Na osnovu čl. 4. i 24. stav 1. tačka 1) Zakona o Agenciji za osiguranje depozita („Službeni glasnik RS”, broj 94/24),
Upravni odbor Agencije za osiguranje depozita na 6. sednici održanoj 9. juna 2025. godine, doneo je
STATUT Agencije za osiguranje depozita |
I. UVODNE ODREDBE
Član 1.
U obavljanju poslova koji su utvrđeni Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonima, Agencija za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija) samostalna je i nezavisna, u skladu sa Zakonom.
Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim agencijama.
Član 2.
Agencija ima svojstvo pravnog lica i upisana je u sudski registar pravnih lica i drugih subjekata.
Član 3.
Naziv Agencije je: Agencija za osiguranje depozita.
U poslovnoj komunikaciji sa inostranstvom Agencija može koristiti i engleski prevod svog naziva koji glasi: Deposit Insurance Agency of Serbia.
Sedište Agencije je u Beogradu, Knez Mihailova 2.
O promeni sedišta odlučuje upravni odbor Agencije.
Član 4.
Agencija ima pečat i štambilj.
Pečat Agencije je kružnog oblika i sadrži tekst: „Agencija za osiguranje depozita – Beograd”.
Štambilj Agencije je pravougaonog oblika i sadrži tekst: „Agencija za osiguranje depozita – Beograd” i rubrike za upis datuma prijema podneska i delovodni broj pod kojim će se podnesak zavesti.
Tekst pečata i štambilja se ispisuju na srpskom jeziku ćiriličnim pismom.
Način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja Agencije, njihov broj, vrstu, kao i druga pitanja u vezi s pečatom i štambiljem, uređuju se aktom koji donosi upravni odbor Agencije.
Član 5.
Agencija ima logo (koji se sastoji od verbalnog i grafičkog znaka), a o čijem izgledu i sadržini odlučuje upravni odbor Agencije.
II. POSLOVI AGENCIJE
Član 6.
Agencija obavlja poslove obaveznog osiguranja depozita i isplate osiguranih iznosa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita, kao i u skladu sa referentnim međunarodnim standardima sadržanim u Baznim principima delotvornih sistema osiguranja depozita Međunarodnog udruženja institucija za osiguranje depozita (IADI) i Direktivi EU u toj oblasti.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Agencija:
1) upravlja imovinom i obavezama banke u restrukturiranju ili banke za posebne namene koje su rešenjem Narodne banke Srbije na nju prenete, pod uslovima i na način predviđen zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka;
2) obavlja funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika nad bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing;
3) organizuje i upravlja fondom za zaštitu investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
4) uz saglasnost Vlade, obavlja poslove naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije i autonomne pokrajine, a u vezi sa postupcima likvidacije ili stečaja banaka, društava za osiguranje i davaoca finansijskog lizinga.
III. ORGANI AGENCIJE I NjIHOV DELOKRUG
Član 7.
Organi Agencije su upravni odbor Agencije i direktor Agencije.
Delokrug i međusobni odnos organa Agencije utvrđeni su Zakonom i ovim statutom.
Upravni odbor Agencije
Član 8.
Upravni odbor ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Sve članove upravnog odbora Agencije imenuje i razrešava Vlada, i to dva na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija i jednog na predlog Narodne banke Srbije.
Predsednik upravnog odbora Agencije bira se iz redova članova upravnog odbora Agencije, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Uslovi za imenovanje članova upravnog odbora Agencije propisani su Zakonom.
Za člana upravnog odbora Agencije može biti imenovano lice:
1) koje je državljanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za prijem u radni odnos u državni organ, osim za člana koga predlaže Narodna banka Srbije;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena i najmanje devet godina radnog iskustva u oblastima finansija, bankarstva, osiguranja ili privrednog i finansijskog prava;
4) koje nije zaposleno u javnoj agenciji;
5) koje nije osuđivano za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora, niti za krivično delo koje ga čini nedostojnim vršenja funkcije člana ovog odbora;
6) kome radni odnos nije otkazivan zbog povrede radne obaveze;
7) koje nije zaposleno u bilo kojoj banci, osiguravajućem društvu ili investicionom društvu ili član u organima upravljanja finansijskim institucijama u Republici Srbiji;
8) koje imenovanjem ne bi izazvalo sukob javnog i privatnog interesa.
Član upravnog odbora Agencije imenuje se na period od pet godina i može ponovo biti imenovan još dva puta.
Član 9.
Članu upravnog odbora Agencije funkcija prestaje istekom mandata, podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Član upravnog odbora Agencije podnosi ostavku Vladi i dužan je da o podnetoj ostavci, bez odlaganja, obavesti upravni odbor Agencije. Članu upravnog odbora koji je podneo ostavku funkcija prestaje izborom novog člana, a najkasnije istekom 90 dana od dana podnošenja ostavke.
Član upravnog odbora Agencije može biti opozvan i pre isteka mandata, odnosno pre isteka vremena na koje se imenuje.
Članu upravnog odbora Agencije koji je razrešen, funkcija prestaje danom donošenja odluke Vlade o razrešenju.
Razlozi za razrešenje članova upravnog odbora Agencije propisani su Zakonom.
Član 10.
Upravni odbor Agencije:
1) donosi statut i druge opšte akte Agencije;
2) usvaja mišljenje na nacrt izveštaja o testu najmanjih troškova koji je dostavila Narodna banka Srbije i preduzima sve potrebne aktivnosti da se prenos sredstava fonda za osiguranje depozita koja se koriste za finansiranje restrukturiranja banke izvrši u roku i na način utvrđen rešenjem Narodne banke Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka;
3) donosi odluke o upravljanju i raspolaganju sredstvima Agencije, u skladu sa zakonom;
4) donosi pravilnike, druge opšte akte i odluke koji se odnose na osiguranje depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita, uključujući i akt kojim se uređuje postupak banke isplatioca;
5) donosi, najmanje jednom godišnje, odluku o visini tromesečne stope premije osiguranja depozita u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
6) donosi metodologiju za obračun premije osiguranja depozita na osnovu nivoa rizika u poslovanju banaka, uz prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije;
7) odlučuje o ulaganju dinarskih i deviznih sredstava fonda za osiguranje depozita u dužničke hartije od vrednosti koje izdaju Republika Srbija, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina ili jedinice lokalne samouprave u Republici Srbiji;
8) donosi odluku o davanju naloga Narodnoj banci Srbije da u svoje ime, a za račun Agencije, devizna sredstva fonda za osiguranje depozita može ulagati u strane hartije od vrednosti ili ih polaže kao depozit kod stranih banaka, u skladu sa politikom upravljanja deviznim rezervama;
9) donosi pravilnike, druge opšte akte i odluke koji se odnose na obavljanje poslova zaštite investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
10) donosi interna i opšta akta o upravljanju imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka, uz saglasnost Vlade;
11) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji, kao i akt kojim bliže uređuje sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije, uz saglasnost Vlade;
12) donosi opšti akt o pravima i obavezama, odgovornostima i zaradi direktora Agencije i zaposlenih u Agenciji, odnosno pravilnik o radu u skladu sa opštim propisima o radu, uz saglasnost Vlade;
13) daje predlog Vladi za imenovanje i razrešenje direktora Agencije, kao i vršioca funkcije direktora Agencije;
14) imenuje i razrešava rukovodioce organizacionih jedinica u Agenciji na predlog direktora Agencije;
15) zaključuje ugovor sa direktorom Agencije kojim se uređuju prava i obaveze direktora Agencije i vrši nadzor nad zakonitošću rada direktora Agencije;
16) usvaja i podnosi Vladi na saglasnost godišnji program rada i finansijski plan Agencije za narednu godinu, najkasnije do 15. decembra tekuće godine;
17) usvaja godišnji finansijski izveštaj Agencije;
18) usvaja izveštaj o radu Agencije i podnosi ga ministarstvu nadležnom za poslove finansija i Vladi na usvajanje;
19) bira društvo za reviziju finansijskih izveštaja Agencije i razmatra te izveštaje;
20) usvaja plan interne revizije, razmatra i usvaja izveštaje o obavljenoj internoj reviziji, odlučuje o vršenju vanredne interne revizije i donosi odluku o izboru i razrešenju internog revizora;
21) usvaja plan upravljanja krizom i plan kontinuiteta poslovanja Agencije za slučaj krize u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka;
22) donosi opšte akte i odluke kojima se uređuje obavljanje poslova Agencije kao stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika, u skladu za zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka, društava za osiguranje i davaoca finansijskog lizinga;
23) donosi akt kojim bliže propisuje ispunjenost uslova i utvrđuje način provere znanja i veština licenciranih stečajnih odnosno likvidacionih upravnika, u upravljanju pravnim licima iz finansijskog sektora;
24) donosi odluku o privremenom obezbeđenju troškova stečajnog postupka iz sredstava Agencije, uz pravo na povraćaj tih sredstava nakon formiranja stečajne mase u meri koja je dovoljna za namirenje tih troškova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje;
25) usvaja plan javnih nabavki Agencije;
26) usvaja izveštaj o popisu imovine i obaveza;
27) donosi odluku o raspodeli viška prihoda nad rashodima, odnosno načinu pokrića gubitka, iskazanim u godišnjem finansijskom izveštaju;
28) odlučuje o potrebi podnošenja zahteva Vladi da u najkraćem roku obezbedi sredstva iz budžeta Republike Srbije, ukoliko sredstva za obavljanje poslova Agencije propisana Zakonom nisu dovoljna;
29) usvaja pravilnik o poslovnom ponašanju zaposlenih u Agenciji;
30) odlučuje o promeni adrese sedišta Agencije;
31) odlučuje o izgledu loga Agencije;
32) donosi poslovnik o svom radu uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija i uz saglasnost Vlade;
33) daje saglasnost na odluku direktora Agencije o imenovanju i razrešenju poverenika u bankama, društvima za osiguranje i davaocima lizinga u stečaju, odnosno likvidaciji;
34) obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i aktima Agencije.
Upravni odbor Agencije donosi Statut i akta iz stava 1. tač. 3), 4), 5), 10), 11), 13), 21) i 33) ovog člana jednoglasno, a ostala akta i odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja svih članova tog odbora.
Član 11.
Upravni odbor Agencije odlučuje na sednicama.
Način sazivanja i održavanja sednica, način rada na sednici, donošenje akata i odluka, kao i druga pitanja u vezi s radom na sednici utvrđuju se poslovnikom o radu upravnog odbora Agencije za osiguranje depozita, koji donosi upravni odbor Agencije uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija i saglasnost Vlade.
Upravni odbor Agencije ima kvorum za održavanje sednice ako je sednici prisutna većina ukupnog broja članova, osim ako je za određena pitanja predviđeno da se odluke donose jednoglasno u skladu sa Zakonom ili ovim statutom.
Upravni odbor Agencije može odlučiti da sednicama prisustvuju i nezavisni stručnjaci u pojedinim oblastima od značaja za rad Agencije, bez prava glasa.
Član 12.
Član upravnog odbora Agencije ima pravo na naknadu za rad u neto iznosu od 150.000,00 dinara mesečno.
Član upravnog odbora Agencije ima pravo da se pismeno odrekne naknade ili dela naknade iz stava 1. ovog člana.
Ako se prebivalište člana upravnog odbora nalazi van sedišta Agencije, to lice ima pravo i na naknadu putnih troškova i dnevnica, u skladu sa zakonom.
Sredstva za naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuju se finansijskim planom Agencije.
Direktor Agencije
Član 13.
Direktora Agencije imenuje Vlada, posle sprovedenog javnog konkursa koji raspisuje i sprovodi upravni odbor Agencije u skladu sa Zakonom, zakonom kojim se uređuje osnivanje i rad javnih agencija, kao i sa aktom kojim se uređuje sprovođenje postupka za izbor direktora Agencije.
Za direktora Agencije može biti imenovano lice:
1) koje je državljanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili visoko obrazovanje stečeno na osnovim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
4) koje ima najmanje devet godina radnog iskustva u oblastima finansija, bankarstva, osiguranja ili privrednog i finansijskog prava, odnosno osam godina iskustva na rukovodećim poslovima u državnim organima, organizacijama i licima kojima su poverena javna ovlašćenja, finansijskim institucijama i ostalim privrednim društvima;
5) koje nije osuđivano za krivično delo na kaznu zatvora ili kažnjivo delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje javne funkcije;
6) kome nije prestao radni odnos zbog povrede dužnosti iz radnog odnosa.
Lice koje je imenovano za direktora Agencije ne može biti član organa političke stranke.
Član 14.
Mandat direktora Agencije traje pet godina.
Isto lice može da bude imenovano za direktora Agencije najviše dva puta.
Na zasnivanje i prestanak radnog odnosa direktora Agencije primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Direktor je odgovoran za zakonitost rada Agencije.
Direktor je obavezan da čuva poslovnu tajnu Agencije.
Član 15.
Funkcija direktora Agencije prestaje danom isteka mandata, podnošenjem ostavke, ako zbog bolesti postane trajno nesposoban da obavlja funkciju direktora ili razrešenjem.
Direktor Agencije podnosi ostavku Vladi u pisanom obliku.
Razlozi za razrešenje direktora Agencije propisani su Zakonom.
Način i postupak u vezi sa ostavkom direktora Agencije, odnosno razrešenja direktora Agencije sprovodi se na način propisan zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Upravni odbor Agencije je dužan da, tri meseca pre isteka mandata direktora Agencije, raspiše javni konkurs za izbor direktora Agencije, a ako direktoru Agencije prestane funkcija pre isteka mandata – u roku od 15 dana od dana prestanka funkcije.
Vršilac funkcije direktora Agenciije
Član 16.
Ako je direktoru Agencije prestala funkcija, Vlada imenuje vršioca funkcije direktora Agencije, na predlog upravnog odbora Agencije.
Vršilac funkcije direktora Agencije vrši funkciju do stupanja na funkciju direktora Agencije.
Vršilac funkcije direktora Agencije mora da ispunjava uslove za imenovanje direktora Agencije propisane Zakonom.
Javni konkurs za imenovanje direktora Agencije raspisuje se u roku od 30 dana od dana imenovanja vršioca funkcije direktora Agencije.
Nadležnosti direktora Agencije
Član 17.
Direktor Agencije:
1) predstavlja i zastupa Agenciju;
2) organizuje rad Agencije i rukovodi njenim radom;
3) predlaže akte koje donosi upravni odbor Agencije;
4) predlaže upravnom odboru Agencije akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji i daje predloge za imenovanje i razrešenje rukovodilaca organizacionih jedinica u Agenciji i internog revizora;
5) izvršava odluke upravnog odbora Agencije i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
6) odgovara za zakonitost i efikasnost rada Agencije, kao i za korišćenje sredstava Agencije;
7) podnosi upravnom odboru Agencije izveštaj o svom radu;
8) zaključuje sa Narodnom bankom Srbije sporazum o saradnji kojim se uređuju saradnja i razmena informacija i podataka u vezi s bankama i osiguranjem depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
9) zaključuje sa nadležnim organima sporazum o saradnji kojim se uređuju saradnja i razmena informacija i podataka u vezi sa zaštitom investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
10) dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove finansija izveštaj o stanju fonda za osiguranje depozita, kao i projekciju stanja tog fonda za narednih dvanaest meseci, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
11) donosi odluke iz oblasti radnih odnosa i zaključuje ugovore o radu sa zaposlenima, u skladu sa opštim propisima o radu i aktima Agencije;
12) donosi odluke u postupku sprovođenja javnih nabavki, u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke;
13) odlučuje o angažovanju domaćih ili stranih stručnjaka za obavljanje pojedinih poslova iz nadležnosti Agencije i sa njima zaključuje ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza, uz saglasnost upravnog odbora Agencije;
14) imenuje i razrešava poverenike u bankama, društvima za osiguranje i davaocima lizinga u stečaju, odnosno likvidaciji, uz saglasnost upravnog odbora Agencije;
15) predlaže nadležnom sudu izbor i razrešenje članova odbora poverilaca, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje;
16) podnosi predlog nadležnom sudu za pokretanje postupka stečaja nad bankom, društvom za osiguranje, odnosno davaocem lizinga u likvidaciji ako u postupku likvidacije banke, društva za osiguranje, odnosno davaoca lizinga utvrdi da su ispunjeni uslovi za pokretanje postupka stečaja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje;
17) podnosi upravnom odboru Agencije redovne izveštaje o poslovanju Agencije i to najmanje jednom tromesečno;
18) podnosi upravnom odboru periodično, a najmanje jednom u tri godine, izveštaj o sprovedenom stres testiranju fonda za osiguranje depozita za slučaj krize, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka;
19) po potrebi organizuje stalna i povremena stručna i savetodavna radna tela (komisije, radne grupe, kolegijume i druga radna tela) radi obavljanja pojedinih poslova;
20) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i aktima Agencije, kao i po nalogu i ovlašćenju upravnog odbora Agencije.
IV. ZASTUPANjE AGENCIJE
Član 18.
Agenciju predstavlja i zastupa direktor Agencije u zemlji i inostranstvu.
Direktora Agencije u slučaju odsutnosti ili sprečenosti zamenjuje zaposleni koga on ovlasti, u granicama datih ovlašćenja.
Direktor Agencije može ovlastiti zaposlenog u Agenciji ili drugo lice da, u ime i za račun Agencije, zaključuje određene pravne poslove ili preduzima određene pravne radnje, kao i da u postupcima pred sudom ili drugim organima zastupa Agenciju. Punomoćje se daje u pisanom obliku i njime se utvrđuju obim i sadržina ovlašćenja.
Agencija obezbeđuje specimene potpisa direktora Agencije i drugih lica ovlašćenih za zastupanje Agencije, a način, uslovi i postupak obezbeđivanja specimena potpisa uređuju se aktom koji donosi upravni odbor Agencije.
V. UNUTRAŠNjA ORGANIZACIJA
Član 19.
Poslovi Agencije utvrđeni zakonom i drugim propisom obavljaju se u okviru organizacionih jedinica, što se bliže propisuje aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji.
Direktor Agencije može, radi obavljanja pojedinih poslova, po potrebi, organizovati stalna i povremena stručna i savetodavna radna tela (komisije, radne grupe, kolegijume, komitete, odbore i druga radna tela).
Član 20.
Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta utvrđuje se unutrašnja organizacija Agencije, i to posebno: nazivi, međusobna povezanost i delokrug organizacionih jedinica, nazivi radnih mesta, opis poslova, broj izvršilaca i posebni uslovi za obavljanje poslova.
Organizacionim jedinicama iz stava 1. ovog člana rukovode rukovodioci organizacionih jedinica, koji odgovaraju za zakonito, stručno i blagovremeno obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode i odgovorni su za izradu i primenu opštih akata, odluka i procedura za obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode.
Rukovodioci organizacionih jedinica odgovorni su za svoj rad direktoru Agencije.
Član 21.
Na prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa zaposlenih u Agenciji i direktora Agencije primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija, odnosno opšti propisi o radu, kao i odredbe pravilnika o radu Agencije.
Radni odnos na neodređeno vreme u Agenciji zasniva se nakon sprovedenog javnog konkursa koji sprovodi konkursna komisija, shodnom primenom odredaba zakona kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija, koje se odnose na javni konkurs direktora Agencije.
Zaposleni zasnivaju radni odnos u Agenciji zaključivanjem ugovora o radu sa direktorom Agencije.
Zaposleni je dužan da obavlja poslove radnog mesta na koje je raspoređen u Agenciji i da postupa u skladu sa zakonom, drugim propisom i opštim aktima Agencije.
Član 22.
Zaposleni u Agenciji ne mogu se u obavljanju svojih poslova rukovoditi političkim opredeljenjima.
Zaposleni u Agenciji su dužni da se pri obavljanju poslova ponašaju na način kojim se: obezbeđuje poštovanje najviših standarda poslovnog ponašanja, obezbeđuje posvećenost poslovima i lojalnost u njihovom obavljanju, izbegava nastajanje sukoba interesa, sprečavanje nanošenje štete ugledu Agencije, obezbeđuje zaštita podataka i poštovanje obaveze čuvanja tajne i zabrana davanja poverljivih informacija.
Zaposleni u Agenciji može van radnog vremena, a uz prethodnu pismenu saglasnost direktora Agencije, obavljati plaćene dodatne poslove i aktivnosti samo ako njihovo obavljanje ne utiče na mogućnost stvaranja sukoba interesa ili na nepristrasno obavljanje njegovih poslova.
Pravilnikom o poslovnom ponašanju zaposlenih u Agenciji, koji usvaja upravni odbor Agencije, bliže se uređuju pravila poslovnog ponašanja zaposlenih.
VI. INTERNA REVIZIJA
Član 23.
Agencija ima internog revizora koji obavlja poslove interne revizije, u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Agencije.
Odluku o izboru internog revizora donosi upravni odbor Agencije, na predlog direktora Agencije.
Na osnovu odluke upravnog odbora Agencije iz stava 2. ovog člana direktor Agencije zaključuje sa internim revizorom ugovor o radu.
Interni revizor za svoj rad odgovara upravnom odboru Agencije.
Cilj interne revizije je da se sagleda da li su način upravljanja rizicima i način kontrole poslovnih procesa, kao i rukovođenja tim procesima, adekvatni, odnosno da li se sistem uspostavljenih unutrašnjih kontrola stalno unapređuje i da li funkcioniše na način koji u razumnoj meri obezbeđuje da se rizici na odgovarajući način identifikuju, procenjuju i kontrolišu, kao i da se poslovi u Agenciji obavljaju u skladu sa zakonom, drugim propisom i aktima Agencije.
Član 24.
Predmet interne revizije mogu biti svi poslovni procesi i aktivnosti koji se obavljaju u Agenciji, a naročito unutrašnje kontrole uspostavljene radi obezbeđivanja pouzdanosti računovodstvenog i finansijskog informacionog sistema i odgovarajućih finansijskih izveštaja i obezbeđivanja usklađenosti finansijskih izveštaja sa zakonom i opštim aktima.
Interni revizor ima pravo da slobodno i neograničeno pristupa svim aktivnostima, rukovodiocima i njihovim zaposlenima, evidenciji, imovini i elektronskim i drugim podacima, kao i da od odgovornih lica traži pisana mišljenja ili neku drugu informaciju u vezi revizije.
Interni revizor daje preporuke za otklanjanje nedostataka koje uoči obavljanjem interne revizije.
Član 25.
Interna revizija vrši se na osnovu godišnjeg plana koji usvaja upravni odbor Agencije, a može se sprovoditi i vanredno, na osnovu zahteva upravnog odbora Agencije.
Planom iz stava 1. ovog člana naročito se utvrđuju područja, odnosno sistemi koji će biti predmet revizije, kao i dinamika planiranih revizija.
Izveštaji o obavljenoj internoj reviziji dostavljaju se upravnom odboru Agencije, radi razmatranja.
VII. IZVEŠTAJI AGENCIJE
Član 26.
Godišnji finansijski izveštaji Agencije sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Revizija godišnjih finansijskih izveštaja Agencije vrši se na način utvrđen zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja. U obavljanju ovog posla upravni odbor Agencije obezbeđuje dodatnu izradu posebnog izveštaja revizije u vezi sa poslovanjem fonda za osiguranje depozita.
Reviziju godišnjih finansijskih izveštaja Agencije obavlja društvo za reviziju sa liste spoljnih revizora koji su ovlašćeni da vrše reviziju finansijskih izveštaja banaka, koju objavljuje Narodna banka Srbije.
Upravni odbor Agencije usvaja i podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije godišnji izveštaj o radu Agencije za prethodnu godinu, najkasnije do 1. marta tekuće godine.
Godišnji finansijski izveštaj Agencije, sa izveštajem spoljnog revizora, upravni odbor Agencije podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije, i to do 15. maja naredne godine.
Višak prihoda nad rashodima Agencije iskazan u godišnjem finansijskom izveštaju koristi se za razvoj Agencije ili se prenosi u budžet Republike Srbije.
O raspodeli viška prihoda odlučuje upravni odbor Agencije, uz saglasnost Vlade.
Član 27.
Agencija je dužna da poslove u vezi sa prenetom imovinom i obavezama banke u restrukturiranju ili banke za posebne namene koje su rešenjem Narodne banke Srbije na nju prenete, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka, obavlja s pažnjom dobrog privrednika i o tome izveštava Narodnu banku Srbije, u rokovima i na način utvrđenim rešenjem Narodne banke Srbije.
VIII. JAVNOST RADA I INFORMISANjE
Član 28.
Rad Agencije je javan i za javnost rada Agencije odgovara direktor Agencije.
Agencija obaveštava javnost davanjem usmenih i pisanih informacija i dostavljanjem saopštenja sredstvima javnog informisanja u vezi sa poslovima iz svoje nadležnosti, po potrebi.
Izjave za javnost o poslovima Agencije daje direktor Agencije ili zaposleni koga direktor Agencije ovlasti.
Član 29.
Agencija ima svoju internet prezentaciju na veb-adresi: www.aod.rs.
Agencija je dužna da izveštaj o stanju stečajne i likvidacione mase i toku postupka stečaja i likvidacije kvartalno ažurira i objavljuje na internet stranici Agencije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje.
Agencija objavljuje i ažurira informator o radu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja.
Agencija ima svoju intranet prezentaciju radi informisanja zaposlenih.
IX. POSLOVNA TAJNA
Član 30.
Podaci koji se odnose na poslovanje, finansijsko stanje i restrukturiranje banaka, uključujući i podatke koji se odnose na osiguranje depozita, te finansijsko stanje društava za osiguranje i davalaca lizinga, kao i dokumenti koji sadrže takve podatke, a koje članovi upravnog odbora Agencije i zaposleni u Agenciji na bilo koji način saznaju u obavljanju svojih poslova, odnosno funkcija dužni su da čuvaju kao poslovnu tajnu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovna tajna.
Obaveza čuvanja tajne za lica iz stava 1. ovog člana ne prestaje ni nakon prestanka radnog odnosa, odnosno funkcije.
Izuzetno, Agencija može podatke i dokumente iz stava 1. ovog člana učiniti dostupnim domaćim i stranim regulatornim telima, pod uslovom da ih ta regulatorna tela koriste isključivo u svrhe za koje su pribavljeni.
X. MEĐUNARODNA SARADNjA
Član 31.
Agencija sarađuje sa međunarodnim institucijama i organizacijama, u cilju razvijanja mehanizama i standarda i unapređenja prakse u oblasti osiguranja depozita i zaštite investitora.
Agencija, u saradnji sa nadležnim organima i organizacijama prati i, u slučaju potrebe, učestvuje u koordinaciji međunarodne saradnje u poslovima iz stava 1. ovog člana, koju vode organi i organizacije Republike Srbije i autonomne pokrajine.
XI. SARADNjA SA NADLEŽNIM ORGANIMA I DRUGIM INSTITUCIJAMA
Član 32.
Agencija i Narodna banka Srbije zaključuju sporazum o saradnji kojim se uređuju saradnja i razmena informacija i podataka u vezi s bankama i osiguranjem depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
Agencija i Komisija za hartije od vrednosti zaključuju sporazum o saradnji kojim se uređuje saradnja i razmena informacija i podataka u vezi sa članovima Fonda i sistemom za zaštitu malih investitora.
Agencija je dužna da čuva pribavljene informacije, odnosno podatke iz ovog člana, kao i da ih koristi samo u svrhe za koje su pribavljeni, u skladu sa odredbama zakona kojima se uređuje tajnost, odnosno poverljivost tih informacija i podataka, kao i u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
XII. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 33.
Opšti akti Agencije uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog statuta.
Do donošenja opštih akata iz stava 1. ovog člana ostaju na snazi opšti akti Agencije doneti na osnovu Statuta Agencije za osiguranje depozita („Službeni glasnik RS”, br. 59/15 i 49/16).
Član 34.
Izmene i dopune ovog statuta vrše se u postupku i na način koji je propisan za njegovo donošenje.
Član 35.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Agencije za osiguranje depozita („Službeni glasnik RS”, br. 59/15 i 49/16).
Član 36.
Ovaj statut se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije” po dobijanju saglasnosti Vlade i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
O. broj PS-37/25
Predsednik Upravnog odbora,
Ognjen Popović, s.r.