Na osnovu člana 354. stav 4. i člana 352. stav 1. tačka 1) Zakona o tržištu kapitala („Službeni glasnik RS”, broj 129/21), člana 124. stav 5. i člana 139. stav 2. Zakona o digitalnoj imovini („Službeni glasnik RS”, broj 153/20),
Komisija za hartije od vrednosti donosi
|
PRAVILNIK o izmenama i dopunama Pravilnika o nadzoru koji sprovodi Komisija za hartije od vrednosti |
Član 1.
U preambuli Pravilnika o nadzoru koji sprovodi Komisija za hartije od vrednosti („Službeni glasnik RS”, broj 143/22) iza teksta „ („Službeni glasnik RS”, broj 129/21)” dodaje se tekst:
„člana 124. stav 5. i člana 139. stav 2. Zakona o digitalnoj imovini („Službeni glasnik RS”, broj 153/20).”
Član 2.
U članu 1. dodaje se stav 2. koji glasi:
„Glavom VII ovog pravilnika uređuju se posebni uslovi i način sprovođenja nadzora, izricanje administrativnih mera i sankcija, postupanje po nalozima Komisije i okončanje postupka nadzora, informisanje javnosti o izrečenim merama i/ili kaznama, kao i druga pitanja od značaja za sprovođenje nadzora koji Komisija za hartije od vrednosti sprovodi po zakonu koji reguliše digitalnu imovinu.”
Član 3.
U članu 2. stav 1. dodaju se tač. 5) i 6) koje glase:
„5) subjekt nadzora u glavi VII ovog pravilnika je pružalac usluga povezanih sa digitalnom imovinom, lica sa dozvolom Komisije iz člana 69. Zakona o digitalnoj imovini, izdavalac digitalnih tokena, lice koje neovlašćeno pruža usluge povezane sa digitalnim tokenima, lice koje jeste ili je bilo imalac digitalnih tokena;
6) Zakon o digitalnoj imovini je Zakon o digitalnoj imovini („Službeni glasnik RS”, broj 153/20).”
Član 4
Iza glave „VI Ovlašćena lica Komisije i službene legitimacije” dodaje se glava „VII Posebne odredbe o postupku nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini” i čl. 43a–43o koji glase:
„Primena ostalih odredbi pravilnika
Član 43a
U postupku nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini, Komisija primenjuje odredbe prethodnih glava ovog pravilnika u delu koji se odnosi na:
– način obavljanja nadzora i lica koja sprovode nadzor;
– pribavljanje dokumentacije i izjava;
– prijave nezakonitosti i nepravilnosti;
– postupak kontinuiranog nadzora;
– pribavljanje dodatnih informacija i izjava;
– sadržinu izveštaja sa predlogom;
– vrste neposrednog nadzora;
– redovan nadzor zasnovan na proceni rizika;
– plan nadzora;
– vanredni neposredni nadzor;
– kontrolni nadzor;
– dopunski nadzor;
– pokretanje postupka neposrednog nadzora, nalog za nadzor, dopuna i opoziv naloga za nadzor;
– dostava naloga za nadzor;
– kontrolne liste;
– sprovođenja postupka neposrednog nadzora;
– zaključak u toku neposrednog nadzora;
– učešće drugih stručnih lica;
– postupak nadzora bez prethodne dostave naloga za nadzor;
– ovlašćena lica Komisije i službene legitimacije i privremeno ovlašćenje.
Zapisnik o nadzoru po Zakonu o digitalnoj imovini
Član 43b
U postupku neposrednog nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini ovlašćena lica Komisije sačinjavaju zapisnik sa detaljnim opisom činjeničnog stanja.
U zapisnik o neposrednom nadzoru unose se:
1) podaci iz naloga za neposredni nadzor;
2) vreme i mesto nadzora, opis preduzetih radnji i popis preuzetih dokumenata;
3) izjave koje su date;
4) opis drugih izvedenih dokaza;
5) zahtevi za izuzeće koji su podneti;
6) utvrđeno činjenično stanje;
7) podaci o zaključcima koji su doneti u postupku nadzora;
8) rok za davanje primedbi na zapisnik;
10) drugi podaci i navodi od značaja za nadzor.
U postupku redovnog neposrednog nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini kontrolna lista je sastavni deo zapisnika.
Kod sprovođenja radnje uzimanja usmene izjave stranke, svedoka ili veštaka sačinjava se poseban zapisnik koji saslušano lice potpisuje kao i prisutno službeno lice Komisije koje je sprovelo radnju, a ovaj zapisnik se koristi kao dokazno sredstvo prilikom sačinjavanja zapisnika o neposrednom nadzoru.
Uručenje i dostavljanje zapisnika
Član 43v
Zapisnik o nadzoru sačinjen u postupku nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini se uručuje subjektu nadzora, zakonskom zastupniku ili punomoćniku subjekta nadzora ili se dostavlja u skladu sa odredbama o ličnom dostavljanju propisanom zakonom koji uređuje upravni postupak.
Primedbe na zapisnik, dopuna zapisnika i službena beleška
Član 43g
Subjekt nadzora može dostaviti primedbe na zapisnik sačinjen po Zakonu o digitalnoj imovini, u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja zapisnika u pisanoj formi putem pošte ili lično predajom pisarnici Komisije.
Ovlašćeno lice Komisije proverava navode iz iznetih primedbi iz stava 1. ovog člana, te ukoliko utvrdi da su dostavljeni dokazi koji ukazuju da je činjenično stanje bitno različito od stanja navedenog u zapisniku o nadzoru po zakonu koji uređuje digitalnu imovinu, sačinjava dopunu tog zapisnika.
Dopuna zapisnika iz stava 2. ovog člana se dostavlja u roku od 15 radnih dana lično subjektu nadzora na način propisan članom 43v stav 1. ovog pravilnika.
Subjekt nadzora, ovlašćeno lice ili punomoćnik subjekta nadzora mogu se neposredno izjasniti o primedbama na zapisnik pre zaključenja zapisnika, čime se odriču prava na dodatni rok za dostavljanje primedbi, a zapisnik postaje punovažan potpisivanjem.
Subjekt nadzora se može izjasniti da nema primedbi na zapisnik i u roku kraćem od 15 radnih dana, nakon čega zapisnik postaje punovažan.
Ovlašćeno lice Komisije sačinjava službenu belešku ukoliko utvrdi da primedbe subjekta nadzora na zapisnik o nadzoru sačinjen po Zakonu o digitalnoj imovini nisu osnovane, odnosno da ne utiču bitno na utvrđeno pravno relevantno činjenično stanje, te se ova beleška dostavlja subjektu nadzora na način opisan u članu 43v stav 1. ovog pravilnika.
Izveštaj o nadzoru i rešenje Komisije
Član 43d
Po sprovedenom postupku neposrednog nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini, ovlašćeno lice Komisije priprema izveštaj o nadzoru koji dostavlja na razmatranje i usvajanje Komisiji.
Uz izveštaj se prilaže zapisnik i druga dokumentacija za koju ovlašćeno lice smatra da je presudna za utvrđivanje kompletnog činjeničnog stanja od strane Komisije.
Ukoliko nisu utvrđene nezakonitosti ili nepravilnosti u postupku nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini u izveštaj se unosi predlog da Komisija donese rešenje o obustavi postupka.
U zavisnosti od vrste i broja utvrđenih nepravilnosti i drugih relevantnih okolnosti u izveštaju se predlaže da Komisija donese rešenje kojim se izriče jedna ili više mera predviđenih zakonom koji uređuje digitalnu imovinu.
Vrste administrativnih mera i sankcija
Član 43đ
Komisija prema subjektima nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini preduzima administrativne mere i sankcije iz člana 132. Zakona o digitalnoj imovini, i to upućivanjem preporuke, upućivanjem pismene opomene, izricanjem naloga i mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti ili donošenjem rešenja o oduzimanju dozvole za pružanje usluga povezanih s digitalnom imovinom.
Rešenje o upućivanju preporuke i izveštaj o postupanju
Član 43e
Kada su u postupku nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini utvrđene manje značajne nepravilnosti ili nedostaci u poslovanju subjekta nadzora koji ne predstavljaju značajan rizik u njegovom poslovanju, Komisija će doneti rešenje kojim će uputiti preporuku subjektu nadzora o daljem postupanju, te će dati rok u kome je potrebno ispraviti utvrđene nepravilnosti kao i rok za dostavljanje izveštaja sa odgovarajućim dokazima.
Pismena opomena
Član 43ž
Na postupak upućivanja pismene opomene od strane Komisije, koja se izriče u skladu sa članom 134. Zakona o digitalnoj imovini, shodno se primenjuju odredbe člana 32. ovog pravilnika o postupku izricanja pismene opomene.
Nalog za otklanjanje nepravilnosti i nedostataka
Član 43z
Rešenje kojim Komisija izdaje subjektu nadzora nalog za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti ili nedostataka u slučajevima iz člana 135. stav 1. Zakona o digitalnoj imovini, sadrži rok u kome je subjekt nadzora dužan da otkloni utvrđene nepravilnosti ili nedostatke, sprovede jednu ili više radnji iz člana 135. stav 2. Zakona o digitalnoj imovini, kao i rok za dostavljanje izveštaja o otklonjenim nepravilnostima sa odgovarajućim dokazima.
Dužina roka za otklanjanje nepravilnosti zavisi od vrste i složenosti aktivnosti koje su naložene subjektu nadzora i procenjuje se u svakom konkretnom slučaju.
Na obrazložen pisani zahtev subjekta nadzora Komisija može produžiti rok za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti.
Izuzeti poslovi iz mere zabrane pružanja usluga
Član 43i
Prilikom izricanja mere kojom se nalaže subjektu nadzora da obustavi pružanje pojedinih usluga povezanih s digitalnom imovinom, mogu biti izuzeti iz izrečene mere određeni poslovi koji su započeti, a čijom nemogućnošću obavljanja bi nastala šteta za klijente, odnosno druge učesnike na tržištu digitalne imovine.
Subjekt nadzora iz stava 1. ovog člana radi izuzimanja određenih poslova podnosi zahtev sa obrazloženjem o mogućoj šteti koja bi nastala i dostavlja dokaze da se radi o započetim poslovima.
Izricanje novčane kazne
Član 43j
Novčane kazne subjektu nadzora, članu uprave ili rukovodiocu subjekta nadzora, izriču se rešenjem u skladu sa Zakonom o digitalnoj imovini.
Rešenjem kojim se izriče novčana kazna subjektu nadzora može biti izrečena i druga administrativna mera ili sankcija u skladu sa zakonom.
Ako pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice, za koje postoji sumnja da se bavi pružanjem usluga povezanih s digitalnom imovinom za koje nema dozvolu Komisije, na zahtev Komisije ne dostavi sve tražene podatke i dokumentaciju u datom roku ili ako ne omogući obavljanje neposrednog nadzora ili ne sarađuje sa ovlašćenim licima Komisije, tom licu Komisija može izreći novčanu kaznu u rasponu propisanom članom 131. stav 3. Zakona o digitalnoj imovini.
Kada utvrdi da se pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice bavi pružanjem usluga povezanih s digitalnom imovinom za koje nema dozvolu, Komisija izriče zabranu obavljanja ovih poslova i novčanu kaznu u visini propisanoj članom 131. stav 5. Zakona o digitalnoj imovini.
Prilikom odlučivanja o visini novčane kazne Komisija primenjuje kriterijume propisane u članu 138. Zakona o digitalnoj imovini.
Pravnom licu koje oglašava inicijalnu ponudu digitalne imovine za koju nije odobren beli papir suprotno članu 17. Zakona o digitalnoj imovini, koje oglašava digitalnu imovinu za koju nije odobren beli papir suprotno članu 31. stav 5. ovog Zakona ili koje bez prethodne saglasnosti nadzornog organa stekne kvalifikovano učešće u pružaocu usluga povezanih s digitalnom imovinom ili uveća ovo učešće tako da stekne od 20% do 30%, više od 30% do 50% ili više od 50% glasačkih prava ili kapitala u tom pružaocu, odnosno tako da postane njegovo matično društvo, novčana kazna se izriče u skladu sa članom 143. stav 5. Zakona o digitalnoj imovini.
Odgovornom licu u pravnom licu iz stava 6. ovog člana Komisija izriče novčanu kaznu u skladu sa članom 143. stav 6. Zakona o digitalnoj imovini.
Preduzetniku za radnje iz člana 143. stav 5. Zakona o digitalnoj imovini Komisija izriče novčanu kaznu u skladu sa članom 143. stav 7. Zakona o digitalnoj imovini.
Fizičkom licu za radnje iz člana 143. stav 5. Zakona o digitalnoj imovini Komisija izriče novčanu kaznu u skladu sa članom 143. stav 8. Zakona o digitalnoj imovini.
Izricanje novčane kazne članu uprave ili rukovodiocu
Član 43k
Komisija prilikom izricanja novčane kazne članu uprave i rukovodiocu subjekta nadzora, u skladu sa članom 136. stav 7. Zakona o digitalnoj imovini pored kriterijuma iz člana 138. Zakona o digitalnoj imovini, ocenjuje i stepen odgovornosti ovog lica uzimajući u obzir podelu odgovornosti za poslove iz delokruga tog organa utvrđene Zakonom o digitalnoj imovini i unutrašnjim aktima subjekta nadzora, ovlašćenja i odgovornosti u upravljanju subjektom nadzora.
Oduzimanje dozvole za obavljanje delatnosti
Član 43l
Komisija može doneti rešenje u skladu sa članom 137. Zakona o digitalnoj imovini kojim se subjektu nadzora izriče mera oduzimanja dozvole za obavljanje delatnosti koju je izdala Komisija.
Postupak nadzora u vezi postupanja po izrečenoj meri oduzimanja dozvole za obavljanje delatnosti
Član 43lj
Pružalac usluga povezanih s digitalnom imovinom kome je izrečena mera oduzimanja dozvole za pružanje usluga povezanih s digitalnom imovinom, Komisiji dostavlja za postupak nadzora:
1) dokaz o obaveštavanju klijenata o prestanku obavljanja poslova po nalogu Komisije, a u slučaju prestanka obavljanja delatnosti po zahtevu pružaoca usluga da će na određeni datum prestati sa obavljanjem poslova iz člana 3. stav 1. Zakona o digitalnoj imovini sa rokom do koga klijenti mogu svoja sredstva i digitalnu imovinu preneti bez naknade (kopija objavljenog oglasa i dokaz o dostavljenom obaveštenju svakom klijentu);
2) ugovor o prenosu digitalne imovine klijenata za koju je obavljao poslove iz člana 3. stav 1. tačka 4) Zakona o digitalnoj imovini na drugog pružaoca usluga, sa specifikacijom po klijentima sa podacima o vrsti digitalne imovine i prenetoj količini, sa potvrdom primaoca prenosa da je tu imovinu preuzeo;
3) ugovor o prenosu registra založnog prava na digitalnoj imovini na drugog pružaoca usluga, sa specifikacijom po klijentima sa podacima o vrsti digitalne imovine i prenetoj količini, sa potvrdom primaoca prenosa da je tu digitalnu imovinu preuzeo;
4) ugovor o prenosu portfolija digitalne imovine za koju je obavljao poslove iz člana 3. stav 1. tačka 8) Zakona o digitalnoj imovini na drugog pružaoca usluga, sa specifikacijom po klijentima sa podacima o vrsti digitalne imovine i prenetoj količini, sa potvrdom primaoca prenosa da je tu imovinu preuzeo;
5) pregled klijenata (ime, mb/jmbg) sa podacima o digitalnim tokenima koje su preneli na pružaoca usluga povezanih s digitalnom imovinom koga su sami odabrali (poslovno ime tog pružaoca usluga) odnosno koje su pojedinačni klijenti preneli na druge novčanike (na desktop novčanike preko mobilne aplikacije, hardverske uređaje i slično);
6) potvrde poslovnih banaka o stanju na poslovnim računima pružaoca usluga u vreme obavljanja nadzora;
7) izjava (pregled) o neizmirenim obavezama prema klijentima ili poveriocima, kao i eventualnim spornim transakcijama;
8) izjava o mestu čuvanja poslovne dokumentacije i kontakt podacima lica ovlašćenog za kontakt sa Komisijom povodom te dokumentacije;
9) druga dokumentacija po zahtevu.
Rok iz stava 1. tačka 1) ovog člana ne može biti kraći od 15 dana.
Kada subjekt nadzora ne dostavi dokumentaciju iz stava 1. ovog člana na propisan način, smatra se da on nije postupao u skladu sa propisima donetim na osnovu Zakona o digitalnoj imovini u smislu člana 136. stav 1. Zakona o digitalnoj imovini, te Komisija može subjektu nadzora, članu uprave ili rukovodiocu izreći novčanu kaznu, odnosno preduzeti druge mere propisane zakonom.
Informisanje javnosti o izrečenim merama i/ili kaznama
Član 43m
Komisija informiše javnost o izrečenim merama i/ili kaznama tako što na svojoj internet stranici objavljuje podatke o svakom rešenju kojim se izriče administrativna mera ili sankcija u skladu sa Zakonom o digitalnoj imovini, u registru izrečenih sankcija koji je dostupan na internet stranici Komisije.
Komisija objavljuje informacije o vrsti i prirodi nepravilnosti i identitet odgovornih lica, a može da objavi i druge podatke za koje oceni da su od značaja za investicionu javnost.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, na osnovu pojedinačne procene slučaja, kada proceni da bi objavljivanje podataka o identitetu pravnog ili fizičkog lica bilo neprikladno ili kada objavljivanje ugrožava stabilnost tržišta digitalne imovine ili, postupak nadzora koji je u toku, Komisija može odložiti objavljivanje ili objaviti odluku bez navođenja podataka o identitetu lica.
Komisija može da ne objavi podatke o donetom rešenju, kada je subjektu izrečena mera koja se smatra blažom od objavljivanja te bi takvo objavljivanje bilo nesrazmerno.
Komisija odmah po saznanju o postojanju upravnog spora koji je pokrenut protiv rešenja kojim je izrečena mera i/ili kazna na svojoj internet stranici objavljuje taj podatak, podatke o ishodu upravnosudskog postupka, kao i donetu odluku kojom se poništava prethodna odluka o izricanju sankcije ili mere.
Svi podaci objavljeni u skladu sa ovim članom ostaju dostupni na internet stranici Komisije najmanje pet godina od njihove objave, a podaci o ličnosti koji se nalaze u objavama u periodu koji propisuje relevantni zakon o zaštiti podataka o ličnosti.
Postupak nadzora nad brokersko-dilerskim društvom i organizatorom tržišta po Zakonu o digitalnoj imovini
Član 43n
Na postupak nadzora nad brokersko-dilerskim društvom i organizatorom tržišta koji imaju dozvolu za obavljanje poslova pružaoca usluga povezanih s digitalnom imovinom, kao i u slučaju istovremenog sprovođenja postupka nadzora po Zakonu i Zakonu o digitalnoj imovini primenjuju se odredbe glave VII ovog pravilnika.
Izveštaj o postupanju po rešenju doneto na osnovu Zakona o digitalnoj imovini
Član 43nj
Na postupak kada subjekt nadzora dostavi Komisiji izveštaj o postupanju po rešenju u skladu sa članom 135. stav 3. Zakona o digitalnoj imovini primenjuju se shodno odredbe člana 37. ovog pravilnika.
Okončanje postupka neposrednog nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini
Član 43o
Ukoliko u postupku neposrednog nadzora po Zakonu o digitalnoj imovini nisu utvrđene nepravilnosti ili nedostaci u poslovanju subjekta nadzora ili ako subjekt nadzora primedbama dostavljenim u roku propisanom zakonom osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika o nadzoru, Komisija donosi rešenje o obustavi postupka nadzora izvršenog kod subjekta nadzora.
Rešenje iz stava 1. ovog člana dostavlja se subjektu nadzora na način propisan za dostavljanje zapisnika članom 43v stav 1. ovog pravilnika.
Ukoliko Komisija na osnovu izveštaja koji je subjekt nadzora dostavio utvrdi da je subjekt nadzora postupio po rešenju, postupak se okončava usvajanjem izveštaja na sednici Komisije. ”
Dosadašnja Glava VII postaje Glava VIII.
Član 5.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”
Broj 4/1-111-1799/7-22
U Beogradu, 28. novembra 2025. godine
Predsednik Komisije,
Marko Janković, s.r.