Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA KRIVIČNOG ZAKONIKA: Civilni sektor traži povlačenje odredbi koje se odnose na iznuđivanje iskaza, objavljivanje materijala kojim se savetuje izvršenje krivičnog dela i zloupotreba u vezi sa javnom nabavkom


“Zamislite sve aktiviste koji su uhapšeni na nekom protestu, ovakav zakon ih ostavlja bez adekvatne zaštite njihovih prava; neko bi mogao da ih muči kako bi priznali delo koje nisu počinili", upozoravaju iz pokreta Kreni-Promeni.

“Zakoni naše zemlje su tu da nas štite - sve nas, sve građane Srbije. Međutim, Vlada Republike Srbije i Ministarstvo pravde predlažu izmene zakona koje mogu dovesti do brojnih zloupotreba od strane službenih lica”, upozoravaju iz Kreni-Promeni.

Pokret Kreni-Promeni je zato pokrenuo peticiju kojom se traži da Ministarstvo pravde, predlagač, povuče sporne predloge izmena u Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika. Promene Krivičnog zakonika (KZ) koje su sporne i čije povlačenje se traži su:

  • Član 136 KZ: Iznuđivanje iskaza (koji bi izmenama bio obrisan),
  • Član 343a: Objavljivanje materijala kojim se savetuje izvršenje krivičnog dela (kojim se uvodi novo krivično delo), kao i
  • izmene člana 228 KZ: Zloupotreba u vezi sa javnom nabavkom.

Kada je u pitanju Člana 136 KZ - Iznuđivanje iskaza, ovaj član, koji se odnosi na upotrebu sile ili pretnje od strane službenih lica radi iznuđivanja izjave, novim predlogom zakona se ukida, objašnjavaju iz Kreni-Promeni. Po tumačenju Kreni-Promeni, ovim se ukida specifično krivično delo koje sankcioniše upotrebu sile ili pretnje od strane službenih lica radi iznuđivanja izjava.

“Izbacivanjem ovog člana iz zakona mogli bismo doći u situaciju povećane upotrebe nedozvoljenih pritisaka u policijskim istragama i postupcima prilikom iznuđivanja priznanja za neko delo. Zamislite sve aktiviste koji su uhapšeni na nekom protestu, ovakav zakon ih ostavlja bez adekvatne zaštite njihovih prava; neko bi mogao da ih muči kako bi priznali delo koje nisu počinili, a prekomerna sila za iznuđivanje bila bi detektovana tek ukoliko bi privedeni aktivista bio do te mere fizički izubijan da su tragovi nanetog bola vidljivi ili tragovi duševne patnje dokazivi”, upozoravaju iz Kreni-Promeni.

Kako komentarišu, ovakav predlog zakona u stvari smanjuje odgovornost službenih lica i šalje poruku da se ovakvo ponašanje može tolerisati (praktično podstiče nedopušteno), što može ugroziti pravednost sudskih postupaka i ljudska prava.

Kreni-Promeni su i protiv uvođenja novog krivičnog dela pod nazivom Objavljivanje materijala kojim se savetuje izvršenje krivičnog dela (član 343a): Predlog ovog člana predviđa kazne za osobe koje putem tehnologija ili na drugi način učine dostupnim materijal sa uputstvima za izvršenje krivičnih dela, pojašnjava se u tekstu peticije:

“Ova norma je široko formulisana i može biti zloupotrebljena za kriminalizaciju aktivista i učesnika protesta, što izaziva opravdanu zabrinutost. Ova izmena bi mogla dovesti do zloupotrebe od strane izvršne vlasti, policije i tužilaštva. Široka definicija ovog dela ostavlja prostor za krivično gonjenje lica koja koriste društvene mreže ili medije za organizovanje mirnih protesta ili pozivanje na građansku neposlušnost”.

Ovo može stvoriti atmosferu straha i demotivisati građane od učešća u aktivizmu, čime se ograničavaju osnovna građanska prava na slobodu govora i mirno okupljanje, smatraju iz Kreni-Promeni.

Promene Člana 228 KZ (Zloupotreba u vezi sa javnom nabavkom) predviđaju dekriminalizaciju zloupotreba za javne nabavke čija vrednost ne prelazi pet miliona dinara, što bi moglo značajno smanjiti broj krivičnih postupaka u ovoj oblasti, gde već postoje brojne zloupotrebe kroz nameštene tendere, pojašnjavaju i Kreni-Promeni.

Ova izmena smanjuje mogućnost krivičnog gonjenja za korupciju i zloupotrebe u javnim nabavkama čije vrednost ne prelazi iznos od pet miliona dinara, navodi se u tekstu peticije. Iako se radi o nižim iznosima, ovaj korak bi mogao da olakša korupciju, s obzirom na mogućnost zloupotrebe aneksima kojima se veštački smanjuje vrednost ugovora, dodaje se.

“Primer nekih od javnih nabavki koje mogu biti u vrednosti do pet miliona dinara, a u kojima bi nameštanje tendera imalo efekat na kvalitet onoga što mi kao građani dobijamo su: nabavka medicinske opreme ili lekova - za javne zdravstvene ustanove (nameštanje tendera može uticati na kvalitet i bezbednost robe i usluga koje se pružaju pacijentima); javni radovi u parkovima i na zelenim površinama (sadnja biljaka, postavljanje klupa ili male rekonstrukcije); nabavka opreme za škole (računari, projektori, školski nameštaj) i sl.”, navodi se u tekstu peticije.

Predložene izmene Krivičnog zakonika predstavljaju ozbiljan rizik za pravnu sigurnost i zaštitu građanskih prava u Srbiji, zaključuju Nikola Tadić, Miloš Gajić i Pravni tim Kreni-Promeni:

“Ukidanje ključnih odredbi koje štite građane od zloupotreba od strane službenih lica, kao i uvođenje široko definisanih krivičnih dela otvaraju prostor za zloupotrebe vlasti, ograničavanje slobode govora i smanjenje transparentnosti u javnim procesima poput nabavki. Ove promene ne samo da ugrožavaju pojedinačna prava, već destabilizuju pravni sistem i smanjuju odgovornost javnih institucija, što može imati dalekosežne posledice na celokupno društvo”, zaključak je potpisnika teksta peticije, Nikole Tadića, Miloša Gajića i Pravnog tima Kreni-Promeni.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Mašina, 28.10.2024.
Naslov: Redakcija