Zastava Bosne i Hercegovine

Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima.

Propis - analitički prikaz promena

ZAKON O ELEKTRONSKIM OTPREMNICAMA

("Sl. glasnik RS", br. 94/2024 i 109/2025)

Objavljeno: 16.12.2025.


PRIMER

II ELEKTRONSKA OTPREMNICA

Obaveza slanja elektronske otpremnice

[ČLAN 1 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 3

Obavezu slanja elektronske otpremnice ima subjekt privatnog sektora i subjekt javnog sektora po osnovu svakog kretanja dobara nad kojima ima pravo raspolaganja, kao i operater prevoza po osnovu kretanja dobara nalogodavca.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, obaveza slanja elektronske otpremnice ne postoji za:

1) kretanje dobara koja se isporučuju preko prenosne, transportne i distributivne mreže, uključujući naročito vodu, električnu energiju, prirodni gas, energiju za grejanje, odnosno hlađenje i slično, kao i snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom ukoliko je mesto otpreme i mesto preuzimanja isti aerodrom;

2) kretanje dobara po osnovu prometa na malo u skladu sa zakonom kojim se uređuje fiskalizacija;

3) kretanje dobara u okviru ispunjavanja ugovorne obaveze usmerene prema korisnicima sredstava iz međunarodnih okvirnih sporazuma;

4) kretanje dobara u okviru nabavke, modernizacije i remonta vojnih i/ili bezbednosno osetljivih dobara, kao i sa njima povezanih kretanja dobara;

5) kretanje dobara koja podrazumevaju isporuku u okviru jednog subjekta javnog sektora;

5a) kretanje dobara kod kojih se dobra ili deo dobara vraća istim prevoznim sredstvom neposredno nakon isporuke, ukoliko je primalac elektronske otpremnice poslao elektronsku prijemnicu uz navođenje dobara koja se vraćaju;

5b) kretanje dobara po osnovu odobrenog kliničkog ispitivanja leka, odnosno medicinskog sredstva, u skladu sa propisima kojima se uređuju lekovi, odnosno medicinska sredstva;

6) kretanje dobara kod kojih primalac dobara ili isporučilac dobara nije subjekt javnog sektora, subjekt privatnog sektora niti lice na koje se shodno primenjuju odredbe ovog zakona koje se primenjuju na subjekte privatnog sektora.

Sistem

[ČLAN 2 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 4

Sistem obavezno koriste subjekt javnog sektora i subjekt privatnog sektora, kao i lica na koja se shodno primenjuju odredbe ovog zakona koje se odnose na subjekte privatnog sektora.

Subjekt javnog sektora, subjekt privatnog sektora i operater prevoza pristupaju i koriste sistem za slanje, prijem, prihvatanje, odbijanje i čuvanje elektronskih otpremnica, potvrdu fizičkog prijema dobara i preuzimanje elektronskih otpremnica u cilju predstavljanja u postupku nadzora, u skladu sa propisima kojima se uređuje nadzor.

Sistem koristi i subjekt javnog sektora koji je ugovorna strana u okvirnom sporazumu kojim se utvrđuju uslovi i način dodele ugovora tokom perioda važenja okvirnog sporazuma u smislu zakona kojim se uređuju javne nabavke, za prijem, čuvanje i uvid u postupanje sa elektronskim otpremnicama i elektronskim prijemnicama poslatim u vezi sa izvršenjem ugovora zaključenog na osnovu okvirnog sporazuma.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, i dobrovoljni korisnik sistema može pristupiti i koristiti sistem za slanje, prijem, prihvatanje, odbijanje i čuvanje elektronskih otpremnica, kao i za preuzimanje elektronskih otpremnica u cilju predstavljanja u postupku nadzora, u skladu sa propisima kojima se uređuje nadzor.

Dobrovoljni korisnik sistema može da se prijavi za korišćenje sistema elektronskih otpremnica pristupanjem sistemu na način propisan ovim zakonom.

U slučaju iz stava 5. [stava 4.] ovog člana, dobrovoljni korisnik sistema je u obavezi da koristi sistem u tekućoj i narednoj kalendarskoj godini.

Prevoznik pristupa i koristi sistem za preuzimanje elektronskih otpremnica u cilju predstavljanja u postupku nadzora, u skladu sa propisima kojima se uređuje nadzor.

Izuzetno od stava 7. [stava 6.] ovog člana prevoznik nema obavezu pristupanja i korišćenja sistema u slučaju kada elektronsku otpremnicu, čiji je spoljni prikaz odštampao pošiljalac elektronske otpremnice na način koji obezbeđuje verodostojnost porekla i integritet sadržine odštampane otpremnice, potpiše i preda pošiljaocu elektronske otpremnice neposredno pre otpočinjanja prevoza.

U slučaju iz stava 8. [stava 7.] ovog člana, jedan potpisani primerak odštampanog spoljnog prikaza elektronske otpremnice prevoznik je dužan da drži u posedu tokom kretanja dobara.

Izuzetno od stava 7. [stava 6.] ovog člana prevoznik nema obavezu preuzimanja elektronske otpremnice ukoliko je poštanski operator, odnosno davalac poštanskih usluga, za prevoz poštanskih pošiljki, u skladu sa zakonom kojim se uređuju poštanske usluge, ukoliko je sadržina te pošiljke: korespondencija, dokument, knjiga, katalog, novina i/ili časopis.

Korišćenje podataka koji su dostupni u sistemu dozvoljeno je u skladu sa zakonom.

Lista korisnika sistema je javna lista koja sadrži poreske identifikacione brojeve subjekata javnog sektora, subjekata privatnog sektora i dobrovoljnih korisnika sistema, kao i jedinstvene brojeve korisnika budžetskih sredstava subjekata koji su upisani u Evidenciju korisnika javnih sredstava i koja se vodi kod Centralnog informacionog posrednika upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija.

Ministarstvo finansija u cilju omogućavanja rada sistema, preuzima podatke koji se vode kod nadležnih organa u vezi sa korisnicima sistema.

Aktom ministra nadležnog za poslove finansija bliže se uređuju način prijave na sistem, pristupanje i korišćenje sistema i korišćenje podataka u smislu ovog člana, kao i sadržina liste korisnika sistema, uslovi za brisanje sa liste korisnika, kao i način i postupak brisanja sa liste korisnika sistema.

Elektronska otpremnica u papirnom obliku

[ČLAN 3 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 5

Elektronska otpremnica u papirnom obliku je otpremnica odštampana na papiru i obeležena sigurnosnom hologramskom nalepnicom.

U slučaju privremenog prekida veze sa sistemom usled kvara ili nedostataka na sistemu, ili prekida internet veze, korisnicima se preko posebnih funkcionalnosti omogućava korišćenje sistema u cilju evidentiranja informacija o elektronskoj otpremnici u papirnom obliku.

U slučaju iz stava 2. ovog člana, pošiljalac elektronske otpremnice dužan je da odštampa tri primerka [dužan je da odštampa dva primerka] elektronske otpremnice u papirnom obliku obeležene sigurnosnim hologramskim nalepnicama sa istom numeracijom, pri čemu jedan primerak zadržava za sebe, a dva primerka [a drugi primerak] predaje prevozniku ili operateru prevoza u cilju predstavljanja i dalje predaje jednog primerka primaocu elektronske otpremnice u papirnom obliku [radi potvrde fizičkog prijema iz člana 2. stav 1. tačka 14) ovog zakona].

Sigurnosne hologramske nalepnice iz stava 1. ovog člana štampa Zavod na način koji obezbeđuje posebnu zaštitu kakva se koristi za štampanje vrednosnica, a pribavlja ih pošiljalac elektronske otpremnice.

Pošiljalac elektronske otpremnice iz stava 1. ovog člana dužan je da najkasnije prvog narednog radnog dana po ponovnom uspostavljanju veze sa sistemom izvrši evidentiranje svih nedostajućih podataka u sistemu.

Primalac elektronske otpremnice iz stava 1. ovog člana šalje elektronsku prijemnicu u roku propisanom ovim zakonom, odnosno prvog narednog radnog dana po ponovnom uspostavljanju veze sa sistemom, ukoliko je usled prekida veze bio onemogućen da to učini u roku propisanom ovim zakonom.

Ugovorom između Ministarstva finansija i Zavoda reguliše se način zaštite od falsifikovanja i drugi tehnički detalji sigurnosne hologramske nalepnice, kao i druga pitanja od značaja za slanje, preuzimanje i dostavljanje elektronske otpremnice u papirnom obliku.

Aktom ministra nadležnog za poslove finansija bliže se uređuju uslovi, način i postupak korišćenja posebnih funkcionalnosti sistema elektronskih otpremnica iz ovog člana, minimalni sadržaj elektronske otpremnice u papirnom obliku, postupanje sa elektronskom otpremnicom u papirnom obliku i postupanje primaoca elektronske otpremnice u papirnom obliku [i postupanje sa elektronskom otpremnicom u papirnom obliku].

Osnovni elementi elektronske otpremnice

[ČLAN 4 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 6

Elektronska otpremnica uobičajeno sadrži:

1) naziv, adresu, poreski identifikacioni broj i matični broj pošiljaoca elektronske otpremnice;

2) naziv, adresu i poreski identifikacioni broj i matični broj primaoca elektronske otpremnice;

3) naziv, adresu i poreski identifikacioni broj i matični broj prevoznika uključenih u kretanje dobara;

4) broj i datum slanja elektronske otpremnice;

5) osnov kretanja dobara;

6) vreme i datum planiranog početka kretanja dobara;

7) vreme i datum početka kretanja dobara;

8) vreme i datum planiranog završetka kretanja dobara;

9) mesto i adresu otpreme (utovara) dobara;

10) mesto i adresu preuzimanja (istovara) dobara;

11) podatke o vrsti i količini isporučenih dobara, uključujući i slovne oznake akciznih proizvoda ukoliko se radi o akciznim proizvodima;

12) jedinstveni identifikacioni broj elektronske otpremnice nalogodavca, ako elektronsku otpremnicu šalje operater prevoza;

13) podatke o prevoznim sredstvima za prevoz dobara, odnosno identifikacione podatke lica koje prenosi dobra u slučaju lične dostave;

14) dvodimenzionalni bar-kod (eng. QR - Quick Response) za verifikaciju koji sadrži hiperlink ka sistemu.

Elektronska otpremnica može sadržati i druge podatke od značaja za pošiljaoca, primaoca ili druge zainteresovane strane, u skladu sa zakonom.

Spoljni prikaz elektronske otpremnice u slučaju štampanja za potrebe prevoza ili čuvanja elektronske otpremnice omogućava se posebnom funkcionalnošću u sistemu na način koji obezbeđuje vidljivost svih elemenata elektronske otpremnice.

U slučaju da je vreme početka kretanja dobara, u smislu stava 1. tačka 7) ovog člana, određeno u vremenskom intervalu, smatraće se da je otprema započela početkom tog intervala.

Ovaj zakon ne utiče na primenu odredaba zakona kojim se uređuju obračunavanje i plaćanje poreza na dodatu vrednost i podzakonskih akata usvojenih na osnovu tog zakona, odredaba zakona kojim se uređuju akcize i podzakonskih akata usvojenih na osnovu tog zakona i odredaba zakona kojim se uređuje računovodstvo u delu odredaba kojim se uređuje računovodstvena isprava [i odredaba zakona kojim se uređuje računovodstvo u delu odredaba kojim se uređuje računovodstvena isprava].

Aktom ministra nadležnog za poslove finansija bliže se uređuju forma i način unosa podataka u sistem, minimalni sadržaj elektronske otpremnice neophodan za njeno procesuiranje kroz sistem, slučajevi u kojima pojedini elementi elektronske otpremnice mogu biti izostavljeni, slovne oznake akciznih proizvoda, slučajevi u kojima je predviđena obaveza iskazivanja dodatnih elemenata na osnovu drugih propisa kojima se uređuje slanje određenih vrsta otpremnica, kao i forma i način dostave prateće dokumentacije kroz sistem.

 

Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html