Na osnovu člana 23. stav 4, člana 49. stav 2, člana 50. st. 6 i 7. i člana 57. stav 1. Zakona o socijalnoj zaštiti („Službeni glasnik RS”), br. 24/11 i 117/22 – US),
Ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja donosi
|
PRAVILNIK o pružanju usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica |
I. UVODNE ODREDBE
Član 1.
Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi i standardi za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica (u daljem tekstu: porodični smeštaj), bliži uslovi za korišćenje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica, bliži uslovi za procenu podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica, program i način sprovođenja obuke za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica, standardi za pružanje podrške pružaocima usluge, sadržaj i način vođenja evidencije i dokumentacije, sadržina i izgled licence za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica i određuje se centar za porodični smeštaj i usvojenje koji će voditi jedinstvenu bazu podataka o licima koja pružaju uslugu porodičnog smeštaja u Republici Srbiji, kao i sadržina i način vođenja te baze.
Termini koji se koriste u ovom pravilniku, a koji imaju rodno značenje, izraženi u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju prirodni ženski i muški pol lica na koja se odnose.
Termini „korisnik” i „lice” se koriste alternativno u ovom pravilniku.
II. SVRHA I VRSTE PORODIČNOG SMEŠTAJA
Svrha porodičnog smeštaja
Član 2.
Uslugom porodičnog smeštaja, omogućava se održavanje ili poboljšanje kvaliteta života odraslog i starijeg korisnika.
Svrha porodičnog smeštaja je da se korisniku, u skladu sa njegovim najboljim interesom, obezbedi nega, bezbednost, sigurnost, obrazovne, kulturne, socijalne potrebe i uslovi za optimalno funkcionisanje u porodičnom okruženju.
Članovi porodice pružaoca usluge porodičnog smeštaja se prema korisniku ponašaju na način koji odražava pripadnost, porodičnu solidarnost i podršku.
Vrste porodičnog smeštaja
Član 3.
Odraslom i starijem licu obezbeđuje se odgovarajuća vrsta porodičnog smeštaja i pružalac usluge koji po svojim karakteristikama odgovara individualnim potrebama i najboljem interesu korisnika.
Korisnik se prvenstveno upućuje na smeštaj u srodničku ili drugu porodicu u lokalnoj zajednici koja nije udaljena od lokalne zajednice u kojoj živi korisnik, radi održavanja postojećih socijalnih veza i socijalne uključenosti.
U skladu sa procenjenim individualnim potrebama i najboljim interesom odraslog i starijeg lica, porodični smeštaj obezbeđuje se kao:
1) standardni smeštaj;
2) smeštaj uz intenzivnu ili dodatnu podršku;
3) urgentni smeštaj;
4) povremeni smeštaj.
Standardni porodični smeštaj
Član 4.
Standardnim porodičnim smeštajem obezbeđuje se zadovoljavanje potreba odraslog i starijeg lica, za koje je, u skladu sa pravilnikom koji propisuje bliže uslove i standarde za pružanje usluga socijalne zaštite, određena podrška IV stepena.
Standardni porodični smeštaj obezbeđuje se trudnici i samohranom roditelju sa detetom do sedam godina radi podrške roditelju u cilju prevazilaženja krizne situacije.
Kod jednog pružaoca usluge mogu da budu smeštena najviše četiri korisnika koja koriste uslugu standardnog porodičnog smeštaja.
Porodični smeštaj uz intenzivnu ili dodatnu podršku
Član 5.
Porodičnim smeštajem uz intenzivnu ili dodatnu podršku obezbeđuje se usluga za odraslo i starije lice za koje je, u skladu sa pravilnikom koji propisuje bliže uslove i standarde za pružanje usluga socijalne zaštite, određena podrška I, II ili III stepena.
Kod jednog pružaoca usluge mogu da budu smeštena najviše dva korisnika koja koriste uslugu smeštaja uz intenzivnu ili dodatnu podršku.
Urgentni porodični smeštaj
Član 6.
Urgentnim porodičnim smeštajem obezbeđuje se usluga za odraslo i starije lice koje je žrtva ili postoji opasnost da će postati žrtva porodičnog nasilja, trgovine ljudima, eksploatacije ili u slučajevima iznenadne ugroženosti života i zdravlja.
Urgentni porodični smeštaj traje do razrešenja krizne situacije ili obezbeđivanja dugotrajnijeg oblika zaštite, odnosno do osamostaljivanja korisnika, a najduže 60 dana.
Urgentni porodični smeštaj se može nastaviti kao standardni ili smeštaj uz intenzivnu podršku, ako je to u skladu sa najboljim interesom odraslog ili starijeg korisnika.
Kod jednog pružaoca usluge, istovremeno mogu da budu smeštena najviše dva korisnika koji koriste uslugu urgentnog porodičnog smeštaja.
Povremeni porodični smeštaj
Član 7.
Povremenim porodičnim smeštajem obezbeđuje se usluga za odraslo i starije lice koje živi u biološkoj ili drugoj porodici za koje je, u skladu sa pravilnikom koji propisuje bliže uslove i standarde za pružanje usluga socijalne zaštite, određena podrška I, II ili III stepena.
Povremeni porodični smeštaj se pruža sa ciljem da u kraćem vremenskom periodu, biološka ili druga porodica imaju predah od svakodnevne brige o korisniku ili radi preveniranja kriznih situacija koje mogu da dovedu do institucionalizacije korisnika porodičnog smeštaja.
Povremeni porodični smeštaj može se obezbediti i korisniku koji je smešten u ustanovi socijalne zaštite, za kojeg je procenjeno da ima potencijala za život van ustanove, kao vrsta pripreme za život u zajednici.
Povremeni porodični smeštaj može da se koristi najduže 60 dana godišnje i to u trajanju od nekoliko sati dnevno do najduže 30 dana u kontinuitetu.
Kako bi se obezbedio kontinuitet odnosa i podrške, povremeni porodični smeštaj se po pravilu realizuje kod istog pružaoca usluge.
Kod jednog pružaoca usluge može da bude smešteno najviše četiri korisnika usluge povremenog porodičnog smeštaja, s tim što broj korisnika koji istovremeno koristi uslugu ne može biti veći od dva.
III. BLIŽI USLOVI ZA PROCENU PODOBNOSTI LICA ZA PRUŽANjE USLUGE PORODIČNOG SMEŠTAJA
Procena podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 8.
Centar za porodični smeštaj i usvojenje:
1) vrši pripremu i procenu podobnosti podnosioca zahteva za pružanje usluge porodičnog smeštaja;
2) sprovodi obuku podnosioca zahteva za pružanje usluge porodičnog smeštaja;
3) izdaje licencu za pružanje usluga porodičnog smeštaja:
4) pruža podršku licima koja pružaju uslugu porodičnog smeštaja;
5) izveštava centar za socijalni rad o radu i funkcionisanju porodica koje pružaju usluge porodičnog smeštaja i predlaže mere za otklanjanje eventualnih propusta;
6) obavlja ponovni pregled ispunjenosti uslova za pružanje usluge porodičnog smeštaja;
7) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom kojim se uređuje socijalna zaštita (u daljem tekstu: Zakon).
Poslove iz stava 1. ovog člana, vrši centar za porodični smeštaj i usvojenje za teritorije za koju je osnovan i na kojoj podnosilac zahteva za pružanje usluge porodičnog smeštaja ima prebivalište, odnosno boravište.
Na teritorijama za koje nisu osnovani centri za porodični smeštaj i usvojenje, poslove iz stava 1. tačke 1), 4), 5) i 6) ovog člana obavlja centar za socijalni rad.
Način na koji se vrši procena podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 9.
Procena podobnosti lica za pružanje usluge vrši se:
1) proverom ispunjenosti uslova iz člana 10. ovog pravilnika, a na osnovu javnih isprava koje se pribavljaju i podnose centru za porodični smeštaj i usvojenje, odnosno centru za socijalni rad, uz zahtev za pružanje usluge porodičnog smeštaja;
2) ispunjenosti uslova u pogledu prostora i opreme u skladu sa ovim pravilnikom;
3) proverom znanja, veština i kompetencija predviđenih programom obuke.
Provera podobnosti vrši se primenom metoda stručnog rada: uvidom u dokumentaciju, intervjuom sa podnosiocem zahteva, članovima njegove porodice, opservacijom uslova života, terenskom posetom, metodama prenosa i provere znanja, veština i kompetencija.
U postupku procene podobnosti, stručni tim centra za porodični smeštaj i usvojenje, odnosno centra za socijalni rad može koristiti i druge podatke o podnosiocu zahteva za pružanje usluge porodičnog smeštaja i članovima njegove porodice za koje je procenjeno da su im neophodni za donošenje odluke – nalazi specijalizovanih ustanova, pismene preporuke i dr.
Rezultati procene podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja se upisuju u zaključak stručnog tima, na osnovu kojeg se donosi se rešenje.
Ukoliko podnosilac zahteva za pružanje usluge porodičnog smeštaja ima prebivalište, odnosno boravište na teritoriji za koje nisu osnovani centri za porodični smeštaj i usvojenje, procenu iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana, vrši mesno nadležni centar za socijalni rad i rezultat procene podobnosti upisuje u zaključak tima.
Zaključak tima prosleđuje se centru za porodični smeštaj i usvojenje koji vrši obuku i koji nakon uspešno završene obuke donosi rešenje o podobnosti lica za pružanje usluge.
Na postupak utvrđivanja podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja, primenjuju se odredbe zakona koji uređuje opšti upravni postupak.
Uslovi za sticanje podobnosti za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 10.
Uslugu porodičnog smeštaja može pružati lice koje:
1) je državljanin Republike Srbije;
2) ima prebivalište, odnosno boravište na teritoriji Republike Srbije;
3) je navršilo 18 godina života i nije navršilo 65 godina života, osim ukoliko nastavlja da pruža uslugu porodičnog smeštaja ili ako uslugu porodičnog smeštaja obavlja kao srodnik;
4) ima završeno najmanje osnovnoškolsko obrazovanje;
5) nije lišeno poslovne sposobnosti;
6) nije lišeno roditeljskog prava;
7) nije u obavezi da izdržava korisnika u skladu sa zakonom;
8) nema izrečenu meru zaštite od nasilja u porodici u skladu sa Porodičnim odnosno hitnu meru ili produženu hitnu meru u skladu sa Zakonom o sprečavanju nasilja u porodici;
9) nije pravnosnažno osuđivano za krivična dela protiv slobode i prava čoveka i građanina, života i tela, časti i ugleda, polnih sloboda, braka i porodice, zdravlja ljudi, da se protiv lica ne vodi krivični postupak i da nije pokrenuta istraga;
10) ne boluje od bolesti za koje se smatra da mogu negativno uticati na život, funkcionisanje i obezbeđivanje bezbednosti odraslog ili starijeg lica koje se nalazi na smeštaju;
11) poseduje odgovarajući stambeni prostor za pružanje usluge;
12) imaju kompetencije za zaštitu, negu, čuvanje i zadovoljenje drugih potreba odraslog i starijeg lica;
13) je uspešno završilo obuku pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasle i starije.
Izuzetno, uslugu porodičnog smeštaja može pružati lice iz stava 1. ovog člana i ukoliko ne ispunjava uslove iz tačke 4), ako se proceni da je to u najboljem interesu korisnika ili se radi o pružaocu usluge koji je u srodnik korisniku.
Uslovi u pogledu prostora i opreme pružaoca usluge porodičnog smeštaja
Član 11.
Porodični smeštaj pruža se u stambenom prostoru pružaoca usluge.
Izuzetno, usluga porodičnog smeštaja može se pružati i u stambenom prostoru korisnika, ukoliko se proceni da je to u najboljem interesu korisnika.
Struktura i površina stambenog prostora treba da zadovolji potrebe svih članova porodice u pogledu odgovarajućeg prostora za spavanje, dnevnog boravka, ishrane i održavanja higijene.
Stambeni prostor treba da odgovara prosečnoj opremljenosti stana porodice prema broju članova.
Stambeni prostor pružaoca usluge treba da ispuni sledeće uslove:
1) da je u naseljenom mestu gde su razvijene saobraćajne i druge veze komunikacije;
2) da je u naseljenom mestu koje raspolaže odgovarajućim resursima za zadovoljenje potreba korisnika;
3) da je priključen na fiksnu telefonsku mrežu ili da porodica poseduje mobilni telefon;
4) da je priključen na električnu mrežu, sistem vodovoda ili da je na drugi način obezbeđeno snabdevanje higijenskom tekućom vodom, da poseduje sistem za odvođenje komunalnih otpadnih voda;
5) da je obezbeđeno odgovarajuće grejanje prostorija;
6) da zadovoljava higijenske uslove.
Član 12.
Pružalac usluge porodičnog smeštaja u obavezi je da korisniku obezbedi posebnu prostoriju za spavanje.
Ukoliko u prostoriji za spavanje treba da borave dva korisnika, potrebno je obezbediti njihovu saglasnost.
U prostoriji za spavanje mogu da budu smeštena najviše dva korisnika istog pola, ili različitog ukoliko su supružnici, odnosno vanbračni partneri.
U slučaju kada bi uslugu porodičnog smeštaja trebalo da koriste dete i samohrani roditelj ili su već korisnici usluge, uvek se procenjuje najbolji interes deteta i roditelja da budu u istoj porodici na smeštaju sa drugim odraslim ili starijim korisnikom, kao i najbolji interes odraslog ili starijeg lica da koristi uslugu zajedno sa samohranim rediteljem i detetom.
Ukoliko je kod pružaoca usluge smešten roditelj sa detetom do treće godine starosti, potrebno im je obezbediti smeštaj u istoj prostoriji, odvojen od ostalih korisnika.
Ukoliko se na smeštaju nalazi roditelj sa detetom do sedam godina, potrebno je da prostorija za spavanje poseduje krevet za dete odnosno krevetac, odgovarajuće igračke i didaktički materijal u skladu sa uzrastom deteta.
Korisnicima je obezbeđeno nesmetano kretanje i pristupačnost ličnim i zajedničkim prostorijama.
Prostorija za spavanje treba da bude oplemenjena u skladu sa godinama života, specifičnim interesovanjima odraslog ili starijeg lica, uz njegovo odgovarajuće učešće u opremanju prostora.
Uslovi u pogledu zadovoljenja zdravstvenih i drugih potreba
Ishrana
Član 13.
Pružalac usluge obezbeđuje ishranu u skladu sa principima zdrave ishrane, u zavisnosti od uzrasta, zdravstvenog stanja i potreba korisnika.
Korisnik ima najmanje pet obroka dnevno: doručak, ručak, večeru i dve užine.
Pružalac usluge obezbeđuje raznovrsnu ishranu, u količini i kvalitetu neophodnom za zadovoljenje potreba korisnika.
Zdravstvene potrebe korisnika
Član 14.
Pružalac usluge se brine o zadovoljenju zdravstvenih potreba korisnika tako što:
1) obezbeđuje uslove za odlazak korisnika na redovne i, po potrebi, vanredne lekarske preglede i kontrole;
2) obezbeđuje i pruža pomoć u nabavci potrebnih lekova, posreduje u nabavci ortopedskih i drugih vrsta pomagala;
3) pruža adekvatnu negu za vreme bolesti korisnika.
Opremanje odećom i obućom
Član 15.
Pružalac usluge redovno obezbeđuje odeću i obuću odgovarajućeg kvaliteta, u skladu sa potrebama korisnika, uz njegovo učešće i poštovanje njegovih želja.
Predmeti za ličnu upotrebu
Član 16.
Pružalac usluga obezbeđuje sredstva za obavljanje lične higijene, u skladu sa potrebama i željama korisnika.
Kulturne i socijalne potrebe
Član 17.
Pružalac usluga, u skladu sa potrebama korisnika, obezbeđuje uslove za zadovoljenje obrazovnih i kulturnih potreba korisnika, sportsko-rekreativnih i zabavnih aktivnosti.
Pružalac usluge, u skladu sa interesovanjima i sposobnostima korisnika, podstiče i podržava participaciju i integraciju korisnika u zajednicu.
IV. PROGRAM I NAČIN SPROVOĐENjA OBUKE ZA PRUŽANjE USLUGE PORODIČNI SMEŠTAJ
Program i način sprovođenja obuke za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 18.
Program obuke ima za cilj da lice koje se osposobljava za pružaoca usluge informiše o ulogama i odgovornostima pružaoca usluge, potrebama i karakteristikama korisničke grupe, i da razvije znanja, veštine i kompetencije za pružanje usluge.
Obuku po akreditovanom programu sprovodi centar za porodični smeštaj i usvojenje, primenom metoda grupnog rada, interaktivnog i participativnog učenja.
Akreditovani program treba da sadrži tematske celina od značaja za pružanje usluge:
1) Opšti deo koji podrazumeva znanja o:
(1) normativnom okviru i usluzi porodičnog smeštaja;
(2) obavezama i pravima pružaoca usluge i korisnika;
(3) saradnji sa centrom za socijalni rad, centrom za porodični smeštaj i usvojenje i drugim službama u zajednici;
(4) značaju porodice i održavanja kontakata sa osobama značajnim za korisnika;
(5) organizaciji slobodnog vremena;
(6) osnovna znanja o starosti i starenju;
(7) osnovna znanja o osobama sa invaliditetom i korišćenju asistivne tehnologije;
(8) osnove nege u porodičnom okruženju.
2) Posebni deo obuke odnosi se na sticanje veština i kompetencija:
(1) veštine komunikacije;
(2) veština izgradnje odnosa;
(3) sposobnost prepoznavanja potreba drugih i odgovarajuća reakcija na njih;
(4) veština prihvatanja odgovornosti za rešavanje konflikata;
(5) prihvatanje različnosti;
(6) veštine snalaženja u nepoznatim situacijama;
(7) veština pružanja osnovne nege;
(8) veština korišćenja bazičnih asistivnih sredstava (kolica, štaka i sl.);
(9) veština reagovanja na stresne situacije.
Dodatna obuka
Član 19.
Nakon izdavanja licence, pružalac usluge, najmanje jednom godišnje, pohađa dodatnu obuku, u cilju razvijanja kompetencija za pružanje usluge porodičnog smeštaja.
Obuku iz stava 1. ovog člana organizuje centar za porodični smeštaj i usvojenje.
Evidenciju o održanim obukama iz člana 18. ovog pravilnika i stava 1. ovog člana vodi nadležni centar za porodični smeštaj i usvojenje.
Podaci o obukama koje je pružalac usluge pohađao, sadržani su u dosijeu pružaoca usluge.
V. LICENCA ZA PRUŽANjE USLGE PORODIČNOG SMEŠTAJA ZA ODRASLA I STARIJA LICA
Izdavanje licence za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 20.
Centar za porodični smeštaj i usvojenje izdaje licencu za pružanje usluge porodičnog smeštaja, na osnovu rešenja o podobnosti za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica.
Licenca za pružanje usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica izdaje pružaocu usluge na period od dve godine.
Izgled i sadržina Licence za pružanje usluge porodičnog smeštaja odštampana je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Obrazac licence je sastavni deo dokumentacije koja se vodi u papirnoj i elektronskoj formi u SOZIS-u.
Preispitivanje podobnosti za pružanje usluge porodičnog smeštaja
Član 21.
Preispitivanje podobnosti za pružanje usluge vrši centar za porodični smeštaj i usvojenje.
Postupak redovnog preispitivanja pokreće se najkasnije 30 dana pre isteka roka na koji je licenca izdata i okončava se najkasnije danom njenog isteka.
Redovno preispitivanje se vrši na osnovu javnih isprava iz člana 10. stav 1. ovog pravilnika, nalaza i mišljenja stručnog tima, terenske posete kao i uvida u rad pružaoca usluge u prethodnom periodu.
Vanredno preispitivanje pružaoca usluge pokreće se po službenoj dužnosti, odmah, a najkasnije u roku od 15 dana, od dana saznanja da pružalac usluge više ne ispunjava uslove za pružanje usluge, odnosno kada uslugu pruža na neodgovarajući način i suprotno najboljim interesima korisnika.
U postupku preispitivanja podobnosti za pružanje usluge, procena se vrši na način propisana članom 9. ovog pravilnika.
Nakon sprovedenog postupka preispitivanja podobnosti, ukoliko je pružalac usluge i dalje podoban za pružanje usluge centar za porodični smeštaj i usvojenje postupa u skladu sa članom 20. st. 1. i 2. ovog pravilnika.
VI. BLIŽI USLOVI ZA KORIŠĆENjE USLUGE PORODIČNOG SMEŠTAJA ZA ODRASLA I STARIJA LICA
Utvrđivanje bližih uslova za korišćenje usluge
Član 22.
Centar za socijalni rad na čijoj teritoriji korisnik ima prebivalište, odnosno boravište donosi odluku o korišćenju usluge porodičnog smeštaja za odrasle i starije, na osnovu pravilnika koji uređuje standarde rada centra za socijalni rad.
Centar za socijalni rad, u odnosu na individualne karakteristike i potrebe korisnika, uslove u kojima osoba živi i stepena ugroženosti, procenjuje potrebe za korišćenje usluge porodičnog smeštaja za odrasle i starije.
Centar za socijalni rad procenjuje stepen potrebne podrške korisniku, kako bi se utvrdila odgovarajuća vrsta porodičnog smeštaja.
Pristanak na korišćenje usluge
Član 23.
Usluga porodičnog smeštaja pruža se korisniku koji je saglasan sa smeštajem, odnosno koji je dao izjavu o pristanku na korišćenje usluge porodičnog smeštaja.
Nakon dobijanja potpunih informacija o usluzi, izjava se daje u pismenoj, usmenoj ili drugoj formi koja je prilagođena kapacitetima korisnika.
Izjava o pristanku na smeštaj daje se samostalno, ili uz podršku osobe od poverenja ili drugu podršku.
Osoba od poverenja može biti zakonski zastupnik, član porodice ili drugo lice, u skladu sa izborom korisnika.
Izjavu o pristanku na smeštaj daje svaki korisnik bez obzira na poslovnu sposobnost.
Izbor pružaoca usluge porodičnog smeštaja
Član 24.
Centar za socijalni rad nadležan za zaštitu odraslog ili starijeg lica, vrši izbor pružaoca usluge na predlog centra za porodični smeštaj i usvojenje.
Izbor pružaoca usluge se vrši uporednom analizom individualnih karakteristika i potreba korisnika i karakteristika pružaoca usluge.
Za korisnika porodičnog smeštaja prvenstveno se bira pružalac usluge sa teritorije jedinice lokalne samouprave na kojoj korisnik živi ili u bližoj okolini.
Član 25.
Nakon donošenja odluke o korišćenju usluge, centar za socijalni rad će sa pružaocem usluge zaključiti ugovor o porodičnom smeštaju kojim će se regulisati međusobna prava i obaveze.
Ugovorom o porodičnom smeštaju utvrđuje se:
1) dan kada počinje korišćenje smeštaja;
2) uslovi i način zadovoljavanja potreba korisnika;
3) vrsta i obim usluge koje je pružalac usluge u obavezi da obezbedi korisniku;
4) moguće druge usluge kao podrška korisniku;
5) prava i obaveze ugovornih strana;
6) visina naknade za izdržavanje;
7) visina naknade za rad;
8) uslovi za raskid ugovora;
9) druga prava i obaveze.
Ukoliko se usluga pruža u stambenom prostoru korisnika, ugovorom će biti utvrđeni i posebni uslovi koji se odnose na troškove korišćenja i održavanja stambenog prostora.
Pružalac usluge porodičnog smeštaja ostvaruje, saglasno zakonu, naknadu za rad i naknadu za izdržavanje korisnika.
Raspolaganje sredstvima za lične potrebe korisnika
Član 26.
Korisnik porodičnog smeštaja ima pravo na sredstva za lične potrebe, u skladu sa Zakonom.
Sredstva iz stava 1. ovog člana, predstavljaju iznos novca koji se mesečno izdvaja isključivo za lične potrebe korisnika (npr. za sitne kupovine, sredstva za negu lica i tela, ostali trošak, rekreaciju i sl.), i ne može se upotrebljavati za plaćanje usluge smeštaja ili bilo koje druge troškove smeštaja.
Izrada plana usluga i mera za odraslog i starijeg korisnika
Član 27.
Nadležni centar za socijalni rad sačinjava plan usluga i mera za odraslog i starijeg korisnika koji koristi uslugu porodičnog smeštaja.
Izrada plana iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu pravilnika koji uređuje standarde rada centra za socijalni rad.
U sačinjavanju individualnog plana odraslog ili starijeg korisnika usluge porodičnog smeštaja, pored stručnih radnika centra za socijalni rad i centra za porodični smeštaj i usvojenje, učestvuju i:
1) korisnik, u skladu sa svojim kapacitetima, samostalno ili uz podršku osobe od poverenja;
2) članovi porodice, srodnici i druge značajne osobe za korisnika;
3) staratelj korisnika ili njegov zakonski zastupnik, ukoliko je reč o licu koje je pod starateljskom zaštitom;
4) predstavnici drugih ustanova koje su značajne za zadovoljenje potreba korisnika;
5) pružalac usluge porodičnog smeštaja.
Sastavni deo individualnog plana podrazumeva i aktivnosti koje se odnose na pripremu korisnika i pružaoca usluge i međusobno prilagođavanje.
Aktivnosti koje se odnose na pripremu i prilagođavanje, odnose se na:
1) informisanje korisnika o izabranom pružaocu usluge, upoznavanje sa porodicom, informisanje pružaoca usluge o korisniku, određivanje mesta i vremena upoznavanja i kontakata;
2) pripremu sredine iz koje korisnik odlazi i pripremu sredine u koju korisnik dolazi;
3) podršku korisniku i pružaocu usluga u periodu prilagođavanja, koje se odnose na pomoć u međusobnom prilagođavanju, uspostavljanju međusobnog poverenja, prihvatanju i integrisanju korisnika u novu sredinu;
4) dinamiku poseta pružaocu usluge i evaluaciju ishoda.
Plan usluga i mera za odraslog i starijeg korisnika se vodi u SOZIS-u.
Praćenje pružanja usluge
Član 28.
Praćenje pružanja usluge predstavlja skup aktivnosti koje imaju za cilj procenu ostvarivanja svrhe porodičnog smeštaja, odnosno praćenje realizacije plana usluga i mera za odraslog i starijeg korisnika.
Praćenje pružanja usluge korisniku obavlja centar za socijalni rad u saradnji sa centrom za porodični smeštaj i usvojenje.
Član 29.
Praćenje pružanja usluge se vrši na sledeći način:
1) intervju sa korisnikom;
2) intervju sa pružaocem usluge;
3) sagledavanjem životnih uslova u kojima korisnik boravi tokom posete pružaocu usluge;
4) intervjuom sa članovima porodice pružaoca usluge;
5) intervju sa značajnim osobama za korisnika;
6) prikupljanjem informacija od drugih ustanova i pružalaca usluga.
Tokom praćenja pružanja usluge, prati se da li su potrebe korisnika zadovoljene, naročito u pogledu:
1) sigurnosti i bezbednosti;
2) zdravlja korisnika;
3) emocionalnih potreba i stepena integrisanosti u porodicu pružaoca usluge;
4) integrisanosti u socijalnu sredinu;
5) negovanja identiteta korisnika i održavanja veza sa porodicom i drugih bliskih osoba kada je to u najboljem interesu korisnika;
6) očuvanja postojećih kapaciteta, samostalnosti korisnika i razvoju životnih veština, poboljšanja, odnosno očuvanja funkcionalne efikasnosti korisnika.
Tokom praćenja pružaoca usluge porodičnog smeštaja, vrši se uvid u:
1) opremljenost i oplemenjenost prostora u kojem korisnik boravi;
2) obezbeđivanje zdravstvene zaštite i pravilne ishrane;
3) nabavka garderobe, obuće, sredstava za ličnu higijenu i zadovoljenje ličnih potreba;
4) dostupnost kulturno, zabavnim i sportskim sadržajima, u skladu sa potrebama korisnika;
5) način korišćenja sredstava za lične potrebe;
6) ostvarivanje drugih prava u odnosu na potrebe korisnika.
Radna sveska
Član 30.
U cilju praćenja pružanja usluge porodičnog smeštaja, pružalac usluge vodi radnu svesku u koju se upisuju sledeći podaci:
1) datum početka korišćenja usluge;
2) značajne događaje u životu korisnika;
3) osnovne podatke o napredovanju korisnika, očuvanju kapaciteta i teškoća u funkcionisanju;
4) značajne promene u zdravstvenom stanju korisnika;
5) značajne promene u ponašanju i funkcionisanju korisnika;
6) kontakti korisnika sa srodnicima, drugim značajnim licima, stručnim radnicima i zapažanja u vezi sa tim kontaktima;
7) aktivnostima u zajednici u koje je korisnik uključen;
8) način na koji korisnik koristi sredstva za lične potrebe;
9) teškoće u pružanju usluga i druge značajne stvari i opažanja koja pružalac usluge smatra značajnim;
10) kalendar, odnosno podsetnik koji se odnosi na redovne kontrole i posebne tretmane korisnika.
Vođenje radne sveske pomaže pružaocu usluge u izvršenju njegove obaveze izveštavanja na zajedničkim sastancima na kojima se vrši evaluacija i dalje planiranje zaštite korisnika.
Podrška pružaocu usluge porodičnog smeštaja i korisniku usluge
Član 31.
Podrška korisniku i pružaocu usluge porodičnog smeštaja predstavlja kontinuirane aktivnosti kojima se odgovara na potrebe korisnika i pružaoca usluge, kako bi se ostvarili ciljevi iz individualnog plana, odnosno jačale kompetencije pružaoca usluge.
Podrška se zasniva na principima uvažavanja mišljenja, želja i iskazanih potreba korisnika i pružaoca usluge, saradničkih odnosa, kao i podeljene odgovornosti u cilju zaštite korisnika.
Tokom trajanja usluge, korisnik i pružalac usluge porodičnog smeštaja imaju pravo na podršku kroz:
1) savetovanje;
2) usmeravanje;
3) zastupanje korisnika;
4) materijalnu podršku;
5) intenzivnu podršku pružaocu usluge i korisniku u kriznim situacijama;
6) koordiniranje mreže podrške pružaocu usluge i korisniku;
7) edukativne programe za unapređenje kompetencija pružaoca usluge.
Podršku pružaocu usluge porodičnog smeštaja obezbeđuje centar za porodični smeštaj i usvojenje, koji u okviru svojih nadležnosti može predlagati mere za prevazilaženje teškoća u funkcionisanju porodice.
Na teritorijama za koje nisu osnovani centri za porodični smeštaj i usvojenje, ove poslove obavlja centar za socijalni rad.
Član 32.
Proces praćenja korisnika i pružanje pomoći i podrške pružaocu usluge, evidentira se u Listu praćenja, koji se vodi u elektronskom obliku u SOZIS-u.
Centar za porodični smeštaj i usvojenje, sačinjava i dostavlja centru za socijalni rad Izveštaj o funkcionisanju korisnika i pružaoca usluge, do kraja prvog meseca od smeštaja korisnika, a nakon toga u periodu koji ne može biti duži od 12 meseci.
Na teritorijama za koje nisu osnovani centri za porodični smeštaj i usvojenje, poslove iz stava 1 ovog člana obavlja centar za centar za socijalni rad.
VII. SADRŽAJ I NAČIN VOĐENjA EVIDENCIJE I DOKUMENTACIJE O PORODIČNOM SMEŠTAJU
Član 33.
Podaci koje sadrži evidencija i dokumentacija o porodičnom smeštaju koristi se za jedinstveno evidentiranje korisnika na porodičnom smeštaju i pružalaca usluga, kao i za izbor odgovarajućeg pružaoca usluge za korisnika.
Član 34.
Evidencija i dokumentacija vodi se u elektronskom obliku, u skladu sa Zakonom.
Centar za socijalni rad vodi evidenciju i dokumentaciju o korisniku porodičnog smeštaja u SOZIS-u, korišćenjem podataka iz registra Socijalna karta, u skladu sa Zakonom.
Centri za socijalni rad i centri za porodični smeštaj i usvojenje dužni su da redovno ažuriraju podatke sadržane u evidenciji o porodičnom smeštaju.
Član 35.
Evidencija o porodičnom smeštaju se vodi kroz:
1) evidenciju o odraslim i starijim licima koji koriste uslugu porodičnog smeštaja;
2) evidenciju o pružaocima usluga porodičnog smeštaja;
Evidenciju iz stava 1. tačka 1) ovog člana vodi centar za socijalni rad na čijem području korisnik porodičnog smeštaja ima prebivalište, odnosno boravište i koji je utvrdio pravo na porodični smeštaj.
Evidenciju iz stava 1. tačka 2) ovog člana vodi centar za porodični smeštaj i usvojenje na čijem području pružalac usluge ima prebivalište odnosno boravište i koji je procenio podobnost lica za pružanje usluge.
Na teritorijama za koje nisu osnovani centri za porodični smeštaj i usvojenje, evidenciju iz stava jedan, tačka 2) ovog člana vodi nadležni centri za socijalni rad.
Član 36.
U evidenciji o korisniku usluga porodičnog smeštaja, hronološki se upisuju podaci o:
1) korisniku (ime i prezime, pol, datum i mesto rođenja, jedinstveni matični broj građana, državljanstvo, školska sprema, prebivalište, odnosno boravište, nacionalnost, porodični status, pravni, radni i stambeni status, psihofizičko i zdravstveno stanje i procenjeni stepen podrške);
2) srodnicima i drugim značajnim osobama za korisnika (ime i prezime srodnika, prebivalište, odnosno boravište, odnos sa korisnikom i drugi značajni podaci o tome da li su srodnici resurs ili izvor rizika za korisnika):
3) razlozima smeštaja u drugu porodicu;
4) obliku porodičnog smeštaja;
5) odnosu korisnika i pružaoca usluge porodičnog smeštaja, srodstvo korisnika sa pružaocem usluge, troškovima smeštaja, učešće u troškovima smeštaja, datum početka korišćenja usluge, datum prestanka korišćenja i razloge prestanka);
6) odluka o podobnosti korisnika za korišćenje usluge porodičnog smeštaja (nadležni centar za socijalni rad, datum sačinjavanja nalaza i stručnog mišljenja voditelja slučaja);
7) centru za socijalni rad, odnosno centru za porodični smeštaj i usvojenje koji je doneo odluku o podobnosti lica za pružanje usluge porodičnog smeštaja (naziv, adresa, broj telefona i elektronska pošta).
Član 37.
U evidenciju o pružaocu usluga porodičnog smeštaja, hronološki se upisuju podaci o:
1) pružaocu usluge (ime i prezime, pol, datum i mesto rođenja, jedinstveni matični broj građanina, prebivalište, odnosno boravište, nacionalnost, državljanstvo, školska sprema, radni, zdravstveni i bračni status);
2) članovima porodice pružaoca usluge (struktura porodice, podaci o članovima porodice, stambeni i materijalni status porodice,);
3) odluka o podobnosti i odluka o preispitivanju podobnosti pružaoca usluge (nadležni centar za porodični smeštaj i usvojenje, odnosno centar za socijalni rad, broj i datum donošenja odluke o podobnosti porodice za pružanje usluge porodičnog smeštaja);
4) centru za porodični smeštaj i usvojenje, odnosno centru za socijalni rad koji je vršio procenu podobnosti pružaoca usluge (naziv, adresa, broj telefona, elektronska pošta)
Jedinstvenu bazu koja sadrži evidenciju o licima koja pružaju uslugu porodičnog smeštaja vodi Centar za porodični smeštaj i usvojenje Beograd.
VIII. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 38.
Pružaoci usluga koji su procenjeni kao podobni za pružanje usluge pre stupanja na snagu ovog pravilnika, u obavezi su da u roku od jedne godine od stupanja na snagu ovog pravilnika, ispune sve uslove propisane ovim pravilnikom i dobiju licencu kako bi nastavili da pružaju uslugu porodičnog smeštaja.
Centri za porodični smeštaj i usvojenje su, u roku od jedne godine, dužni da realizuju obuke za pružaoce usluge koji su pre donošenja pravilnika procenjeni kao podobni, a koji nisu pohađali obuku propisanu ovim pravilnikom.
Član 39.
Centri za porodični smeštaj i usvojenje će evidenciju i dokumentaciju predviđenu ovim pravilnikom voditi u SOZIS-u, u skladu sa Zakonom.
Do početka primene SOZIS, centri za porodični smeštaj i usvojenje će evidenciju i dokumentaciju voditi u elektronskom i papirnom obliku.
Centri za porodični smeštaj i usvojenje će biti integrisani u SOZIS do oktobra 2026. godine.
Član 40.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije.”
Broj 004857482 2025 13400 004 001 012 001
U Beogradu, 3. decembra 2025. godine
Ministar,
Milica Đurđević Stamenkovski, s.r.
CENTAR ZA PORODIČNI SMEŠTAJ I USVOJENjE
______________________________________________
LICENCA
ZA PRUŽANjE USLUGE PORODIČNOG SMEŠTAJA ZA ODRASLA I STARIJA LICA
________________________________________________________
Ime i prezime pružaoca usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica
________________________________________________________
________________________________________________________
(godina i mesto rođenja)
________________________________________________________
________________________________________________________
(prebivalište/boravište, adresa)
________________________________________________________
(rok važenja licence, sa datumom početka i datumom prestanka važenja)
Licenca se izdaje na osnovu Rešenja centra za porodični smeštaj i usvojenje ________________, broj:____________________, od dana ________________________________ o ispunjenosti uslova za izdavanje licence, koje je doneto na osnovu člana 50. stava 5. Zakona o socijalnoj zaštiti („Službeni glasnik RS”, br. 24/11 i 117/22 – US), člana 20. Pravilnika o pružanju usluge porodičnog smeštaja za odrasla i starija lica („Službeni glasnik RS”, broj 112/25 ).
Broj licence:
DIREKTOR
Mesto:
Datum izdavanja: