Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RADNOM VREMENU POSADE VOZILA U DRUMSKOM PREVOZU I TAHOGRAFIMA: Za neispravan tahograf na vozilu kazna do pola miliona dinara. Od 2025. godine, nova vozila koja se prvi put registruju u Srbiji moraju imati ugrađen “Smart” tahograf. Upotrebljavana vozila koja se registruju od 2025. godine moraju imati digitalni tahograf, a ona koja su registrovana od 2011. do 2024. godine i imaju analogni tahograf, moraju ga zameniti digitalnim do 2026. godine


Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture otvorilo je javnu raspravu o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima.

Propisi za sprovođenje ovog zakona biće doneti u roku od 12 meseci, a zakon će stupiti na snagu osmog dana od objavljivanja u Službenom glasniku Republike Srbije.

Tehničari koji imaju dokaz o stručnoj osposobljenosti za opravku analognih tahografa i najmanje tri godine iskustva moći će da dobiju potvrdu o svojoj kvalifikaciji u roku od 30 dana od stupanja na snagu zakona. Radionice koje već imaju dozvolu za opravku analognih tahografa, nastaviće sa radom, ali moraće da se usaglase sa novim propisima u roku od godinu dana.

Od 2025. godine, nova vozila koja se prvi put registruju u Srbiji moraju imati ugrađen “Smart” tahograf. Upotrebljavana vozila koja se registruju od 2025. godine moraju imati digitalni tahograf, a ona koja su registrovana od 2011. do 2024. godine i imaju analogni tahograf, moraju ga zameniti digitalnim do 2026. godine.

Novi zakon se odnosi na sve prevoze tereta vozilima težim od 3,5 tona i prevoz putnika vozilima sa više od devet sedišta. Ipak, postoje brojni izuzeci - zakon se ne primenjuje na vozila sa maksimalnom brzinom ispod 40 kilometara na sat, ona koja pripadaju policiji, vatrogasnoj službi ili civilnoj zaštiti, kao i na vozila korišćena za humanitarnu pomoć, medicinske svrhe, ili za prevoz u hitnim situacijama.

Tahografi, uređaji koji prate vreme vožnje, pauze i odmor vozača, postaju obavezni za sva vozila koja podležu zakonu. Analogni i digitalni tahografi sada imaju preciznije definisane uslove korišćenja, uključujući i nove norme za evidentiranje i kontrolu podataka.

Manipulacija tahografima sada je strogo zabranjena, uključujući promene, prikrivanje ili brisanje podataka. Upotreba uređaja koji mogu uticati na tačnost tahografskih podataka postaje zakonom kažnjiva, kao i prodaja ili distribucija takvih uređaja.

Prevoznici su u obavezi da nadzornim organima omoguće nesmetano obavljanje kontrola i da na zahtev daju podatke sa tahografa. Sada je definisano i pravilo o obavezi izdavanja vozačke potvrde o aktivnostima kada vozač nije radio zbog bolesti ili godišnjeg odmora.

Tehničke radionice za tahografe dobile su nove zahteve - da budu adekvatno opremljene i imaju licencirane tehničare. Da bi obezbedili kvalitetnu uslugu, radionice moraju imati odgovarajuće objekte i merne uređaje, kao i tehničare s dokazom stručne osposobljenosti. Dozvole su neprenosive, a usklađenost s propisima o zaštiti podataka je obavezna.

Prema novom zakonu vozači s prebivalištem u Srbiji i stranci s boravkom preko 185 dana mogu dobiti karticu za period do pet godina, dok privremena kartica od najviše 185 dana važi za strance koji rade kod domaćih prevoznika. Kartica prevoznika izdaje se na ime ovlašćenog lica prevoznika i takođe važi do pet godina.

Inspekcije će se vršiti na različitim lokacijama i u raznim terminima kako bi se obuhvatila što šira putna mreža i smanjila mogućnost izbegavanja nadzora. Nadležni organi će proveravati radno vreme vozača, evidentiranje prekoračenja brzine, i ispravnost tahografa, s ciljem sprečavanja manipulacija koje bi mogle ugroziti tačnost podataka.

Na kontrolnom pregledu vozila u radionici za tahografe, ukoliko se otkrije neispravnost tahografa ili graničnika brzine, manipulacija sa tahografskim podacima ili neslaganje sa podacima na vozilu, troškove pregleda snosi vlasnik ili korisnik vozila. U slučaju da se nepravilnosti ne pronađu, troškove pokriva ministarstvo koje je naložilo kontrolu.

Ako se tokom pregleda oduzme vozačka kartica zbog prekršaja, nadležni organ je šalje Agenciji, koja je dalje prosleđuje zemlji koja ju je izdala, sa obrazloženjem razloga za oduzimanje. U slučaju da povrat kartice traje duže od dve nedelje, Agencija obaveštava nadležni organ matične države o razlozima oduzimanja.

Prilikom nadzora vozača iz zemalja potpisnica AETR sporazuma ili drugih država, ukoliko se otkrije prekršaj AETR pravila ili domaćih zakona, u prekršajnom aktu će biti navedene i odredbe iz sporazuma, uz domaće propise.

Lice koje u Srbiji obavlja prevoz za stranog prevoznika, poput vozača koji upravlja njegovim vozilom, smatra se predstavnikom tog prevoznika ako kompanija nema predstavništvo u Srbiji. U slučaju prekršaja, tom licu će se uručiti prekršajni nalog, što će se smatrati kao uspešno dostavljanje dokumentacije.

Ako vozač odbije da primi nalog, beleže se okolnosti odbijanja, uključujući dan i vreme, a nalog se ostavlja u vozilu kao dokaz da je dostavljanje izvršeno.

Novi propisi o bezbednosti u drumskom saobraćaju doneli su stroge novčane kazne za prevoznike koji ne poštuju propisane odredbe AETR sporazuma i domaćeg zakona.

Vozač koji ne nadoknadi skraćeni nedeljni odmor najkasnije do kraja treće nedelje ili ne poveže tu razliku na dodatni odmor u trajanju od najmanje devet časova može biti kažnjen sa novčanom kaznom do 120.000 dinara.

Ukoliko vozač provede pun nedeljni odmor od 45 časova ili više u vozilu, to se smatra prekršajem za koji je predviđena kazna do 150.000 dinara.

Ako se za period u kome aktivnosti nisu evidentirane koristi Potvrda o vremenima i aktivnostima vozača, predviđena je novčana kazna u iznosu do 100.000 dinara. Ovaj prekršaj definisan je članom 11. stav 1. zakona.

Ako aktivnosti vozača nisu evidentirane u skladu sa zakonom, bilo preko tahografa ili ručno, kazna može iznositi i do 80.000 dinara. Ovo uključuje svaku pogrešnu evidenciju koja ne ispunjava standarde zakona.

Prevoznici koji ne vode računa o ispravnosti tahografa ili ga koriste bez propisane i važeće nalepnice mogu se suočiti sa kaznom do 90.000 dinara. Ispravnost tahografa je ključna za preciznu evidenciju vremena vožnje i odmora.

“Ove mere imaju za cilj podizanje standarda u drumskom saobraćaju i zaštitu kako vozača tako i svih učesnika u saobraćaju, osiguravajući da se odredbe AETR sporazuma i domaći zakoni strogo poštuju”, navodi se u Nacrtu zakona.

Takođe, pravno lice će platiti kaznu od 200.000 do 500.000 dinara za ugradnju brzinskog graničnika koji ne ispunjava propisane tehničke uslove. Rad radionice za tahografe koji nisu u upotrebi takođe će se kažnjavati sa 200.000 do 500.000 dinara.

Radionica koja izda uverenje o ispravnosti za neispravan tahograf ili onaj koji ne odgovara vozilu može očekivati kaznu u istom rasponu od 200.000 do 500.000 dinara.

Ukoliko radionica ne vrati svu potrebnu dokumentaciju, kartice ili žigove nakon isteka dozvole, suočava se sa novčanom kaznom između 200.000 i 500.000 dinara.

Izostanak obaveštavanja agencije u roku od tri radna dana o bilo kakvoj promeni uslova rada radionice, kao i zloupotreba dokumentacije tahografa, mogu dovesti do kazni u iznosu do 500.000 dinara.

Odgovorna lica u pravnim licima koja se ogluše o ove odredbe suočavaju se sa kaznama od 30.000 do 60.000 dinara ili alternativno, radom u javnom interesu u trajanju od najmanje 240 časova.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 08.11.2024.
Naslov: Redakcija