Na osnovu člana 44a Zakona o zaštiti od požara („Službeni glasnik RSˮ, br. 111/09, 20/15 i 87/18),

Ministar unutrašnjih poslova donosi

PRAVILNIK

o izmenama i dopunama Pravilnika o tehničkim normativima bezbednosti garaža od požara

Član 1.

U Pravilniku o tehničkim normativima bezbednosti garaža od požara (,,Službeni glasnik RSˮ, broj 31/24) u članu 22. posle stava 1. dodaju se st. 2. i 3. koji glase:

„Minimalna svetla širina jednokrilnih vrata iz stava 1. ovog člana ne može biti manja od 0,9 m niti veća od 1,20 m.

Krilo dvokrilnih vrata iz stava 1. ovog člana ne sme biti uže od 0,70 m, niti šire od 1,20 m.ˮ

Član 2.

U članu 28. stav 2. u uvodnoj rečenici i u tački 3) posle reči: „stepeništeˮ dodaju se reči: „podzemne garaže i podzemnih delova mešovite garažeˮ.

Stav 4. menja se i glasi:

„Izuzetno od stava 2. ovog člana u podzemnoj garaži i podzemnim delovima mešovite garaže sa najviše dve etaže, unutrašnje sigurnosno stepenište koje u spoljni prostor vodi direktno ili kroz poseban koridor evakuacije, ne mora imati pretprostor ukoliko stepenište ispunjava zahteve iz člana 38. ovog pravilnika ili ako je opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N), u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.ˮ

Posle stava 4. dodaje se stav 5. koji glasi:

„Unutrašnje sigurnosno stepenište nadzemne garaže i nadzemnih delova mešovite garaže mora ispunjavati zahteve iz člana 38. ovog pravilnika ili mora biti opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N), u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.ˮ

Član 3.

U članu 40. posle stava 1. dodaje se stav 2. koji glasi:

„Izuzetno od stava 1. ovog člana u podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže u stambenim objektima može se dozvoliti sistem prirodne ventilacije preko otvora za ventilaciju i/ili ventilacionih šahtova.ˮ

Član 4.

U članu 41. stav 1. posle reči: ,,presekˮ dodaje se reč: „najmanjeˮ.

U stavu 2. reči: „po celoj garažiˮ brišu se.

Posle stava 2. dodaju se st. 3. i 4. koji glase:

„Ventilacioni šahtovi moraju biti postavljeni na naspramnim zidovima na rastojanju koje ne može iznositi više od 35 m i moraju biti raspoređeni tako da se obezbedi stalno unakrsno provetravanje.

Ventilacioni šahtovi visine do 2 m moraju imati poprečni presek najmanje 2500 cm² po parking mestu, odnosno najmanje 3000 cm² za šahtove visine veće od 2 m.ˮ

Član 5.

Član 42. menja se i glasi:

„Član 42.

U svim garažama s prinudnom ventilacijom moraju se postaviti detektori za merenje koncentracije ugljen-monoksida koji, pri koncentraciji većoj od 100 ppm, uključuju prinudnu ventilaciju kojom se postiže da nivo maksimalne koncentracije ugljen-monoksida bude 60 ppm.

Sistem prinudne ventilacije iz stava 1. ovog člana mora da obezbedi najmanje 6 m³/h vazduha po kvadratnom metru korisne površine garaže u malim garažama u stambenim objektima, a u ostalim garažama najmanje 12 m³/h vazduha po kvadratnom metru korisne površine garaže, pri čemu se mora obezbediti adekvatan dotok spoljnog svežeg vazduha.

Prilikom projektovanja kanalskog sistema iz stava 2. ovog člana mora se predvideti odsis iz gornje i donje zone sa po 50% kapaciteta.ˮ

Član 6.

U članu 43. stav 2. menja se i glasi:

„Upozoravanje iz stava 1. ovog člana se vrši preko alarmnih sirena i svetlima sa ispisanom porukom.ˮ

Posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:

„Izuzetno od stava 2. ovog člana, u garažama u stambenim objektima upozoravanje se može vršiti preko alarmnih sirena ili svetlima sa ispisanom porukom.ˮ

Član 7.

U članu 44. stav 1. posle reči: „kojiˮ dodaje se reč: „zajednoˮ.

Član 8.

Član 45. menja se i glasi:

„Član 45.

U srednjim i velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji srednjih i velikih garaža, kao i velikim nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite garaže čija površina nadzemnog dela pripada kategoriji velikih zatvorenih garaža moraju se predvideti sistemi za odvođenje dima i toplote, radi smanjenja gustine i temperature dima tokom požara, kao i bržeg uklanjanja dima nakon gašenja požara.

Sistem za odvođenje dima i toplote mora biti projektovan tako da obezbedi odvođenje dima i toplote iz dimnog sektora, u kome se desio požar i može biti projektovan kao kanalski sistem ili sistem sa impulsnim (JET) ventilatorima.

Najveća površina dimnog sektora podzemne garaže ne može iznositi više od 2500 m² odnosno 5000 m² za nadzemne zatvorene garaže.

Sistem iz stava 2. ovog člana mora da obezbedi najmanje 10 izmena vazduha na čas, pri čemu se mora obezbediti adekvatan dotok spoljnog svežeg vazduha.

Prilikom projektovanja kanalskog sistema za odvođenje dima i toplote mora se predvideti potreban broj i raspored otvora za odvođenje dima i toplote potrebne površine na kanalima, pri čemu korisna površina garaže koju pokriva jedna rešetka ne prelazi 500 m², u zavisnosti od geometrije/konfiguracije garaže.

Svi elementi sistema za odvođenje dima i toplote moraju ispunjavati zahteve u pogledu otpornosti prema požaru najmanje 90 min pri temperaturi 400 °C.ˮ

Član 9.

U članu 46. stav 2. menja se i glasi:

„Pozicija odsisnih tačaka mora biti takva da se ne dozvoli recirkulacija dima u objekat i širenje dima na susedne objekte.ˮ

Posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:

„Pozicija odsisnih tačaka iz stava 2. ovog člana i pozicija impulsnih (JET) ventilatora ne sme imati štetan uticaj na puteve evakuacije i koridore evakuacije (sigurnosna stepeništa, pretprostori, izlazi i sl.).

Član 10.

Član 47. menja se i glasi:

„Član 47.

Prilikom projektovanja sistema za odvođenja dima i toplote sa impulsnim (JET) ventilatorima mora se izraditi inženjerska analiza (CFD), koja je sastavni deo numeričke dokumentacije projekta za izvođenje oznake „6ˮ: mašinske instalacije – sistemi za odvođenje dima i toplote koja se izrađuje u skladu sa zakonom koji uređuje oblast planiranja i izgradnje.

Inženjerska analiza iz stava 1. ovog člana radi se za svaki dimni sektor garaže i mora da sadrži:

1) kriterijum za izradu simulacije rasprostiranja ugljen-monoksida u režimu ventilacije kojom se postiže da nivo maksimalne koncentracije ugljen-monoksida bude 60 ppm;

2) kriterijum za izradu simulacije požara i rasprostiranja dima sa ciljem provere efikasnosti sistema u uslovima požara snage 4 MW, pri čemu vrednost temperature na visini 1,7 m od kote poda ne sme prelaziti 60 °S, a vidljivost na istoj visini ne sme biti manja od 5 m;

3) postavku za izradu CFD simulacije koja obuhvata ulazne parametre garaže u smislu korisne površine, visine, položaja ulazno/izlaznih rampi, ukupne količine vazduha za ventilaciju ugljen-monoksida i za odimljavanje, broja i položaja šahtova za izvlačenje i nadoknadu vazduha, broja dimnih sektora po nivoima garaže i sl, kao i granične uslove za izradu CFD simulacije i pripreme 3D geometrijskog modela sastavljenog od trostranih prizmi i šestougaonika, čije su ivice dužine 0,1–0,3 m;

4) izradu simulacije rasprostiranja ugljen-monoksida u režimu ventilacije koja uzima u obzir korisnu površinu garaže, visinu garaže, ukupnu zapreminu garaže, vrednost emisije ugljen-monoksida po vozilu, ukupan broj vozila, ukupan iznos emisije ugljen-monoksida i ukupnu koncentraciju ugljen-monoksida u prostoru garaže pod pretpostavkom da se 5% ukupnog broja vozila nalazi u režimu vožnje, pri čemu je polovina vozila dostigla radnu temperaturu motora, a druga polovina je startovala motor, u cilju raspoređivanja impulsnih (JET) ventilatora radi sprečavanja zadržavanja zagađenog vazduha i smanjenja koncentracije ugljen-monoksida ispod donje granice;

5) izradu simulacije požara i rasprostiranja dima koja uzima u obzir temperaturu vazduha unutar garaže, lokaciju požara, snagu požara, vrstu goriva u putničkom vozilu (najnepovoljniji slučaj), udeo čađi u gorivu, krivu razvoja požara, u cilju raspoređivanja impulsnih (JET) ventilatora i definisanja njihove matrice rada;

6) rezultate simulacije rasprostiranja ugljen-monoksida u režimu ventilacije koji moraju da obuhvate slikovni prikaz vektora brzine vazduha na visini 1,7 m od kote poda i visini postavljanja impulsnih (JET) ventilatora, slikovni prikaz dijagrama realnih vrednosti koncentracija ugljen-monoksida u svakoj tački garaže na visini 1,7 m od kote poda, sa konstatacijom maksimalne vrednosti koncentracije ugljen-monoksida za različito vreme rada ventilacije (u intervalima od momenta detektovanja koncentracije ugljen-monoksida veće od 100 ppm i dalje u intervalima od 5 min sve do postizanja nivoa maksimalne koncentracije date u tački 1) stav 2. ovog člana);

7) rezultate simulacije požara i rasprostiranja dima koji moraju da obuhvate grafički prikaz sa detaljima geometrije garaže sa prikazom položaja otvora za dovod svežeg vazduha, ulazno/izlaznih rampi, otvora za odsis, položaja impulsnih (JET) ventilatora i sl. i lokacijom izvora požara u garaži, slikovni prikaz vrednosti brzine strujanja vazduha na visini postavljanja impulsnih (JET) ventilatora, slikovni prikaz iz video simulacije požara sa prikazom razvoja požara i rasprostiranjem dima za različito vreme trajanja požara (u intervalima od momenta izbijanja požara, 10 s, 1 min, 3 min, 5 min i dalje na svakih 5 min do potpunog izvlačenja dima iz garaže), slikovni prikaz iz video simulacije požara sa prikazom vrednosti temperature i stepena vidljivosti na visini 1,7 m od kote poda i visini postavljanja impulsnih (JET) ventilatora za različito vreme trajanja požara (u intervalima od momenta izbijanja požara, 10 s, 1 min, 3 min, 5 min i dalje na svakih 5 min do potpunog izvlačenja dima iz garaže), kao i konačan prikaz položaja, broja i usmeravanja impulsnih (JET) ventilatora i matrice rada sistema za različite scenarije požara;

8) zaključke u pogledu ispunjenosti kriterijuma iz tač. 1) i 2) stav 2. ovog člana u odnosu na dobijene rezultate simulacije rasprostiranja ugljen-monoksida i rezultate simulacije požara i rasprostiranja dima.

Pri izradi inženjerske analize moraju se uzeti u obzir položaj elemenata građevinske konstrukcije (stub, greda i sl.) i predviđenih instalacija (kanali, regali, cevi i sl.) koji mogu uticati na pravilan rad impulsnih (JET) ventilatora, kao i uticaj impulsnih (JET) ventilatora na aktiviranje i rad stabilnog sistema za gašenje požara.

Izuzetno od stava 2. ovog člana inženjerska analiza se ne mora raditi za svaki dimni sektor garaže, u slučaju kada je geometrija ostalih dimnih sektora garaže ista ili slična geometriji sektora za koji je rađena inženjerska analiza.ˮ

Član 11.

Član 48. menja se i glasi:

„Član 48.

Upravljanje sistemom za odvođenje dima i toplote, sistemom za natpritisak i sistemom provetravanja mora biti automatsko, a mora se obezbediti i mogućnost ručnog upravljanja sa bezbednog mesta koje mora biti jasno obeleženo.

Ručno upravljanje iz stava 1. ovog člana u velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovitih garaža čija površina podzemnog dela pripada kategoriji velikih garaža mora biti predviđeno na mestu posebnog pristupa za vatrogasno-spasilačku intervenciju.

Aktiviranje kanalskog sistema za odvođenje dima i toplote mora biti automatsko, kao izvršna funkcija adresabilnog stabilnog sistema za dojavu požara, potvrdom požara sa najmanje dva automatska javljača požara ili jednim automatskim i ručnim javljačem požara ili aktiviranjem stabilnog sistema za gašenje požara.

Aktiviranje sistema za odvođenje dima i toplote sa impulsnim (JET) ventilatorima vrši se na način definisan stavom 3. ovog člana, pri čemu način i redosled aktiviranja ventilatora, kao i brzina ventilatora moraju biti definisane u matrici rada sistema koja je sastavni deo inženjerske analize iz člana 47. stav 1. ovog pravilnika.

U matrici sistema iz stava 4. ovog člana moraju se definisati brzine odsisnih ventilatora, impulsnih (JET) ventilatora i ventilatora za nadoknadu vazduha u režimu prinudne ventilacije i u režimu požara, redosled i vreme njihovog uključivanja.

U režimu prinudne ventilacije svi odsisni ventilatori, impulsni (JET) ventilatori i ventilatori za nadoknadu vazduha aktiviraju se istovremeno, dok se u režimu požara, u zavisnosti od mesta nastanka požara, odsisni ventilatori i ventilatori za nadoknadu vazduha aktiviraju u trenutku potvrde požara, a impulsni (JET) ventilatori nakon aktiviranja stabilnog sistema za gašenje požara u vremenskom intervalu 3 do 5 min računajući vreme od trenutka potvrde požara.

Izuzetno od stava 6. ovog člana impulsni (JET) ventilatori se aktiviraju nakon isteka vremenskog intervala 3 do 5 min, računajući vreme od trenutka potvrde požara, ukoliko nije došlo do aktiviranja stabilnog sistema za gašenje požara.ˮ

Član 12.

Posle člana 48. dodaje se član 48a koji glasi:

„Član 48a

Za kanalske sisteme za odvođenje dima i toplote i za sisteme sa impulsnim (JET) ventilatorima moraju se nakon završetka izvođenja svih radova u garaži izvršiti funkcionalne dimne probe u realnim uslovima pri požaru snage 4 MW, pre prvog kontrolisanja sistema za odvođenje dima i toplote, a u skladu sa tabelom koja je data u Prilogu ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.ˮ

Član 13.

U članu 55. stav 1. posle reči: „predvidetiˮ dodaje se reč: „adresabilniˮ.

Član 14.

Član 56. menja se i glasi:

„Član 56.

Kroz prostor garaže nije dozvoljeno vođenje cevovoda i instalacija sa zapaljivim i gorivim tečnostima i zapaljivim gasovima.

Izuzetno od stava 1. ovog člana može se dozvoliti prolaz cevovoda za punjenje gorivom rezervoara za potrebe dizel električnog agregata.ˮ

Član 15.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbijeˮ.

01 broj 011-45/25-30

U Beogradu, 3. jula 2025. godine

Ministar,

Ivica Dačić, s.r.




Deo dokumenta je u pripremi i može se videti po objavljivanju celog dokumenta u Pravnoj bazi.
Celom dokumentu se iz Registra može pristupiti preko taba "otvori relacije" ili "otvori prečišćen tekst".