Pravilnik o dopuni Pravilnika o standardima kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi ("Sl. glasnik RS", br. 45/2018)
Na osnovu člana 18. stav 3. Zakona o udžbenicima („Službeni glasnik RS”, broj 27/18),
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja donosi
o dopuni Pravilnika o standardima kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi
Član 1.
U Pravilniku o standardima kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi („Službeni glasnik RS”, broj 42/16), u član 2. posle stava 1. dodaje se stav 2. koji glasi:
„Standardi kvaliteta udžbenika u elektronskom obliku i nastavnih sredstava odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.”
Član 2.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
STANDARDI KVALITETA UDžBENIKA U ELEKTRONSKOM OBLIKU I NASTAVNIH SREDSTAVA
1. Udžbenik u elektronskom obliku
Standard 1. |
Sadržaj udžbenika je relevantan za ostvarivanje programa nastave i učenja |
Pokazatelji
1. Sadržaj udžbenika je usklađen sa programom nastave i učenja predmeta i doprinosi ostvarivanju definisanih ishoda obrazovanja i vaspitanja.
2. Sadržaj udžbenika doprinosi dostizanju obrazovnih standarda i razvijanju kompetencija učenika.
3. Sadržaj udžbenika je zasnovan na prihvaćenim teorijama, činjenicama, zaključcima, tumačenjima, aktuelnim podacima i savremenim dostignućima.
4. U sadržaju udžbenika nema materijalnih grešaka.
5. Vizuelni sadržaji su jasni, reprezentativni i imaju različite funkcije.
6. Sadržaj udžbenika je u skladu sa sistemom vrednosti koji je definisan ciljevima obrazovanja i vaspitanja.
7. U udžbeniku se povezuju sadržaji u okviru istog i drugih predmeta.
8. Sadržaji koji nisu predviđeni programom su posebno označeni, funkcionalno prate tok izlaganja u udžbeniku i imaju za cilj da dopune ili pojasne sadržaje koji odgovaraju programu predmeta.
Standard 2. |
Udžbenik podstiče razvoj učenika i omogućava samostalno učenje |
Pokazatelji
1. Udžbenik je prilagođen uzrastu, razvojnom nivou učenika i njihovom predznanju.
2. Udžbenik doprinosi integraciji znanja, razvoju sistema pojmova i sticanju funkcionalnih znanja.
3. Udžbenik afirmiše različite metode učenja i učenje kroz različite oblike rada.
4. Udžbenik podržava različite stilove učenja.
5. Udžbenik poseduje elemente koji omogućavaju učeniku praćenje sopstvenog napretka u učenju.
6. Udžbenik upućuje na korišćenje različitih izvora i vrsta informacija.
7. Udžbenik podstiče kritičko i stvaralačko mišljenje.
8. U udžbeniku se ukazuje na vezu sadržaja sa svakodnevnim životom, njegovom primenom i daljim učenjem.
9. Udžbenik podstiče interesovanje za predmet, odnosno nastavnu oblast i motiviše za samostalno učenje.
Standard 3. |
Udžbenik je oblikovan u skladu sa didaktičko-metodičkim zahtevima |
Pokazatelji
1. Udžbenik ima jasnu, logičnu i koherentnu strukturu.
2. U udžbeniku se poštuju didaktički principi i metodika nastave predmeta.
3. Primeri koji se navode u udžbeniku su raznovrsni, funkcionalni i relevantni.
4. Pitanja, zadaci i nalozi su logično povezani sa sadržajem, jasno formulisani, različiti po složenosti i funkciji i podstiču primenu naučenog.
5. Zadaci i nalozi su realno izvodljivi, uvažavaju različitost sredina u kome učenici žive i ne dovode u opasnost učenika, niti ugrožavaju životnu sredinu.
6. Nepoznate reči i ključni pojmovi su jasno istaknuti i objašnjeni.
Standard 4. |
Jezik udžbenika je odgovarajući i funkcionalan |
Pokazatelji
1. Udžbenik poštuje jezičku i pravopisnu normu jezika na kome je napisan.
2. Dužina i konstrukcija rečenice odgovaraju uzrastu učenika.
3. Tekst je jezički i stilski ujednačen.
4. Strani izrazi se koriste samo kada je neophodno i objašnjeni su na mestu gde se koriste.
5. Jezik kojim je udžbenik napisan doprinosi lakšem razumevanju sadržaja.
Standard 5. |
Udžbenik je likovno-grafički oblikovan i tehnički opremljen |
Pokazatelji
1. Jasno je naveden naslov, za koji nastavni predmet, razred/godinu učenja, vrstu škole ili obrazovni profil je udžbenik namenjen.
2. Likovno-grafička sredstva su funkcionalna i koriste se logično i dosledno.
3. Odnos tekstualnih i vizuelnih grafičkih elemenata je skladan i omogućava preglednost na svim uređajima na kojima je predviđeno korišćenje udžbenika.
4. Udžbenik je interaktivan, lak za korišćenje i omogućava samostalno učenje u skladu sa uzrastom i predznanjem učenika.
5. Udžbenik omogućava učenje na više nivoa složenosti i diferenciran pristup sadržajima.
6. Udžbenik sadrži elemente za procenu napredovanja učenika.
Standard 6. |
Udžbenik je dat u digitalnom formatu pogodnom za prikaz na različitim uređajima i sistemima i u formi koja omogućava onlajn korišćenje |
Pokazatelji
1. Digitalni format udžbenika omogućava njegovo korišćenje na različitim uređajima.
2. Korišćenje udžbenika u digitalnom formatu ne zavisi samo od jednog operativnog sistema.
3. Udžbenik je dat u digitalnom obliku pogodnom za ugrađivanje u standardne onlajn platforme za učenje ili u obliku koji je već ugrađen u onlajn platformu izdavača.
2. Priručnik i nastavni materijal, dodatno nastavno sredstvo i didaktička i didaktička igrovna sredstva u digitalnom formatu
U postupku odobravanja priručnika i nastavnih materijala, dodatnih nastavnih sredstava i didaktičkih i didaktičkih igrovnih sredstava u digitalnom formatu primenjuju se standardi kvaliteta koji se odnose na priručnik i nastavni materijal, dodatna nastavna sredstva i didaktička i didaktička igrovna sredstava i Standard 6 koji se odnosi na elektronski udžbenik.
❮ Nazad na prethodnu stranicu