i na podacima i analizama u okviru studija i izveštaja koje će proizvesti domaće i međunarodne institucije, organizacije i tela.
Sproveden završni ispit je način da se njime meri širi spektar kompetencija, nivoa i postignuća učenika.
Ključna pitanja za analizu efekata na društvo
1) Kolike troškove i koristi (materijalne i nematerijalne) će izabrana opcija prouzrokovati građanima
Predložene izmene neće izazvati troškove građanima, a obezbediće se kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature).
Ključna pitanja za analizu rizika
2) Da li postoji još neki rizik za sprovođenje izabrane opcije?
Ukoliko se predložene opcije usvoje, nema posebnog rizika za njihovo sprovođenje.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 27.01.2025.
Naslov: Redakcija