Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RADNOM VREMENU POSADE VOZILA U DRUMSKOM PREVOZU I TAHOGRAFIMA - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima (“Službeni glasnik RSˮ, br. 96/15 i 95/18), član 2. menja se i glasi:

“Član 2.

Ovaj zakon se primenjuje na drumski prevoz:

1) tereta, kada je najveća dozvoljena masa vozila veća od 3,5 t;

2) putnika, vozilima koja su svojom konstrukcijom i opremom prilagođena za prevoz više od devet lica, uključujući vozača.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe ovog zakona se ne primenjuju na drumski prevoz:

1) vozilima čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 40 km/h;

2) vozilima čiji je vlasnik odnosno korisnik policija, služba civilne zaštite i vatrogasna služba, kada se prevoz obavlja u svrhu izvršavanja zadataka službi i pod njihovim nadzorom;

3) vozilima, uključujući i vozila koja se koriste za nekomercijalni prevoz humanitarne pomoći, kada se koriste u vanrednim situacijama ili akcijama spašavanja;

4) specijalizovanim vozilima koja se koriste u medicinske svrhe;

5) vozilima kada se ispituju na putu u svrhu tehničkog razvoja ili održavanja i novim ili prepravljenim vozilima koja nisu registrovana za kretanje u saobraćaju;

6) vozilima čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 7,5 t, kada se koriste za nekomercijalni prevoz tereta;

7) vozilima od istorijskog značaja (oldtajmer), po propisima države u kojoj su registrovana, kada se koriste za nekomercijalni prevoz putnika ili tereta;

8) specijalnim vozilima za prevoz oštećenih i neispravnih vozila, kada se koriste do 100 km od sedišta, odnosno ogranka prevoznika;

9) vozilima čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 7,5 t kada se koriste za prevoz materijala, opreme ili mehanizacije koju vozač koristi u toku svog rada i koja se koriste najdalje do 100 km od sedišta odnosno ogranka prevoznika, ukoliko upravljanje vozilom nije osnovna aktivnost (delatnost) lica koje upravlja vozilom i ne radi se o javnom prevozu.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe ovog zakona ne primenjuju se na međunarodni drumski prevoz vozilima u javnom linijskom prevozu putnika na linijama dužine do 50 km.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe ovog zakona ne primenjuju se na drumski prevoz koji se obavlja u celini na teritoriji Republike Srbije:

1) specijalizovanim vozilima za prevoz opreme cirkusa i zabavnih parkova;

2) specijalizovanim vozilima za prevoz novca i/ili dragocenosti;

3) specijalizovanim vozilima za prevoz košnica.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe čl. 4-12. ovog zakona ne primenjuju se na drumski prevoz koji se obavlja u celini na teritoriji Republike Srbije:

1) vozilima kada se koriste za održavanje kanalizacionih sistema, za zaštitu od poplava, za održavanje vodovodnih, gasovodnih i elektrodistributivnih instalacija, za sakupljanje i odlaganje smeća;

2) vozilima kada se koriste za održavanje i upravljanje putevima;

3) vozilima kada se koriste za održavanje telefonsko-telegrafske mreže, za radio-televizijsku difuziju i vozilima kada se koriste za otkrivanje radio ili televizijskih predajnika i/ili prijemnika;

4) vozilima kada se koriste za prikupljanje mleka sa stočnih gazdinstava i za dopremanje posuda za mleko ili mlečnih proizvoda namenjenih za životinjsku ishranu;

5) vozilima pružalaca univerzalnih usluga čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 7,5 t kada se koriste za isporuku pošiljaka kao univerzalne usluge u skladu sa propisima iz oblasti poštanskih usluga, najdalje do 100 km od sedišta, odnosno ogranka prevoznika, ukoliko upravljanje vozilom nije osnovna aktivnost (delatnost) lica koje upravlja vozilom;

6) teretnim vozilima namenjenim za vršenje rada na način da se vozilom ne može prevoziti nikakav drugi teret;

7) vozilima kada se koriste za osposobljavanje i sprovođenje ispita kandidata za vozača radi sticanja vozačke dozvole ili za osposobljavanje i sprovođenje ispita vozača za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe ovog zakona ne primenjuju se na drumski prevoz koji se obavlja vozilima čiji je vlasnik ili korisnik Vojska Srbije, kao i vozilima vojnih snaga drugih država i organizacija koje prema posebnom sporazumu koriste puteve Republike Srbije.

Poseban propis o radnom vremenu, pauzama i odmorima posade vojnih vozila u drumskom prevozu, vremenu upravljanja vojnim vozilom, uslovima koje mora da ispuni tahograf, odnosno graničnik brzine, u pogledu odobrenja tipa i način korišćenja tahografa, tahografskih listića i tahografskih kartica donosi ministar nadležan za poslove odbrane.

Vozila u koja mora biti ugrađen tahograf i izuzeća od ugradnje tahografa definisana su propisom kojim se uređuju uslovi koje moraju da ispunjavaju vozila u saobraćaju na putu u pogledu dimenzija, tehničkih uslova i uređaja, sklopova i opreme i tehničkih normativa.

Odredbe ovog zakona primenjuju se i na drumski prevoz putnika vozilima sa 7+1 i 8+1 mesta za sedenje kojima se obavlja limo servis.ˮ.

Član 2.

U članu 3. stav 1. tačka 1) podtačka (4) alineja 1a) reč: “st. 2ˮ zamenjuju se rečima: “st. 2-6ˮ.

Tačka 6) menja se i glasi: “Tahograf je uređaj koji se ugrađuje u motorna vozila radi automatskog ili poluautomatskog prikaza, evidentiranja, štampanja, čuvanja i preuzimanja podataka o kretanju vozila i o trajanju aktivnosti vozača.ˮ.

Tačka 7) menja se i glasi: “Analogni tahograf je tahograf u kome se koristi tahografski listić.ˮ.

Tačka 8) menja se i glasi: “Digitalni tahograf je tahograf u kome se koristi tahografska kartica.

Posle tačke 9) dodaje se nova tačka 9a) koja glasi: “Senzor kretanja je deo tahografa koji obezbeđuje signal koji predstavlja brzinu, odnosno pređeni put vozila.ˮ.

Tačka 23) menja se i glasi: “Demontaža podrazumeva preduzimanje radnji kojima se jedinica u vozilu digitalnog tahografa uklanja sa vozila.ˮ.

Tačka 24) menja se i glasi: “Opravka je dovođenje u ispravno stanje senzora kretanja ili jedinice u vozilu koja zahteva prekid njihovog napajanja ili prekid njihove veze sa ostalim delovima tahografa ili otvaranje senzora kretanja, odnosno jedinice u vozilu.ˮ.

Tačka 44) menja se i glasi: “Nekomercijalni prevoz je svaki drumski prevoz, osim javnog prevoza ili prevoza za sopstvene potrebe, za koji se ne prima direktna ili indirektna naknada za obavljanje prevoza, odnosno kojim se direktno ili indirektno ne ostvaruje prihod bilo za lice koje upravlja vozilom ili za druga lica, a koji nije povezan sa profesionalnom ili komercijalnom delatnošću.ˮ.

Član 3.

U članu 8. stav 2. menja se i glasi: “Član posade vozila mora da iskoristi novi dnevni odmor u roku od 24 časa nakon završetka prethodnog dnevnog ili nedeljnog odmora. Deo dnevnog odmora koji ulazi u navedeni rok od 24 časa i traje najmanje 9 a manje od 11 časova, smatra se skraćenim dnevnim odmorom.ˮ.

U stavu 10. reči: “kojem se dodaje vremeˮ zamenjuje se rečima: “koji se dodaje vremenuˮ

Stav 12. menja se i glasi: “Član posade vozila može da koristi dnevni odmor i skraćeni nedeljni odmor u vozilu, ukoliko u njemu postoji ležaj za spavanje svakog člana posade vozila i ako je vozilo u stanju mirovanja. Pune nedeljne odmore, odnosno odmore koji traju duže od 45 časova a koji se koriste za nadoknađivanje skraćenih nedeljnih odmora, članovi posade vozila ne smeju da koriste u vozilu, već u adekvatnom smeštaju, koji odgovara rodnim specifičnostima i raspolaže odgovarajućim smeštajnim i sanitarnim kapacitetima.ˮ.

U stavu 14. reči: “drugo pomenutoˮ zamenjuju se rečju: “navedenoˮ, reči: “računa se i evidentiraˮ zamenjuju se rečima: “se evidentiraˮ.

U stavu 16. reči: “računa seˮ zamenjuju se rečima: “se evidentiraˮ

Član 4.

U članu 11. stav 1. menja se i glasi: “Ukoliko je vozač u određenom periodu vremena odsustvovao sa rada zbog bolovanja, godišnjeg odmora ili upravljao vozilom koje nije iz oblasti primene ovog zakona, prevoznik je dužan da za svaki takav period vozaču izda Potvrdu o aktivnostima vozača (u daljem tekstu: Potvrda).ˮ.

Član 5.

U članu 12. stav 1. posle reči: “odredabaˮ dodaju se reči: “člana 4. stav 5. iˮ.

Član 6.

 Član 13. menja se i glasi:

“Član 13.

Sertifikat o odobrenju tipa tahografa, dela tahografa, modela tahografskog listića ili tahografske kartice izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Agencija) na zahtev proizvođača ili ovlašćenog predstavnika proizvođača u Republici Srbiji u skladu sa odredbama ovog zakona i AETR sporazuma, odnosno Uredbe (EU) broj 165/2014 Evropskog parlamenta i Saveta i Sprovedbene Uredbe Komisije (EU) broj 2016/799 za “smartˮ tahografe i tahografske kartice druge generacije.

Uz zahtev za izdavanje sertifikata o odobrenju tipa iz stava 1. ovoga člana, proizvođač ili njegov ovlašćeni predstavnik u Republici Srbiji dostavlja Agenciji odgovarajuću specifikaciju, uključujući potrebne informacije o plombama, kao i sertifikate sigurnosti, funkcionalnosti i interoperabilnosti, ukoliko je to propisano.

Sertifikat o odobrenju tipa izdat od ovlašćenog organa druge države potpisnice AETR sporazuma priznaje se u Republici Srbiji.

Agencija vodi evidenciju o izdatim sertifikatima o odobrenju tipa koji sadrži podatke o vrsti odobrenja i pravnom licu kome je odobrenje izdato, kao i druge neophodne podatke koji su sadržani u sertifikatu o odobrenju tipa.

Poslove iz st. 1. i 4. ovog člana Agencija obavlja kao poverene.

Bliži propis o načinu i postupku odobrenja tipa iz stava 1. ovog člana donosi ministar, na predlog Agencije.ˮ.

Član 7.

Član 14. menja se i glasi:

“Član 14.

U vozilo mora biti ugrađen samo jedan tahograf. Naknadna ugradnja tahografa vrši se u radionici za tahografe koja ima odgovarajuću dozvolu.

Tahograf koji je ugrađen u vozilo mora biti odobrenog tipa i mora da ispunjava propisane uslove u pogledu generacije i verzije.

Prevoznici i vozači vozila u koje je ugrađen digitalni tahograf su odgovorni za ispravnost tahografa i dužni su da obezbede propisno korišćenje digitalnog tahografa i kartica vozača.

Prevoznici i vozači vozila u koje je ugrađen analogni tahograf su odgovorni za ispravnost tahografa i dužni su da obezbede propisno korišćenje analognog tahografa i tahografskih listića.

 Zabranjene su zloupotrebe u smislu izmena, prikrivanja, brisanja, uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka ili evidentiranja netačnih podataka na tahografskom listiću, u digitalnom tahografu ili na kartici vozača, kao i na ispisima sa digitalnog tahografa.

 Zabranjeno je korišćenje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, signalom koji se od izvora signala šalje ka tahografu, tahografskim listićem ili karticom vozača koje mogu da dovedu do zloupotrebe u smislu izmene, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno evidentiranja netačnih podataka. U vozilu ne sme da se nalazi uređaj ili naprava koja se može koristiti u svrhu izvršenja navedenih manipulacija.

Zabranjena je proizvodnja, distribucija, oglašavanje, odnosno prodaja uređaja koji su projektovani, odnosno namenjeni za manipulaciju sa tahografom.ˮ.

Član 8.

U članu 15. stav 7. posle reči: “na putuˮ dodaju se reči: “i da, na zahtev nadzornog organa, iste pruži na uvid.ˮ.

Posle stava 7. dodaje se stav novi 8. koji glasi: “Prevoznik je dužan da nadzornom organu omogući nesmetano vršenje nadzora u prostorijama prevoznika.ˮ.

Član 9.

U članu 21. stav 1. posle reči: “sedamˮ dodaje se reč: “kalendarskih.ˮ

U stavu 5. posle reči: “danaˮ briše se zapeta a reči: “odnosno doˮ zamenjuju se rečima: “ili duže ako je to potrebno zbogˮ.

Posle stava 5. dodaju se novi st. 6. i 7. koji glase:

“Izuzetno od stava 1. ovog člana, vozač može podneti zahtev za izdavanje kartice vozača u roku koji je duži od sedam kalendarskih dana samo u slučaju kada, radi povrataka u sedište prevoznika, nije u mogućnosti da zahtev podnese u roku od sedam kalendarskih dana.

Agencija je dužna da izda zamensku karticu u roku od osam radnih dana od prijema zahteva iz stava 1. ovog člana. Kartica koja se izdaje radi zamene izgubljene ili ukradene kartice imaće isti datum isteka kao izgubljena ili ukradena kartica vozača.ˮ.

Član 10.

Član 22. menja se i glasi:

“Član 22.

Kartica vozača izdaje se vozaču, koji ima prebivalište u Republici Srbiji odnosno strancu kome je odobren privremeni boravak duži od 185 dana u kalendarskoj godini u Republici Srbiji, na period ne duži od pet godina.

Kartica prevoznika izdaje se prevozniku, na ime lica koje je prevoznik ovlastio, na period ne duži od pet godina.

Kartica nadzornog organa izdaje se nadzornom organu koji vrši nadzor na putu ili u prostorijama prevoznika u skladu sa odredbama ovog zakona, na period ne duži od dve godine.

Kartica radionice izdaje se tehničaru zaposlenom u radionici za tahografe na period ne duži od jedne godine.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, kartica vozača koja važi najviše do 185 dana izdaje se strancu kome je odobren privremeni boravak u Republici Srbiji do 185 dana u kalendarskoj godini ako je taj vozač u radnom odnosu kod prevoznika čije je sedište u Republici Srbiji. Ova kartica se smatra privremenom karticom i ne može se obnoviti.

Kartica vozača koja je izdata od nadležnog organa druge države ugovornice AETR sporazuma, priznaje se kao da je izdata u Republici Srbiji.

Na predlog Agencije, ministar propisuje bliže uslove o postupku izdavanja, zamene, obnove kartice, izgledu i sadržaju zahteva za izdavanje, zamenu i obnovu kartice i izgled i sadržaj kartice.ˮ.

Član 11.

U članu 31. stav 1. menja se i glasi: “Radionica za tahografe obavlja poslove u vezi sa tahografima i graničnicima brzine, koji su delatnost od opšteg interesa, i to:

1) ugradnja tahografa;

2) kontrola i pregled tahografa;

3) opravka tahografa;

4) kontrola graničnika brzine;

5) naknadna ugradnja graničnika brzine.ˮ.

Stav 7. briše se

U stavu 8. koji postaje stav 7. reči: “st. 6. i 7.ˮ zamenjuju se rečima: “stava 1. tač. 4) i 5)ˮ.

Dosadašnji stav 9. postaje stav 8.

U stavu 10. koji postaje stav 9. reči: “st. 1, 6 i 7.ˮ zamenjuju se rečima: “stava 1.ˮ a reči: “st. 8 i 9.ˮ zamenjuju se rečima: “st. 7 i 8.ˮ.

Član 12.

Član 33. menja se i glasi:

“Član 33.

Dozvola iz člana 32. stav 1. ovog zakona se izdaje na zahtev podnosioca, koji isključivo sadrži ime, prezime i JMBG rukovodioca radionice za tahografe i tehničara kao podatke o ličnosti.

Privredno društvo, odnosno javno preduzeće koje podnosi zahtev za izdavanje dozvole mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da je registrovano u Agenciji za privredne registre;

2) da ima zaposlenog rukovodioca radionice za tahografe;

3) da ima zaposlena najmanje dva tehničara;

4) da poseduje odgovarajuće objekte za obavljanje poslova za koje podnosi zahtev;

5) da je prilaz objektima izgrađen, označen i ne ometa odvijanje saobraćaja;

6) da poseduje odgovarajuće prostorije i opremu koji omogućavaju da dokumentacija o poslovima radionice i podaci sa tahografa, budu evidentirani i sačuvani na odgovarajući način, da budu dostupni nadzornim organima, i da obezbedi zaštitu podataka o ličnosti u skladu sa propisima;

7) da poseduje odgovarajuću mernu opremu za obavljanje poslova za koje podnosi zahtev, koja ima dokaz o sledivosti;

8) da poseduje odgovarajuće uređaje, opremu i alat za obavljanje poslova za koje podnosi zahtev;

9) da ima zaposlenog tehničara koji ima potvrdu o stručnoj osposobljenosti za posao opravke analognih tahografa, ukoliko podnosi zahtev da obavlja posao iz člana 31. stav 1. tačka 3. ovog zakona;

10) da ima zaposlenog tehničara koji ima potvrdu o stručnoj osposobljenosti kod proizvođača graničnika brzine, odnosno njegovog predstavnika, iz koje se mora videti za koji tip graničnika brzine je tehničar stručno osposobljen, ukoliko podnosi zahtev da obavlja naknadnu ugradnju graničnika brzine iz člana 31. stav 1. tačka 5. ovog zakona;

11) da ima zaposlenog tehničara koji ima položen ispit čiji program obuhvata “smartˮ tahografe, odnosno evidentirano prisustvo seminaru unapređenja znanja čiji nastavni plan obuhvata “smartˮ tahografe, odnosno potvrdu o stručnoj osposobljenosti kod proizvođača “smartˮ tahografa, odnosno njegovog predstavnika, ukoliko radionica podnosi zahtev za obavljanje poslova za “smartˮ tahografe;

12) da je poslovanje usklađeno sa standardom sistema menadžmenta kvalitetom;

13) da nije u postupku likvidacije ili da nad njim nije otvoren postupak stečaja koji se sprovodi bankrotstvom;

14) da je izmirilo troškove propisane administrativne takse, odnosno usluge.

Dozvola se neće izdati privrednom društvu, odnosno javnom preduzeću kome je u poslednje dve godine do dana podnošenja zahteva oduzeta dozvola zbog nepropisnog obavljanja poslova iz člana 31. ovog zakona.

Dozvola je neprenosiva.

U toku perioda važenja dozvole radionica za tahografe je dužna da obezbedi ispunjenost propisanih uslova iz ovog člana za obavljanje poslova za koje ima dozvolu.

Kada prestane da ispunjava neki od uslova iz stava 2. tač. 2) do 8) ovog člana radionica za tahografe privremeno prestaje sa radom i ne sme da obavlja poslove radionice, o čemu je dužna da obavesti Agenciju najkasnije u roku od tri radna dana.

Privremeni prestanak rada može trajati najduže tri meseca.

Radionica za tahografe koja je privremeno prestala sa radom može nastaviti sa radom tek kada otkloni nedostatke i o tome obavesti Agenciju.

Bliže propise o uslovima koje mora da ispuni privredno društvo, odnosno javno preduzeće, način dokazivanja ispunjavanja uslova i sadržinu zahteva za izdavanje, produžetak i izmenu dozvole donosi ministar na predlog Agencije.ˮ.

Član 13.

U članu 35. stav 2. tačka 3) broj: “14ˮ zamenjuje se brojem: “13ˮ.

St. 5. i 6 menjaju se i glase:

“Privredno društvo, odnosno javno preduzeće, kome je rešenjem oduzeta dozvola, odnosno kome je istekao rok važenja dozvole, obavezno je da Agenciji dostavi sve kartice radionice, žigove i neiskorišćene obrasce uverenja o ispravnosti tahografa u rešenjem ostavljenom roku, odnosno najkasnije u roku od sedam radnih dana nakon isteka roka važenja dozvole.

U slučaju oduzimanja dozvole, odnosno isteka roka važenja dozvole, svu dokumentaciju i evidencije koje vodi prema ovom zakonu privredno društvo, odnosno javno preduzeće, dužno je da čuva do isteka za to propisanog roka. U slučaju da privredno društvo, odnosno javno preduzeće, prestane da postoji odgovorno lice o tome obaveštava Agenciju i dostavlja svu dokumentaciju i evidencije koje je radionica za tahografe vodila.ˮ

Član 14.

U članu 36. stav 7. menja se i glasi: “Ukoliko radionica za tahografe prestane da ispunjava neki od uslova iz člana 33. stav 2. tač. 9)-11) ovog zakona, privremeno prestaje da obavlja poslove radionice na koje se odnosi navedeni uslov, o čemu je dužna da obavesti Agenciju najkasnije u roku od tri radna dana. Ukoliko radionica za tahografe nakon tri meseca nije ispunila propisane uslove, Agencija će po službenoj dužnosti izmeniti dozvolu radionici i ukloniti iz dozvole radionice poslove radionice na koje se odnosi navedeni uslov.ˮ

U stavu 9. reči: “je, u slučaju demontaže digitalnog tahografa, dužnaˮ zamenjuju se rečima: “obavlja demontažu digitalnog tahografa i dužna jeˮ.

Član 15.

U članu 39. stav 2. menja se i glasi: “Tehničar mora poslove iz člana 31. ovog zakona obavljati savesno, na propisan način i u skladu sa odredbama AETR sporazuma za analogne i digitalne tahografe, odnosno Uredbe (EU) broj 165/2014 Evropskog parlamenta i Saveta i Aneksa 1C Sprovedbene Uredbe Komisije (EU) broj 2016/799 za “smartˮ tahografe koji su u upotrebi. Tehničar može da obavlja posao opravke analognih tahografa samo ukoliko je za to stručno osposobljen.ˮ.

Član 16.

Član 40. menja se i glasi:

“Član 40.

Licencu tehničara, koja isključivo sadrži ime, prezime, ime jednog roditelja, JMBG tehničara i broj licence kao podatke o ličnosti, izdaje Agencija na period od pet godina.

Licenca tehničara izdaće se na zahtev, koji isključivo sadrži ime, prezime, ime jednog roditelja, JMBG i potpis podnosioca zahteva kao podatke o ličnosti, licu koje ima položen ispit iz oblasti poznavanja, kontrole i pregleda tahografa i poznavanja propisa kojima je uređena oblast tahografa (u daljem tekstu: ispit), kome u prethodnih godinu dana nije oduzeta licenca tehničara.

Uz prijavu za polaganje ispita lice prilaže dokaz da ima najmanje srednje obrazovanje u trogodišnjem trajanju u području rada saobraćaj, elektrotehnika ili mašinstvo i obrada metala.

Ispit organizuje i sprovodi Agencija.

Potvrdu o stručnoj osposobljenosti tehničara za opravku analognih tahografa izdaje Agencija tehničaru koji je završio obuku za obavljanje poslova opravke analognih tahografa (u daljem tekstu: obuka).

Obuku organizuje Agencija.

Agencija može za izvođenje obuke angažovati pravno lice koje je stručno i materijalno osposobljeno da obavlja te poslove.

Licenca tehničara iz stava 1. ovog člana obnoviće se na zahtev tehničaru ako je u prethodnih pet godina od predaje zahteva prisustvovao na najmanje tri seminara unapređenja znanja za tehničara u radionici za tahografe (u daljem tekstu: seminar), sa različitim nastavnim planom od kojih najmanje dva organizuje i sprovodi Agencija.

Za obnavljanje licence tehničar može prisustvovati seminaru koji ne organizuje i sprovodi Agencija, a realizuje se prema nastavnom planu na koji je Agencija dala saglasnost.

Način organizovanja i sprovođenja ispita i obuke, uslove koje mora da ispuni pravno lice da bi se bavilo obukom, sadržinu programa ispita i obuke, način izdavanja i obnavljanja licence i potvrde o stručnoj osposobljenosti tehničara za opravku analognih tahografa propisuje Agencija.

Način organizovanja i sprovođenja seminara i sadržinu programa seminara propisuje Agencija.

Visinu troškova polaganja ispita, pohađanja obuke, izdavanja licence tehničara, izdavanja potvrde o stručnoj osposobljenosti tehničara za opravku analognih tahografa i pohađanje seminara propisuje Vlada na predlog Agencije.

Poslove iz st. 1, 4, 5, 6, 8, 10. i 11. ovog člana Agencija obavlja kao poverene.ˮ.

Član 17.

U članu 41. stav 2. posle reči: “putaˮ dodaju se reči: “u ukupnom trajanju od najmanje šest meseciˮ.

Član 18.

U članu 42. stav 1. menja se i glasi: “Agencija vodi evidenciju u vidu registra, koji sadrži podatke o:

1) izdatim dozvolama, izmenama dozvola i oduzetim dozvolama;

2) žigovima i otisku pečata radionice za tahografe;

3) tehničarima i njihovoj stručnoj osposobljenosti;

4) rešenjima donetim u skladu sa ovim zakonom.ˮ.

 Stav 4. menja se i glasi: “Agencija objavljuje na svojoj internet stranici spisak radionica za tahografe, i dodeljenih žigova.ˮ.

 Stav 6. menja se i glasi: “Evidencije iz stava 1. tač. 1-3. ovog člana čuvaju se deset godina, a evidencije iz stava 1. tačka 4. ovog člana čuvaju se pet godina.ˮ.

Član 19.

U članu 44. stav 4. menja se i glasi: “Nadzorni organi su ovlašćeni da sankcionišu, izdaju prekršajni nalog protiv člana posade vozila i prevoznika za prekršaj odredaba ovog zakona, odnosno AETR sporazuma, koji je uočen na teritoriji Republike Srbije, bez obzira na državu u kojoj je prekršaj učinjen, ukoliko za taj prekršaj član posade vozila, odnosno prevoznik nije prethodno sankcionisan.ˮ.

Član 20.

U članu 46. stav 1. tačka 7) reči: “odnosno informativna nalepnicaˮ zamenjuje se rečima: “odnosno foto zapis informativne nalepnice;ˮ.

U tački 11) posle reči: “analognogˮ dodaje se zapeta i reči: “digitalnog ili “smartˮ ˮ.

Tačka 12) briše se.

Dosadašnje tač. 13) i 14) postaju tač. 12) i 13).

Član 21.

Član 47. menja se i glasi:

“Član 47.

Nadzor na putu se organizuje na različitim lokacijama i u različito vreme tako da se pokrije dovoljan procenat putne mreže kako bi se sprečilo izbegavanje nadzora.

Ministarstva nadležna za nadzor na putu se staraju da:

1)         bude predviđen dovoljan prostor za kontrolne punktove za vršenje nadzora na putu na ili u blizini postojećih i planiranih puteva i da, ako je potrebno, odmorišta, parkirališta, servisna stajališta i drugi bezbedni prateći sadržaji puta za potrebe korisnika duž autoputeva budu osposobljeni za kontrolne punktove;

2)         se nadzori sprovode po sistemu rotacije na bazi slučajnog izbora, uz odgovarajuću ravnomernu geografsku raspodelu.

Nadzor na putu obuhvata najmanje:

1) dnevno i nedeljno vreme upravljanja vozilom, pauze, dnevno i nedeljno vreme odmora, evidencije koje se moraju nalaziti u vozilu, odnosno tahografske listiće, podatke na kartici vozača, u memoriji tahografa, odnosno na štampanim ispisima najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

2) sva prekoračenja brzine vozila evidentirana tahografom, tokom kojih brzina vozila prelazi 90 km/h za vozila vrste N3 ili 100 km/h za vozila vrste M3 najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

3) ako je moguće, trenutne brzine vozila koje evidentira tahograf tokom najviše 24 prethodna časa korišćenja vozila;

4) ispravnost tahografa odnosno postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, tahografskim listićem, ispisom ili karticom vozača koje mogu da dovedu do zloupotrebe u smislu izmena, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno do ometanja razmene podataka između sastavnih delova tahografa ili njihove izmene.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, nadzor na putu može da se usmeri na pojedine tačke iz stava 3. ovog člana.

O izvršenom nadzoru na putu sačinjava se zapisnik koji se uručuje vozaču, kao pisani dokaz o izvršenom nadzoru, a čiji izgled i sadržinu propisuje Ministar uz saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.

Nadzor na putu vrši se bez diskriminacije u pogledu države registracije vozila, države prebivališta vozača, države sedišta prevoznika, mesta početka i kraja putovanja i vrste tahografa (analogni ili digitalni).

Nadzorni organi se osposobljavaju i opremaju za vršenje nadzora na putu i u prostorijama prevoznika. Oprema za nadzor obuhvata:

1) kartice nadzornih organa koje omogućavaju pristup podacima koji su evidentirani u tahografima i na tahografskim karticama i opciono, na karticama radionice;

2) sredstva za preuzimanje podataka sa digitalnog tahografa i kartice vozača, koja omogućavaju učitavanje, analizu preuzetih podataka odnosno prenos podataka u centralnu bazu podataka radi analize;

3) uređaje za proveru štampanih ispisa iz digitalnih tahografa i tahografskih listića iz analognih tahografa;

4) uređaje za analizu sa programskom podrškom za proveru i potvrdu digitalnog potpisa elektronskih podataka, kao i analizu detaljnog profila brzine vozila;

5) uređaje za preuzimanje podataka na daljinu sa “smart” tahografa.

Agencija organizuje osposobljavanje, odnosno unapređenje znanja nadzornih organa. Nadzorni organi, najmanje šest puta godišnje, učestvuju u vršenju istovremenih nadzora na putu vozača i vozila obuhvaćenih ovim zakonom. Nadzor na putu vrše istovremeno nadzorni organi dve ili više država, svaki na teritoriji svoje države.

Ako se prilikom nadzora na putu vozača vozila registrovanog u drugoj državi posumnja da je počinjen prekršaj koji se ne može ustanoviti tokom nadzora zbog nedostatka podataka, nadležni nadzorni organi predmetnih država se međusobno ispomažu u cilju razjašnjenja situacije.

Član 22.

Član 48. menja se i glasi:

“Član 48.

Prilikom nadzora na putu nadzorni organ ima ovlašćenje da:

1) isključi vozilo iz saobraćaja, ukoliko tahograf nije ugrađen u vozilo, odnosno tahograf nije propisno ugrađen, odnosno ugrađeni tahograf nema odobrenje tipa, odnosno nije pregledan u propisanom roku ili neispravnost tahografa nije otklonjena, a istekao je rok od sedam dana od dana nastanka neispravnosti, odnosno vozilo nema propisanu informativnu nalepnicu;

2) uputi vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe ukoliko posumnja da tahograf, odnosno graničnik brzine, i drugi elementi povezani sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, ne rade ispravno, odnosno u vozilu postoji uređaj ili naprava za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača, ukoliko se utvrdi neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu i isključi vozilo iz saobraćaja po dolasku u radionicu za tahografe;

3) zahteva od vozača da omogući kontrolu tahografa, odnosno graničnika brzine, i pruži na uvid tahografske listiće sa evidentiranim podacima, karticu vozača ili ispis sa tahografa, odnosno omogući pregled tahografskih listića sa evidentiranim podacima, kartice vozača ili štampanje ispisa sa tahografa i proveri poštovanje odredbi ovog zakona analizom bilo kog drugog odgovarajućeg dokumenta kojim se može dokumentovati prekršaj odnosno opravdati nepoštovanje ili odstupanje od odredbi, a posebno ako je kartica vozača oštećena ili neispravna, odnosno izgubljena ili ukradena, kao i u slučaju neispravnosti tahografa;

4) privremeno oduzme tahografski listić sa evidentiranim podacima ili ispis s tahografa, odnosno potvrdu o aktivnostima vozača, kao dokaz o izvršenju prekršaja, odnosno u istu svrhu napravi kopiju podataka sa kartice vozača ili tahografa;

5) isključi vozača iz saobraćaja ukoliko prilikom nadzora utvrdi da je vozač premašio dozvoljeno dnevno vreme upravljanja vozilom, odnosno nije započeo propisani dnevni ili nedeljni odmor;

6) isključi vozača iz saobraćaja koji prilikom nadzora na putu na zahtev nadzornog organa ne pruži na uvid zahtevana dokumenta iz člana 18. st. 1-2, odnosno koji vrši zloupotrebu u smislu izmene, prikrivanja, brisanja ili uništavanja podataka evidentiranih na tahografskom listiću ili na ispisu sa digitalnog tahografa, odnosno memorisanih u tahografu ili na kartici vozača;

7) oduzme sopstvenu personalizovanu karticu vozača i isključi vozača iz saobraćaja ukoliko otkrije da je važeća kartica vozača falsifikovana ili da je kartica vozača u posedu vozača pribavljena na osnovu lažnih izjava odnosno falsifikovanih dokumenata, odnosno oduzme personalizovanu karticu vozača koju vozač koristi, a koja nije njegova sopstvena;

8) oduzme uređaj ili napravu za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača.

Isključenje iz stava 1. tač. 1), 2) i 5) ovog člana traje najmanje do otklanjanja razloga za isključenje.

Isključenje iz stava 1. tač. 6) i 7) ovog člana traje do 24 časa.

Vozač ne sme da upravlja vozilom kada je isključen iz saobraćaja.

U slučaju privremenog oduzimanja tahografskog listića sa evidentiranim podacima ili ispisa s tahografa ili potvrde o aktivnostima vozača, iz stava 1. tačka 4) ovog člana nadzorni organ je dužan da izda odgovarajuću potvrdu.

Ukoliko se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača radionica za tahografe će isti oduzeti i staviti na raspolaganje nadzornom organu koji je uputio vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe.

Ukoliko se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi neispravnost tahografa, odnosno graničnika brzine, i drugih elemenata povezanih sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača ili neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu, odnosno graničniku brzine, troškove kontrolnog pregleda snosi vlasnik odnosno korisnik vozila, a ukoliko se ne utvrde neispravnosti odnosno neslaganja troškove kontrolnog pregleda snosi ministarstvo čiji je nadzorni organ naložio kontrolni pregled.

Oduzetu karticu vozača iz stava 1. tačka 7) ovog člana nadzorni organ dostavlja Agenciji. Ukoliko je oduzetu karticu vozača izdala druga država, Agencija vraća karticu nadležnom organu države koja je izdala karticu, navodeći razloge za njeno oduzimanje. Ukoliko se očekuje da povraćaj kartice traje duže od dve nedelje, Agencija obaveštava nadležni organ države koja je izdala karticu o razlozima za oduzimanje kartice u roku od dve nedelje.

Za prekršaje predviđene ovim zakonom, nadzorni organ ima ovlašćenje da privremeno oduzme putnu ispravu ili drugu ispravu za prelazak državne granice, odnosno saobraćajnu dozvolu i registarske tablice vozila, licu koje nema prebivalište ili stalni boravak u Republici Srbiji, licu koje bi odlaskom u inostranstvo na duže vreme izbeglo odgovornost za prekršaj propisan ovim zakonom, odnosno licu koje prekršaj učini vozilom za koje nisu izdate registarske tablice Republike Srbije. Zadržavanje oduzetih isprava traje do prestanka razloga zbog kojih su oduzete.

Nadzorni organ koji je primenio neku od navedenih mera iz stava 1. ovog člana dužan je da vozaču izda odgovarajući akt o preduzetoj meri i primenjenom ovlašćenju.

Isključenje vozila iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana, odnosno otklanjanje razloga za isključenje, obavlja se na mestu i na način da se ne ometa saobraćaj, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja. Ukoliko je razlog za isključenje nastao na delu puta gde nije moguće ostvariti ove uslove, nadzorni organ će odrediti mesto parkiranja vozila, odnosno narediti vozaču da odveze vozilo do najbližeg mesta gde je to moguće, pod nadzorom nadzornog organa. Troškove isključenja vozila snosi vlasnik, odnosno korisnik vozila.

Nadzorni organ koji isključi vozilo oduzima registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, a vozač je dužan da mu iste preda.

Nadzorni organ koji je oduzeo registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, zbog isključenja vozila, dužan je da vozaču izda odgovarajući akt o oduzimanju.

Nadzorni organ koji je oduzeo registarske tablice i saobraćajnu dozvolu dužan je da ih vrati vozaču kome su oduzete, vlasniku, odnosno korisniku vozila kada utvrdi da su prestali razlozi zbog kojih je vozilo isključeno.

Ako vozač, vlasnik, odnosno korisnik vozila ne otkloni razloge i ne preuzme oduzete registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, nadzorni organ nakon isteka roka od 30 dana od dana isključenja vozila, oduzete registarske tablice i saobraćajnu dozvolu vraća organu kod kojeg se vozilo vodi u evidenciji.ˮ.

Član 23.

Član 49. menja se i glasi:

“Član 49.

Kada se prilikom nadzora članova posade vozila iz država ugovornica AETR sporazuma ili trećih zemalja otkrije i sankcioniše prekršaj odredaba AETR sporazuma i odredaba ovog zakona, u aktu kojim se izriče prekršajna sankcija, pored odredaba ovog zakona navode se i odredbe AETR sporazuma, ukoliko ih sadrži.

Predstavnikom stranog prevoznika smatra se lice koje u Republici Srbiji obavlja drumski prevoz za tog stranog prevoznika, odnosno vozač koji upravlja vozilom čiji je vlasnik odnosno korisnik taj strani prevoznik, ako taj strani prevoznik nema predstavništvo ili drugu poslovnu jedinicu u Republici Srbiji. Predstavniku stranog prevoznika se uručuje prekršajni nalog odnosno drugi propisani obrazac za tog stranog prevoznika i tim se smatra da je dostavljanje izvršeno.

Ako lice iz stava 2. ovog člana odbije da primi prekršajni nalog, zabeležiće se da je prijem odbijen, ko je odbio prijem kao i dan i sat kada je odbijen prijem, a prekršajni nalog ostaviće se u vozilu stranog prevoznika, kao primaoca i time se smatra da je dostavljanje izvršeno.ˮ.

Član 24.

Član 50. menja se i glasi:

“Član 50.

Nadzor u prostorijama prevoznika planira se i sprovodi na osnovu izvršenih nadzora u pogledu vrsta prevoza i prevoznika, kao i ako se tokom nadzora na putu ustanove prekršaji odredbi ovog zakona.

Nadzor u prostorijama prevoznika, pored nadzora iz člana 47. stav 3. ovog zakona obuhvata i nadzor:

1) nedeljnih odmora i vremena upravljanja vozilom između nedeljnih odmora;

2) pridržavanja ograničenja vremena upravljanja vozilom tokom dve uzastopne nedelje;

3) najdužih prosečnih nedeljnih radnih vremena članova posade vozila, dnevnih radnih vremena, odmora u toku dnevnog rada i noćnog rada;

4) tahografskih listića, podataka i štampanih ispisa sa digitalnog tahografa i sa kartice vozača;

5) potvrda o aktivnostima vozača.

Nadzorni organi mogu da koriste kontrolnu listu sa stavkama koje se kontrolišu tokom nadzora u prostorijama prevoznika i opremu navedenu u članu 47. stav 7. ovog zakona.

Tokom nadzora nadzorni organi mogu proveravati i zajedničku odgovornost prevoznika, pošiljaoca tereta, špedicija i ostalih učesnika u organizaciji prevoza, što obuhvata proveru da ugovori o prevozu omogućavaju poštovanje odredaba ovog zakona.

Nadzorni organi se usklađuju u organizaciji istovremenih nadzora u prostorijama prevoznika.

Nadzorni organi su dužni da prilikom nadzora u prostorijama prevoznika uzmu u obzir sve informacije dobijene od nadležnih organa drugih država o počinjenim prekršajima odredaba ovog zakona odnosno AETR sporazuma koji se odnose na datog prevoznika ili njegove vozače.

Nadzor koji se vrši u prostorijama nadzornih organa na osnovu traženih dokumenata, isprava ili podataka koje je prevoznik predao na zahtev nadzornog organa smatra se nadzorom u prostorijama prevoznika.

Prilikom nadzora u prostorijama prevoznika, nadzorni organi mogu da izvrše kontrolu podataka sa tahografa i kartica vozača koji su predmet nadzora.

O izvršenom nadzoru u prostorijama prevoznika sačinjava se zapisnik koji se dostavlja prevozniku, kao pisani dokaz o izvršenom nadzoru, a čiji izgled i sadržinu propisuje Ministar uz saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.ˮ.

Član 25.

Član 51. menja se i glasi:

“Član 51.

Prilikom stručnog nadzora Agencija ima ovlašćenje da:

1) proverava da li radionica za tahografe ispunjava propisane uslove za izdavanje dozvole;

2) proverava da li se poslovi radionice za tahografe obavljaju na propisan način;

3) proverava da li je poslovanje radionice usklađeno sa odgovarajućim propisanim procedurama pri obavljanju poslova u vezi sa tahografima;

4) zatraži od tehničara u radionici za tahografe da ponovo izvrši određeni postupak kontrole i pregleda tahografa;

5) privremeno zaustavi tehničara u vršenju poslova radionice, na period ne duži od 120 minuta, radi provere da li poslove radionice obavlja na propisan način;

Provera iz stava 1. tačka 3) je posebno usmerena na rukovanje karticom radionice i sigurnosne mere i ne mora se sprovoditi u prostorijama radionice za tahografe i obavlja se najmanje jednom u dve godine.

Agencija preduzima sve potrebne mere za sprečavanje sukoba interesa između radionica za tahografe i prevoznika, a u slučajevima gde postoji visok stepen rizika od sukoba interesa, preduzimaju se dodatne mere za osiguranje da radionica za tahografe poštuje odredbe ovog Zakona.

Lica zaposlena u radionici za tahografe dužna su da Agenciji omoguće nesmetano preduzimanje radnji iz stava 1. ovog člana.

Nakon izvršenog stručnog nadzora Agencija dostavlja republičkom inspektoru za drumski saobraćaj zapisnik o stručnom nadzoru.

Stručni nadzor godišnje obuhvata najmanje 10% radionica za tahografe.

Član 26.

Član 54. menja se i glasi:

“Član 54.

Novčanom kaznom u iznosu od 240.000 do 600.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ne ugradi tahograf ili ugradi više od jednog tahografa, suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona (član 10. stav 1. AETR sporazuma);

2) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ne izvrši naknadnu ugradnju tahografa u radionici za tahografe koja ima odgovarajuću dozvolu, suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona (član 10. stav 1. AETR sporazuma);

3) ako je u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ugrađen tahograf koji nije odobrenog tipa ili nije u skladu sa propisanim uslovima u pogledu generacije i verzije tahografa, suprotno članu 14. stav 2. ovog zakona (član 10. stav 2. AETR sporazuma);

4) ako se utvrdi zloupotreba u smislu izmene, prikrivanja, brisanja, uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka ili evidentiranje netačnih podataka na tahografskom listiću ili na ispisu sa digitalnog tahografa, u tahografu ili na kartici vozača, suprotno članu 14. stav 5. ovog zakona (član 12. stav 8. Aneksa AETR sporazuma);

5) ako se u vozilu, čiji je vlasnik ili korisnik, koristi uređaj ili naprava za manipulaciju sa tahografom, signalom koji se od izvora signala šalje ka tahografu, tahografskim listićem ili karticom vozača koja može da dovede do zloupotrebe u smislu izmena, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno memorisanja netačnih podataka, suprotno članu 14. stav 6. ovog zakona (član 12. stav 8. Aneksa AETR sporazuma);

6) ako proizvodi, distribuira, oglašava, odnosno prodaje uređaje koji su projektovani, odnosno namenjeni za manipulaciju sa tahografom, suprotno članu 14. stav 7. ovog zakona;

7) ako nadzornom organu ne omogući nesmetano vršenje nadzora u prostorijama prevoznika, suprotno članu 15. stav 8. ovog zakona;

8) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, u koje mora biti ugrađen graničnik brzine, kada učestvuje u saobraćaju na putu, nije ugrađen graničnik brzine, suprotno članu 19. stav 1. ovog zakona;

9) ako je u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, u koje mora biti ugrađen graničnik brzine, kada učestvuje u saobraćaju na putu, naknadno ugrađen graničnik brzine koji nije u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima propisanim UNECE pravilnikom broj 89, suprotno članu 19. stav 2. ovog zakona;

10) ako se utvrdi da u vozilu, čiji je vlasnik ili korisnik, postoji uređaj ili naprava za manipulaciju koji može da dovede do neovlašćene izmene signala koji se šalje graničniku brzine, suprotno članu 19. stav 4. ovog zakona;

11) ako naknadnu ugradnju graničnika brzine ne obavi u radionici za tahografe, suprotno članu 31. stav 6. ovog zakona.

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 200.000 - 500.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana preduzetnik.

Novčanom kaznom u iznosu od 30.000 do 60.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu.

Član 27.

Posle člana 54. dodaje se novi član 54a. koji glasi:

“Član 54a.

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1) ako ne vodi propisanu evidenciju o radnom vremenu članova posade vozila, suprotno članu 4. stav 12. ovog zakona;

2) ako na zahtev nadležnog organa ne pruži na uvid propisanu evidenciju o radnom vremenu članova posade vozila, suprotno članu 4. stav 14. ovog zakona;

3) ako je dnevno vreme upravljanja vozilom vozača duže od dozvoljenog za najmanje 50%, a vozač tokom ovog perioda nije koristio deo odmora u neprekidnom trajanju od najmanje 4 časa i 30 minuta, suprotno članu 5. stav 1. ovog zakona (član 6. stav 1. AETR sporazuma);

4) ako je nedeljno vreme upravljanja vozilom vozača najmanje 70 časova, suprotno članu 5. stav 2. ovog zakona (član 6. stav 2. AETR sporazuma);

5) ako je vreme upravljanja vozilom vozača u toku dve uzastopne nedelje najmanje 112 časova i 30 minuta, suprotno članu 5. stav 3. ovog zakona (član 6. stav 3. AETR sporazuma);

6) ako na zahtev nadležnog organa ne pruži na uvid tahografske listiće i ispise, suprotno članu 15. stav 3. ovog zakona (član 11. stav 2. Aneksa AETR sporazuma);

7) ako na zahtev nadležnog organa ne pruži na uvid podatke sa digitalnog tahografa i kartice vozača, suprotno članu 15. stav 6. ovog zakona (član 11. stav 2. Aneksa AETR sporazuma).

8) ako na zahtev nadzornog organa ne pruži na uvid zapisnike i druge relevantne podatke dobijene od nadzornih organa u vezi sa obavljenim nadzorom u prostorijama prevoznika i na putu, suprotno članu 15. stav 7. ovog zakona;

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 120.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana preduzetnik.

Novčanom kaznom u iznosu od 25.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu.ˮ.

Član 28.

U članu 55. stav 1. tačka 5) briše se.

Posle tačke 29) dodaje se nova tačka 29a) koja glasi: “29a) ako član posade vozila koristi u vozilu pun nedeljni odmor, odnosno odmor koji traje duže od 45 časova, suprotno članu 8. stav 12. ovog zakona (član 8. stav 8. AETR sporazuma);ˮ.

U tački 35) reči: “plombiran, odnosno nema informativnu nalepnicu, odnosno nijeˮ brišu se.

Posle tačke 35) dodaje se nova tačka 35a) koja glasi: “35a) ako se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju tahografa koji nema propisanu i važeću informativnu nalepnicu, suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);ˮ.

Tačka 38) menja se i glasi: “38) ako se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju tahografa koji nije plombiran ili nije propisno plombiran suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. aneksa AETR sporazuma);ˮ.

Posle tačke 38) dodaje se nova tačka 38a) koja glasi: “38a) ako se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju analognog tahografa koji nema ili nema odgovarajuću natpisnu pločicu ili nalepnicu, suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona (član 10. stav 1. aneksa AETR sporazuma);ˮ.

U tački 40) posle reči: “vozača” briše se zapeta i dodaju se reči: “ili ih ne preuzimaˮ.

Posle tačke 41) dodaje se nova tačka 41a) koja glasi: “41a) čiji vozač od trenutka preuzimanja vozila ne koristi svoj tahografski listić u analognom tahografu, odnosno karticu vozača u digitalnom tahografu, suprotno članu 16. stav 3. ovog zakona (član 12. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);ˮ

U tački 46) reči: “čiji je vlasnik ili korisnik,ˮ brišu se, a posle reči: “tahografe,ˮ dodaju se reči: “najkasnije po povratku u sedište prevoznika,ˮ

Član 29.

U članu 56. posle tačke 32) dodaju se nove tačke 32a), 32b) i 32v) koje glase:

“32a) čiji vozač prilikom nadzora na putu nema tahografske listiće za tekući dan i prethodnih 28 dana, suprotno članu 18. stav 1. tačka 1) i stavu 2. tačka 3) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

32b) čiji vozač prilikom nadzora na putu nema karticu vozača, ako je poseduje, sa podacima za tekući dan i prethodnih 28 dana, suprotno članu 18. stav 1. tačka 2) i stav 2. tačka 1) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

32v) čiji vozač prilikom nadzora na putu nema ručne unose ili štampane ispise koji se odnose na tekući dan i prethodnih 28 dana ili potvrde o aktivnosti vozača ako ih poseduje ili dokaze o izrečenim sankcijama, suprotno članu 18. stav 1. tač. 3)-5) i stava 2. tač. 2), 4) i 5) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);ˮ

Član 30.

Član 58. menja se i glasi:

“Član 58.

Novčanom kaznom u iznosu od 80.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice:

1) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ne ugradi tahograf ili ugradi više od jednog tahografa, suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona (član 10. stav 1. AETR sporazuma);

2) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ne izvrši naknadnu ugradnju tahografa u radionici za tahografe koja ima odgovarajuću dozvolu, suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona (član 10. stav 1. AETR sporazuma);

3) ako je u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, ugrađen tahograf koji nije odobrenog tipa, odnosno nije u skladu sa propisanim uslovima u pogledu generacije i verzije tahografa, suprotno članu 14. stav 2. ovog zakona (član 10. stav 2. AETR sporazuma);

4) kod koga se utvrdi zloupotreba u smislu izmene, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka ili evidentiranje netačnih podataka na tahografskom listiću ili na ispisu sa digitalnog tahografa, u tahografu ili na kartici vozača, suprotno članu 14. stav 5. ovog zakona (član 12. stav 8. Aneksa AETR sporazuma);

5) ako se u vozilu nalazi uređaj ili naprava za manipulaciju sa tahografom, tahografskim listićem ili karticom vozača koji mogu da dovedu do zloupotrebe u smislu izmena, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno memorisanja netačnih podataka, suprotno članu 14. stav 6. ovog zakona (član 12. stav 8. Aneksa AETR sporazuma);

6) ako proizvodi, distribuira, oglašava, odnosno prodaje uređaje koji su projektovani, odnosno namenjeni za manipulaciju sa tahografom, suprotno članu 14. stav 7. ovog zakona;

7) koje upravlja vozilom koristeći personalizovanu karticu vozača koja nije njegova sopstvena, suprotno članu 16. stav 1. ovog zakona (član 11. stav 4.a) Aneksa AETR sporazuma);

8) koje koristi oštećenu, neispravnu ili nevažeću karticu vozača u digitalnom tahografu, suprotno članu 16. stav 2. ovog zakona (član 11. stav 4.a) Aneksa AETR sporazuma);

9) koje prilikom nadzora na putu ne pruži zahtevane isprave na uvid ovlašćenom licu nadzornog organa, suprotno članu 18. st. 1 i 2. ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

10) ako u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, u koje mora biti ugrađen graničnik brzine, kada učestvuje u saobraćaju na putu, nije ugrađen graničnik brzine, suprotno članu 19. stav 1. ovog zakona;

11) ako je u vozilo, čiji je vlasnik ili korisnik, u koje mora biti ugrađen graničnik brzine, kada učestvuje u saobraćaju na putu, naknadno ugrađen graničnik brzine koji nije u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima propisanim UNECE pravilnikom broj 89, suprotno članu 19. stav 2. ovog zakona;

12) ako u vozilu postoji uređaj ili naprava za manipulaciju koji može da dovede do neovlašćene izmene signala koji se šalje graničniku brzine, suprotno članu 19. stav 4. ovog zakona.

13) ako vozač koji je isključen iz saobraćaja upravlja vozilom tokom trajanja navedenog isključenja, suprotno članu 48. stav 4. ovog zakona;

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kumulativno se izriču i 2 kaznena poena, koji se izvršavaju u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima.ˮ.

Član 31.

Posle člana 58. dodaje se novi član 58a. koji glasi:

“Član 58a.

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice:

1) čije je dnevno vreme upravljanja vozilom duže od dozvoljenog za najmanje 50%, suprotno članu 5. stav 1. ovog zakona (član 6. stav 1. AETR sporazuma);

2) čije je nedeljno vreme upravljanja vozilom najmanje 70 časova, suprotno članu 5. stav 2. ovog zakona (član 6. stav 2. AETR sporazuma);

3) čije je vreme upravljanja vozilom u toku dve uzastopne nedelje najmanje 112 časova i 30 minuta, suprotno članu 5. stav 3. ovog zakona (član 6. stav 3. AETR sporazuma);

4) koje poseduje, odnosno koristi više od jedne važeće sopstvene personalizovane kartice vozača, suprotno članu 16. stav 1. ovog zakona (član 11. stav 4.a) Aneksa AETR sporazuma);

5) koje ne koristi svoj tahografski listić u analognom tahografu, odnosno svoju karticu vozača u digitalnom tahografu, suprotno članu 16. stav 3. ovog zakona (član 12. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);

6) koje, u slučaju višečlane posade, ne umetne svoju karticu vozača u odgovarajući čitač na digitalnom tahografu, odnosno ne vodi ručni unos o svojim aktivnostima osim upravljanja vozilom kada drugi vozači koriste digitalni tahograf, suprotno članu 16. stav 10. ovog zakona (član 12. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);

7) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko svoje prezime, odnosno svoje ime, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.a) Aneksa AETR sporazuma);

8) koje, u slučaju višečlane posade, nepravilno postavi, odnosno nepravovremeno menja poziciju tahografskih listića tako da se relevantni podaci vezani za upravljanje vozilom ne evidentiraju na tahografskom listiću vozača vozila u koje je ugrađen analogni tahograf, odnosno ne vodi ručni unos o svojim aktivnostima osim upravljanja vozilom kada drugi vozači koriste analogni tahograf, suprotno članu 16. stav 12. ovog zakona (član 12. stav 2.c) Aneksa AETR sporazuma);

9) koje ne čuva oštećeni listić, odnosno oštećenu ili neispravnu karticu vozača, koji sadrže evidentirane podatke, suprotno članu 17. stav 1. ovog zakona (član 12. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

9) koje ne štampa dnevni ispis sa vozila na početku, odnosno po završetku upravljanja vozilom ili ne upisuje propisane podatke na poleđini štampanog ispisa, suprotno članu 17. stav 2. ovog zakona ukoliko je kartica vozača oštećena ili neispravna, odnosno izgubljena ili ukradena (član 13. stav 2.b) Aneksa AETR sporazuma).

Član 32.

Član 59. menja se i glasi:

“Član 59.

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 40.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice:

1) čije je prosečno nedeljno radno vreme u bilo kom četvoromesečnom periodu, uključujući i prekovremeni rad, najmanje 60 časova, suprotno članu 4. stav 1. ovog zakona;

2) čije je dnevno radno vreme, uključujući i prekovremeni rad najmanje 16 časova u periodu od 24 časa, suprotno članu 4. stav 2. ovog zakona;

3) čije je nedeljno radno vreme, uključujući i prekovremeni rad, najmanje 70 časova, suprotno članu 4. stav 3. ovog zakona;

4) čije je radno vreme kada obavlja noćni rad, uključujući i prekovremeni rad, najmanje 13 časova tokom perioda od 24 časa, suprotno članu 4. stav 5. ovog zakona;

5) koje ne evidentira, netačno ili neadekvatno evidentira vreme upravljanja vozilom koje ne spada u oblast primene ovog zakona, suprotno članu 4. stav 9. ovog zakona;

6) čije je dnevno vreme upravljanja vozilom duže za najmanje 2 časa do najviše 50% od dozvoljenog, suprotno članu 5. stav 1. ovog zakona (član 6. stav 1. AETR sporazuma) i članu 5. stav 4. ovog zakona;

7) čije je nedeljno vreme upravljanja vozilom najmanje 65 časova, a kraće od 70 časova, suprotno članu 5. stav 2. ovog zakona (član 6. stav 2. AETR sporazuma);

8) čije je vreme upravljanja vozilom u toku dve uzastopne nedelje najmanje 105 časova, a kraće od 112 časova i 30 minuta, suprotno članu 5. stav 3. ovog zakona (član 6. stav 3. AETR sporazuma);

9) čiji je period upravljanja vozilom najmanje šest časova, suprotno članu 6. stav 1. ovog zakona (član 7. stav 1. AETR sporazuma);

10) koje u javnom linijskom prigradskom i gradskom prevozu putnika, odnosno u međumesnom linijskom prevozu putnika na linijama dužine do 50 km, koji se obavlja u celini na teritoriji Republike Srbije, ne iskoristi pauzu od najmanje 5 minuta na svakom polaznom stajalištu pre svakog polaska, suprotno članu 6. stav 4. ovog zakona;

11) koje najkasnije nakon šest časova neprekidnog rada, ne prekine radno vreme odmorom u toku dnevnog rada, suprotno članu 7. stav 1. ovog zakona;

12) koje za radno vreme koje traje duže od šest, a najviše devet časova, koristi odmor u toku dnevnog rada od najviše 10 minuta, suprotno članu 7. stav 2. ovog zakona;

13) koje za radno vreme koje traje duže od devet, a najviše 12 časova, koristi odmor u toku dnevnog rada od najviše 20 minuta, suprotno članu 7. stav 3. ovog zakona;

14) koje za radno vreme koje traje duže od 12 časova, koristi odmor u toku dnevnog rada od najviše 30 minuta, suprotno članu 7. stav 4. ovog zakona;

15) koje ne iskoristi puni dnevni odmor u roku od 24 časa nakon završetka prethodnog dnevnog ili nedeljnog odmora, a deo odmora koji ulazi u navedeni rok od 24 časa je kraći od osam časova i 30 minuta, pod uslovom da korišćenje skraćenog dnevnog odmora nije dozvoljeno, suprotno članu 8. stav 2. ovog zakona (član 8. stav 2. AETR sporazuma);

16) koje ne iskoristi skraćeni dnevni odmor u roku od 24 časa nakon završetka prethodnog dnevnog ili nedeljnog odmora, a deo odmora koji ulazi u navedeni rok od 24 časa je kraći od sedam časova, pod uslovom da je korišćenje skraćenog dnevnog odmora dozvoljeno suprotno članu 8. stav 2. ovog zakona (član 8. stav 2. AETR sporazuma);

17) koje ne iskoristi podeljeni dnevni odmor u roku od 24 časa nakon završetka prethodnog dnevnog ili nedeljnog odmora, a drugi deo odmora koji ulazi u navedeni rok od 24 časa je kraći od sedam časova, suprotno članu 8. stav 2. ovog zakona (član 8. stav 2. AETR sporazuma);

18) koje, kao član višečlane posade, ne iskoristi dnevni odmor u roku od 30 časova nakon završetka prethodnog dnevnog ili nedeljnog odmora, a deo odmora koji ulazi u navedeni rok od 30 časova je kraći od sedam časova, suprotno članu 8. stav 4. ovog zakona (član 8. stav 3. AETR sporazuma);

19) koje u toku bilo koje dve uzastopne nedelje ne iskoristi najmanje dva puna nedeljna odmora ili jedan pun nedeljni odmor i jedan skraćeni nedeljni odmor, suprotno članu 8. stav 6. ovog zakona (član 8. stav 6. AETR sporazuma);

20) koje umesto skraćenog nedeljnog odmora iskoristi odmor kraći od 20 časova, suprotno članu 8. stav 6. ovog zakona (član 8. stav 6. AETR sporazuma), odnosno članu 8. stav 10. ovog zakona;

21) koje umesto punog nedeljnog odmora iskoristi odmor kraći od 36 časova, suprotno članu 8. stav 6. ovog zakona (član 8. stav 6. AETR sporazuma);

22) koje po završetku šestog 24-časovnog perioda od završetka prethodnog nedeljnog odmora započne korišćenje nedeljnog odmora nakon najmanje 12 časova, suprotno članu 8. stav 7. ovog zakona (član 8. stav 6.a) i c) AETR sporazuma);

23) koje po završetku dvanaestog 24-časovnog perioda od završetka prethodnog nedeljnog odmora započne korišćenje nedeljnog odmora nakon najmanje 12 časova, suprotno članu 8. stav 8. ovog zakona (član 8. stav 6.b) AETR sporazuma);

24) koje po završetku dvanaestog 24-časovnog perioda od završetka prethodnog nedeljnog odmora koristi jedan pun i jedan skraćeni nedeljni odmor koji u zbiru traju kraće od dozvoljenog, a najviše 65 časova, suprotno članu 8. stav 8. tačka 2) ovog zakona (član 8. stav 6.b)(2) AETR sporazuma);

25) koje kao vozač koji nije član višečlane posade po završetku šestog 24-časovnog perioda tokom vremenskog perioda između 22:00 i 6:00 časova upravlja vozilom najmanje četiri časa i 30 minuta, suprotno članu 8. stav 8. tačka 4) ovog zakona (član 8. stav 6.b)(4) AETR sporazuma);

26) koje ne nadoknadi vremensku razliku do punog nedeljnog odmora najkasnije do kraja treće nedelje računajući od nedelje u kojoj je koristilo skraćeni nedeljni odmor, odnosno ne nadoveže vremensku razliku do punog odmora na drugi odmor u trajanju od najmanje devet časova, suprotno članu 8. stav 9. ovog zakona (član 8. st. 6.a)(2) i 7. AETR sporazuma);

27) ako član posade vozila koristi u vozilu pun nedeljni odmor, odnosno odmor koji traje duže od 45 časova, suprotno članu 8. stav 12. ovog zakona (član 8. stav 8. AETR sporazuma);

28) koje koristi Potvrdu za vremena odnosno aktivnosti vozača za period u kome ta vremena odnosno aktivnosti nisu utvrđene za tog vozača, suprotno članu 11. stav 1. ovog zakona (Aneks - Dodatak 3 stav 1. AETR sporazuma);

29) koje koristi Potvrdu za vremena odnosno aktivnosti vozača koje se evidentiraju, odnosno koje su evidentirane pomoću tahografa ili ručnim unosom, suprotno članu 11. stav 2. ovog zakona (Aneks - Dodatak 3 stav 1. AETR sporazuma);

30) koje se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju tahografa koji nema propisanu i važeću informativnu nalepnicu, suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

31) koje se ne stara o propisnom korišćenju digitalnog tahografa usled nepropisnog korišćenja funkcije “OUT OF SCOPEˮ ili nekorišćenja te funkcije ako je korišćenje propisano, suprotno članu 14. stav 3. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

32) koje se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju tahografa koji nije pregledan u radionici u propisanim slučajevima, suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

33) koje se ne stara o propisnom korišćenju tahografa koji ima mogućnost evidentiranja podataka za samo jednog vozača, a koristi ga višečlana posada, suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

34) koje se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju tahografa koji nije plombiran ili nije propisno plimbiran, suprotno članu 14. st. 3. i 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

35) koje se ne stara o ispravnosti i o propisnom korišćenju analognog tahografa koji nema ili nema odgovarajuću natpisnu pločicu ili nalepnicu, suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona (član 10. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

36) koje se ne stara o propisnom korišćenju tahografskih listića u pogledu istovremenog korišćenja više sopstvenih tahografskih listića, suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona;

37) koje se ne stara o propisnom korišćenju analognog tahografa na način da nije umetnuo odgovarajući tahografski listić ili ga nije umetnuo od trenutka preuzimanja vozila suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona;

38) koje se ne stara o propisnom korišćenju analognog tahografa tako da vreme na tahografskom listiću odgovara vremenu koje pokazuje sat koji je podešen na zvanično vreme države u kojoj je registrovano vozilo, suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona (član 12. stav 3. prva alineja aneksa AETR sporazuma);

39) koje se ne stara o propisnom korišćenju tahografskih listića u pogledu nepropisnog naznačavanja na poleđini tahografskog listića natpisa “VAN OBLASTI PRIMENEˮ, odnosno natpisa “LINIJSKIˮ ili nenaznačavanja ako je naznačavanje propisano, suprotno članu 14. stav 4. ovog zakona;

40) čiji se tahografski listić ili kartica vozača ne nalazi u tahografu kada je u vozilu, odnosno obavlja ostale aktivnosti u vezi sa vozilom ili tekućim prevozom usled čega nisu zabeležene aktivnosti vozača na tahografskom listiću ili kartici vozača, suprotno članu 16. stav 4. ovog zakona (član 12. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);

41) koje koristi tahografski listić u analognom tahografu duže od perioda za koji je predviđen usled čega dolazi do gubitka relevantnih podataka, odnosno nemogućnosti čitanja zabeleženih podataka, suprotno članu 16. stav 6. ovog zakona (član 12. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);

42) koje koristi zaprljan ili oštećen tahografski listić ili karticu vozača, a evidentirani podaci na tahografskom listiću ili kartici vozača nisu čitki, suprotno članu 16. stav 7. ovog zakona (član 12. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

43) koje ne koristi odgovarajuće preklopnike ili tastere na analognom tahografu, odnosno tastere na digitalnom tahografu ili ih ne koristi pravovremeno za evidentiranje vremena upravljanja, odnosno ostalog radnog vremena, odnosno vremena raspoloživosti, odnosno odmora vozača, suprotno članu 16. stav 8. ovog zakona (član 12. stav 3. druga alineja Aneksa AETR sporazuma);

44) koje ne upisuje na tahografski listić ručno svoje aktivnosti osim upravljanja vozilom, čitko i bez prljanja listića, ako je u vozilo ugrađen analogni tahograf, odnosno ne vrši ručni unos svojih aktivnosti u digitalni tahograf korišćenjem aplikacije za ručni unos, suprotno članu 16. stav 9. ovog zakona (član 12. stav 2.b) Aneksa AETR sporazuma);

45) koje upisuje ručno aktivnosti vozača koje ne odgovaraju stvarnom stanju, na tahografski listić ako je u vozilo ugrađen analogni tahograf, odnosno korišćenjem aplikacije za ručni unos ako je u vozilo ugrađen digitalni tahograf, suprotno članu 16. stav 9. ovog zakona (član 12. stav 2.b) Aneksa AETR sporazuma);

46) koje prilikom nadzora na putu nema tahografske listiće za tekući dan i prethodnih 28 dana, suprotno članu 18. stav 1. tačka 1) i stavu 2. tačka 3) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

47) koje prilikom nadzora na putu nema karticu vozača, ako je poseduje, sa podacima za tekući dan i prethodnih 28 dana, suprotno članu 18. stav 1. tačka 2) i stav 2. tačka 1) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

48) koje prilikom nadzora na putu nema ručne unose ili štampane ispise koji se odnose na tekući dan i prethodnih 28 dana ili potvrde o aktivnosti vozača ako ih poseduje ili dokaze o izrečenim sankcijama, suprotno članu 18. stav 1. tač. 3)-5) i stav 2. tač.), 4) i 5) ovog zakona (član 12. stav 7. Aneksa AETR sporazuma);

49) ako ugrađeni graničnik brzine nije uključen, suprotno članu 19. stav 1. ovog zakona;

50) ako se neispravan tahograf u vozilu koje se koristi a čiji je vlasnik ili korisnik, ne opravi u radionici za tahografe, suprotno članu 20. stav 1. ovog zakona (član 9. stav 1. i član 13. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

51) ako se neispravan tahograf u vozilu koje se koristi a čiji je vlasnik ili korisnik, ne opravi u roku od sedam dana od dana nastanka neispravnosti tahografa, suprotno članu 20. stav 1. ovog zakona (član 13. stav 1. Aneksa AETR sporazuma);

52) koje, ukoliko je tahograf neispravan ili ga nije moguće koristiti, ne upisuje propisane podatke na poleđini tahografskog listića, na poleđini termalnog papira za ispis ili na odgovarajući listić koji se prilaže uz tahografski listić, ili ne beleži pravovremeno sva vremena, odnosno aktivnosti koje tahograf više ne evidentira, odnosno ne štampa na ispravan način, suprotno članu 20. stav 2. ovog zakona (član 13. stav 2.a) Aneksa AETR sporazuma);

53) koje ne prijavi gubitak ili krađu kartice vozača nadležnim organima države u kojoj su se gubitak ili krađa dogodili, suprotno članu 21. stav 2. ovog zakona (član 13. stav 3. Aneksa AETR sporazuma).

Član 33.

U članu 60. tač. 25)-27) menjaju se i glase:

25) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak, datum početka rada na vozilu, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona;

26) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak, datum završetka rada na vozilu, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona;

27) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak stanje odometra na početku rada na vozilu, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona;

U tački 32) posle reči: “sedamˮ dodaje se reč: “kalendarskihˮ.

Tačka 33) briše se.

Član 34.

U članu 61. stav 1. tač. 26)-32) menjaju se i glase:

“26) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak ili popuni skraćenicom umesto punim nazivom mesto početka rada na vozilu u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.b) Aneksa AETR sporazuma);

27) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak ili popuni skraćenicom umesto punim nazivom mesto završetka rada na vozilu u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.b) Aneksa AETR sporazuma);

28) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak registarski broj vozila u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.c) Aneksa AETR sporazuma);

29) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak stanje na odometru na završetku rada na vozilu u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.d) Aneksa AETR sporazuma);

30) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak razliku stanja odometra između završetka i početka rada na vozilu u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.d) Aneksa AETR sporazuma);

31) koje na tahografskom listiću ne popuni ili ne popuni čitko ili popuni netačno ili popuni na mestu predviđenom za drugi podatak vreme promene vozila u kome se koristi tahografski listić, suprotno članu 16. stav 11. ovog zakona (član 12. stav 5.e) Aneksa AETR sporazuma);

32) koje u digitalni tahograf ne unese ili unese netačne ili ne unese pravovremeno podatke o državi početka rada na vozilu, suprotno članu 16. stav 14. ovog zakona (član 12. stav 5.bis. Aneksa AETR sporazuma)ˮ.

Posle tačke 32) dodaje se nova tačka 33) koja glasi: “33) koje u digitalni tahograf ne unese ili unese netačne ili ne unese pravovremeno podatke o državi završetka rada na vozilu, suprotno članu 16. stav 14. ovog zakona (član 12. stav 5.bis. Aneksa AETR sporazuma).ˮ.ˮ

Član 35.

Član 62. menja se i glasi:

“Član 62.

Novčanom kaznom u iznosu od 200.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1) ako graničnik brzine koji naknadno ugradi u vozilo nije u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima, suprotno članu 19. stav 2. ovog zakona;

2) ako poslove radionice obavlja za tahografe koji nisu u upotrebi, suprotno članu 31. stav 4. ovog zakona;

3) ako izda Uverenje o ispravnosti tahografa za tahograf koji nije ispravan ili čija podešavanja ne odgovaraju parametrima vozila ili sa kojim je povezan uređaj ili naprava za manipulaciju, suprotno članu 31. stav 5. ovog zakona;

4) ako obavlja poslove iz člana 31. ovog zakona a ne ispunjava propisane uslove, odnosno nema dozvolu izdatu u skladu sa odredbama ovog zakona, suprotno članu 32. stav 1. ovog zakona;

5) ako za vreme dok ne ispunjava neki od uslova iz člana 33. stav 2. tač. 2)-9) obavlja poslove radionice, suprotno članu 33. stav 5. ovog zakona;

6) ako nakon oduzimanja ili isteka roka važenja dozvole ne dostavi Agenciji sve kartice radionice ili žigove ili neiskorišćene obrasce uverenja o ispravnosti tahografa, suprotno članu 35. stav 5. ovog zakona;

7) ako, u slučaju oduzimanja ili isteka roka važenja dozvole, ne čuva do isteka za to propisanog roka svu dokumentaciju ili evidencije koje vodi prema ovom zakonu, suprotno članu 35. stav 6. ovog zakona;

8) ako obavlja poslove za koje ne poseduje važeću dozvolu izdatu od strane Agencije, suprotno članu 36. stav 1. ovog zakona;

9) ako poslove radionice obavlja na lokaciji ili u objektima za koje nije dobilo dozvolu, suprotno članu 36. stav 2. ovog zakona;

10) ako za vreme dok ne ispunjava neki od uslova iz člana 33. stav 2. tač. 10)-13) obavlja poslove radionice na koje se odnosi navedeni uslov, suprotno članu 36. stav 7. ovog zakona;

11) ako u slučaju demontaže digitalnog tahografa, ne preuzme sve podatke koji su na njemu evidentirani, za poslednja tri meseca, zaključno sa danom kada je došlo do neispravnosti ili greške, uključujući i lične podatke, suprotno članu 36. stav 9. ovog zakona;

12) ako izda potvrdu o nemogućnosti preuzimanja podataka suprotno članu 37. stav 3. ovog zakona, a dodatnim pregledom se utvrdi da je moguće izvršiti preuzimanje podataka ili napraviti ispise iz digitalnog tahografa;

13) ako jedan primerak potvrde o nemogućnosti preuzimanja podataka ne pošalje Agenciji, suprotno članu 37. stav 5. ovog zakona;

14) ako poslove radionice obavlja lice koje ne poseduje važeću licencu tehničara ili tehničar koji ima rešenje o suspenziji licence tehničara ili tehničar koji nije zaposlen u radionici za tahografe, suprotno članu 39. stav 1. ovog zakona;

15) ako posao opravke analognih tahografa u radionici obavlja lice koje za to nije stručno osposobljeno, suprotno članu 39. stav 2. ovog zakona;

16) ako lice zaposleno u radionici ne omogući ili spreči Agenciju da nesmetano preduzme radnje iz člana 51. stav 1. ovog zakona, suprotno članu 51. stav 2. ovog zakona.

Novčanom kaznom od 30.000 do 60.000 dinara ili radom u javnom interesu u trajanju od najmanje 240 časova kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu.

Novčanom kaznom od 30.000 do 60.000 dinara ili radom u javnom interesu u trajanju od najmanje 240 časova kazniće se odgovorno lice u pravnom licu ako, u slučaju da privredno društvo, odnosno javno preduzeće, odnosno preduzetnik prestanu da postoje, o tome ne obavesti Agenciju ili ne dostavi svu dokumentaciju ili evidencije koje je radionica za tahografe vodila, suprotno članu 35. stav 6. ovog zakona.

Član 36.

U članu 63. stav 1. reči: “ili preduzetnikˮ brišu se.

Posle tačke 4) dodaje se nova tačka 4a) koja glasi:” 4a) ako najkasnije u roku od tri radna dana ne obavesti Agenciju da je prestalo da ispunjava neki od uslova iz člana 33. stav 2. tač. 2) do 8), suprotno članu 33. stav 6. ovog zakona;ˮ

U tački 5) broj: “5ˮ zamenjuje se brojem: “4ˮ.

U tački 7) reči: “tač.10) ili 11) ili 12) ili 13),ˮ zamenjuju se rečima “tač. 9) ili 10) ili 11),ˮ

Član 37.

U članu 64. stav 1. reči: “ili preduzetnikˮ brišu se.

Tačka 2) menja se i glasi: “2) ako ne omogući da se izvrši dodatni pregled kako bi se utvrdilo da li je moguće izvršiti preuzimanje podataka ili napraviti ispise iz digitalnog tahografa, suprotno članu 37. stav 6. ovog zakona.ˮ.

Član 38.

U članu 65. posle tačke 4) dodaje se nova tačka 4a) koja glasi: “4a) ako obavlja poslove radionice a ne poseduje važeću licencu tehničara ili ima rešenje o suspenziji licence tehničara, suprotno članu 39. stav 1. ovog zakona;ˮ.

Posle tačke 5) dodaje se nova tačka 5a) koja glasi: “5a) ako obavlja posao opravke analognih tahografa a nije za to stručno osposobljen, suprotno članu 39. stav 2. ovog zakona;ˮ

U tački 9) broj: “2ˮ zamenjuje se brojem: “4ˮ.

Član 39.

U članu 66. stav 1. tačka 3) menja se i glasi: “3) ako poslove radionice ne obavlja savesno ili ne obavlja na propisan način ili obavlja suprotno odredbama AETR sporazuma za analogne i digitalne tahografe, odnosno Uredbe (EU) broj 165/2014 Evropskog parlamenta i Saveta i Aneksa 1C Sprovedbene Uredbe Komisije (EU) broj 2016/799 za “smartˮ tahografe, suprotno članu 39. stav 2. ovog zakona;ˮ.

U tački 6) tačka se zamenjuje sa tačkom i zapetom i dodaju se nove tač. 7) i 8) koje glase:

“7) ako ponovni postupak kontrole i pregleda tahografa iz člana 51. stav 1. tačka 4) ne obavi na propisan način;

8) ako na zahtev iz člana 51. stav 1 tačka 5) ne zaustavi vršenje poslova radionice pre isteka perioda od 120 minuta.ˮ.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 40.

Tehničaru koji ima dokaz o stručnoj osposobljenosti za obavljanje poslova opravke analognih tahografa izdat od proizvođača tahografa, odnosno njegovog predstavnika i koji ima najmanje tri godine radnog iskustva u obavljanju poslova opravke analognih tahografa u radionici za tahografe Agencija će, na zahtev izjavljen najkasnije u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, izdati Potvrdu o stručnoj osposobljenosti tehničara za obavljanje poslova opravke analognih tahografa.

Radionice za tahografe koje na dan stupanja na snagu ovog zakona imaju važeću dozvolu za opravku analognih tahografa nastavljaju da rade a moraju se usaglasiti sa odredbama ovog zakona u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 41.

Novoproizvedena vozila na koja se odnosi ovaj zakon i koja se prvi put registruju u Republici Srbiji nakon 21. avgusta 2025. godine moraju da imaju ugrađen “Smart” tahograf druge verzije.

Upotrebljavana vozila koja se prvi put registruju u Republici Srbiji od 01. januara 2025. godine i prvi put su registrovana nakon 01. maja 2006. godine moraju da imaju ugrađen digitalni tahograf odgovarajuće generacije i verzije.

Upotrebljavana vozila koja su prvi put registrovana u Republici Srbiji u periodu od 1. jula 2011. godine do 31. decembra 2024. godine i proizvedena nakon 2006. godine u Evropskoj uniji a imaju ugrađen analogni tahograf, moraju da imaju ugrađen digitalni tahograf odgovarajuće generacije i verzije, najkasnije dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 42.

Propisi za sprovođenje ovog zakona biće doneti u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 43.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENjA

 II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Razlog za donošenje izmena i dopuna ovog zakona je dalje usklađivanje njegovih odredaba sa propisima EU kao i preciznije definisanje pojedinih odredaba Zakona.

Ovim izmena i dopunama pojašnjavaju se odredbe koje se odnose na izuzeća od primene ovog zakona i pojedine definicije, zatim način korišćenja tahografa i kartice. Takođe, na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja bilo je potrebno oblast radionica za tahografe dodatno definisati kao i odredbe koje se odnose na vršenje nadzora na d sprovođenjem zakona. U skladu sa navedenim izmenama materijalnih odredbi Zakona usklađene su i kaznene mere. Pored navedenog, bilo je potrebno najteže prekršaje za vozače izdvojiti u poseban član i propisati kaznu u rasponu u cilju propisivanja kaznenih poena za vozača kao dodatnu prekršajnu sankciju. Ovim izmenama i dopunama Zakona propisane su i najteže kazne za prevoznika u rasponu. Sve navedene izmene i dopune Zakona imaju cilj unapređenje bezbednosti saobraćaja na putevima.

Nadzorni organi i ostali subjekti koji primenjuju ovaj Zakon ukazali su na pojedine odredbe zakona koji otežavaju njegovu primenu u praksi. Zbog toga bilo je neophodno preciznije urediti i razjasniti pojedine odredbe Zakona.

 Usvajanjem ovog zakona nastaviti će se sa usaglašavanjem zakonodavnog sistema Republike Srbije sa zakonodavstvom Evropske unije u oblasti drumskog prevoza.

Ovaj zakon biće dodatno usklađen sa Uredbom EU 165/2014, Uredbom EU 561/2006 i Direktivom 2006/22/EZ.

                                   

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

 Članom 1. Nacrta zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima definisana je oblast primene ovog zakona i izuzeci u drumskom prevozu, u međunarodnom drumskom prevozu, drumskom prevozu koji se obavlja u celini na teritoriji Republike Srbije, drumskom prevozu koji se obavlja vozilima čiji je vlasnik ili korisnik Vojska Srbije i vozilima vojnih snaga drugih država i organizacija koje prema posebnom sporazumu koriste puteve Republike Srbije.

Članom 2. Nacrta zakona su izmenjene i dopunjene definicije tahografa, analognog tahografa, digitalnog tahografa, senzora kretanja, demontaže i opravke tahografa i nekomercijalnog prevoza. Pojedine definicije su dopunjene radi usaglašavanja sa izmenjenim propisima Evropske unije.

Član 3. Nacrta propisane su izmene i dopune pojedinih stavova prvenstveno radi daljeg usaglašavanja sa propisima EU koje se odnose na dnevni i nedeljni odmor i način korišćenja punog nedeljnog odmora.

Članom 4. precizno je propisan način korišćenja potvrde o aktivnosti vozača, odredba koja je u prethodnom periodu predstavljala problem u primeni.

Članom 5. Nacrta zakona propisana je dopuna člana 12. Zakona kako bi se vozaču omogućilo odstupanje od odredaba koje se odnose na noćni rad kako bi se omogućilo vozilu da stigne do prvog pogodnog prostora za parkiranje vozila.

Članom 6. Nacrta zakona izmenjen je i dopunjen član 13. Zakona prvenstveno zbog daljeg usaglašavanja nacionalnog zakonodavstva sa Regultivom EU 165/2014.

Čl. 7-9. Nacrta zakona su izmenjene i dopunjene odredbe koje se odnose tahografe. Ove odredbe se odnose na: način korišćenja tahografa, propisivanje dužnosti prevoznika da nadzornom organu omogući nesmetano vršenje nadzora u prostorijama prevoznika i postupanje vozača u slučajevima kada je njegova kartica oštećena ili neispravna odnosno izgubljena ili ukradena i način izdavanja zamenske kartice i njena važnost.

Članom 10. Nacrta zakona kojim se menja član 22. Zakona propisani su uslovi za izdavanje kartice vozača strancu kome je odobren privremeni boravak duži od 185 dana u kalendarskoj godini u Republici Srbiji. Pored navedenog propisan je nov osnov za podzakonski akt kojim se propisuju bliži uslovi o postupku izdavanja, zamene, obnove kartice, izgledu i sadržaju zahteva za izdavanje, zamenu i obnovu kartice i izgled i sadržaj kartice koji donosi ministar na predlog Agencije.

 Članom 11. Nacrta zakona kojim se menja član 31. Zakona preciznije se propisuju poslovi radionice.

 Čl. 12-14. Nacrta zakona propisuju se odredbe koje se odnose na uslove za izdavanje dozvole za obavljanje poslova radionice privrednom društvu odnosno javnom preduzeću, obaveze privrednog društva odnosno javnog preduzeća kome je rešenjem oduzeta dozvola za obavljanje poslova radionice, kome je istekao rok važenja dozvole ili je prestao sa radom. Pored toga propisuje se dužnost radionice u slučaju kada prestane da ispunjava neki od propisanih uslova za rad.

Članom 15. Nacrta zakona kojim se menja član 39. stav 2. Zakona na način da tehničar mora poslove radionice obavljati savesno, na propisan način i u skladu sa odredbama AETR sporazuma za analogne i digitalne tahografe, odnosno Uredbe (EU) broj 165/2014 Evropskog parlamenta i Saveta i Aneksa 1C Sprovedbene Uredbe Komisije (EU) broj 2016/799 za “smartˮ tahografe koji su u upotrebi. Tehničar može da obavlja posao opravke analognih tahografa samo ukoliko je za to stručno osposobljen.

 Čl. 16-18. Nacrta zakona propisuje se način obavljanja poslova tehničara zaposlenog u radionici za tahografe i uslovi za izdavanje licence tehničara koju izdaje Agencije za bezbednost saobraćaja. Pored toga propisuje se i uvođenje registra o evidenciji o radionicama za tahografe i tehničarima, koji vodi Agencija za bezbednost saobraćaja.

 Čl. 19-24. Nacrta zakona propisuju se odredbe koje se odnose na nadzor za sprovođenje ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega. Propisano je ovlašćenje nadzornih organi da sankcionišu, izdaju prekršajni nalog protiv člana posade vozila i prevoznika za prekršaj odredaba ovog zakona, odnosno AETR sporazuma koji je uočen na teritoriji Republike Srbije. Pored toga propisano je šta obuhvata nadzor na putu, ovlašćenje nadzornog organa prilikom nadzora na putu i šta obuhvata nadzor u prostorijama prevoznika.

 Članom 25. Nacrta zakona propisuju se ovlašćenja i obaveze Agencija za bezbednost saobraćaja prilikom vršenja stručnog nadzora nad radom radionica za tahografe.

 Čl. 26-39. Nacrta zakona vrši se usklađivanje kaznenih mera sa izmenama načinjenim u materijalnim odredbama Nacrta zakona.

 Članom 40. Nacrta zakona propisano prelazne i završne odredbe koje propisuju da će tehničaru koji ima dokaz o stručnoj osposobljenosti za obavljanje poslova opravke analognih tahografa izdat od proizvođača tahografa, odnosno njegovog predstavnika i koji ima najmanje tri godine radnog iskustva u obavljanju poslova opravke analognih tahografa u radionici za tahografe Agencija, na zahtev izjavljen najkasnije u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, izdati Potvrdu o stručnoj osposobljenosti tehničara za obavljanje poslova opravke analognih tahografa.

Pored navedenog, radionice za tahografe koje na dan stupanja na snagu ovog zakona imaju važeću dozvolu za opravku analognih tahografa nastavljaju da rade a moraju da se usaglase sa odredbama ovog zakona u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

 Članom 41. Nacrta zakona propisana je odložena primena zakona: za novoproizvedena vozila na koja se odnosi ovaj zakon i koja se prvi put registruju u Republici Srbiji nakon 21. avgusta 2025. godineda moraju da imaju ugrađen SMART tahograf 2. generacije, za upotrebljavana vozila koja se prvi put registruju u Republici Srbiji od 01. januara 2025. godine i prvi put su registrovana nakon 01. maja 2006. godine da moraju da imaju ugrađen digitalni tahograf, za upotrebljavana vozila koja su prvi put registrovana u Republici Srbiji u periodu od 1. jula 2011. godine do 31. decembra 2024. godine i proizvedena su nakon 2006. godine u Evropskoj uniji a imaju ugrađen analogni tahograf da najkasnije dve godine od stupanja na snagu ovog zakona moraju da imaju ugrađen digiralni tahograf odgovarajuće generacije i verzije.

Članom 42. Nacrta zakona propisan je rok za donošenje podzakonskih propisa.

Članom 43. Nacrta zakona propisan je rok za stupanje na snagu zakona i to osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.


Izvor: Vebsajt Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, 06.11.2024.
Naslov: Redakcija